Zeeleeuw

Zeeleeuw Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het Casco van de Lemsteraak 'Zeeleeuw' is in 1938 op stapel gezet door de Amsterdamse Scheepswerf G. de Vries Lentsch jr. Vanwege de oorlogsverwikkelingen is de aak pas in 1947 afgebouwd en in de vaart gekomen. Volgens een verkoopadvertentie uit 1990 van De Vries Lentsch zijn er in de jaren 1937/1938 2 zusterschepen gebouwd ('Brandaris' en 'Flevo') die naar de Verenigde Staten zijn verkocht en één die richting de Middellandse Zee ('New Horizon'/'Margot' ??) is gegaan.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1061 Zeil nummer: VA64
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1938 romp / 1947 afbouw Ontwerper:G. de Vries Lentsch jr.
Werf:G. de Vries Lentsch jr. Werf plaats:Amsterdam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:16,20 m Breedte berghout:4,80 m
Diepgang:0,81 m Masthoogte water:23,00 m
Oppervlakte grootzeil:99,67 m2 Oppervlakte fok:52,98 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:35,31 m2
Oppervlakte totaal:187,96 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1947 – onbekend K. Hertel Doodeheefver ( Zeeleeuw)
1973 – 1990 P.F. Scholz, Santpoort ( Zeeleeuw)
1990 – 2003 J.P.M. Ebus, Wassenaar ( Zeeleeuw)
2003 – 2010 R.E. Pijselman, Huizen ( Zeeleeuw)
2010 – 2018 R. Oerlemans, Naarden ( Zeeleeuw)
2018 – (Eigenaar - Nu geen relatie met het Stamboek) O.G.H. Gimbrère en L.R.M. Gimbrère, Mijnsherenland ( Zeeleeuw)

Geschiedenis

1990

1990

1990: Verkoopadvertentie Lemsteraak 'Zeeleeuw'

Aanbiedings documentatie van Gerard de Vries Lentsch
Aanbiedings documentatie van Gerard de Vries Lentsch

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Vanaf de tewaterlating in 1938 heeft de Zeeleeuw, ontworpen en gebouwd door G. de Vries Lentsch in Amsterdam, drie eigenaars gehad. J. Ebus uit Wassenaar heeft het schip nu elf jaar en het ziet er, na een straal/schilderbeurt zes jaar geleden, als nieuw uit. Met zijn 16,28 m lengte over de stevens is het de zwaarste aak die deze dag werd gewogen: 34,8 ton vaarklaar. Volgens de heer Ebus heeft zijn schip mede model gestaan voor de 15 m lange 'De Groene Draeck' die in 1957 op de zelf­de werf voor H.M. de Koningin te water werd gelaten. Alhoewel A. de Boer wordt aangemerkt als ontwerper, zullen er onge­twijfeld aanpassingen zijn gedaan. De familie Ebus zeilt, tijdens wedstrij­den, met tien man bemanning. Met dit relatief oude schip heeft men het wat moeilijk tegen de nieuw ontworpen aken. Maar daar heeft de familie mee leren leven. Directe tegenstanders zijn dus schepen uit ongeveer dezelfde 'jaargang'. Na de laat­ste Markervuurrace bleek dat er, behalve de hier besproken groepsmeting, ook een aparte weging had plaatsgevonden. Die uitkomst kwam er op neer dat ze 3 secon­den moesten inlopen, net genoeg om tweede te worden. De heer Ebus hoopt dat alle nog niet gewogen schepen volgend jaar in één ronde tegelijk en op dezelfde manier kunnen worden gewogen, dat sluit elke mogelijke vorm van verschillen uit. Op de foto is duidelijk te zien dat de brede vlakgangen aan weerszijden van de kielbalk tot bijna halverwege de voorste­ven omhoog lopen. Een tweede gang loopt nog weg en dan volgen vier gangen tot het berghout. Tussen het berghout en boven­ste gang zien we twee dubbelingen die ons niet helemaal duidelijk zijn. Is het voor een steviger constructie? Maar dat is niet nodig omdat het zware berghout er vlak boven zit. Of heeft men de romp nog een stukje hoger willen maken nadat de bovenste gang was aangebracht? De gan­gen verlopen mooi en de bovenste gang eindigt bijna horizontaal tegen de voor­steven. De kim is wat weker zodat de romp wat dieper gaat om toch de 34,8 ton aan gewicht te kunnen bergen.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

2003

2003

2003: Meet brief VA64 Lemsteraak 'Zeeleeuw' geldig tot 2003

2015

11 januari 2015

11 januari 2015: De 'Zeeleeuw' in verkoop bij van Ad van der Vliet (Van der Vliet Quallity Yachts)

Ad van der Vliet schrijft ons het volgende:
Deze klant ondersteun ik om het jacht goed in beeld te brengen en vindt ik ook wel leuk en omdat ik vroeger ooit met Gerard de Vries Lentsch een jachtmakelaardij ben opgestart. Dit geeft voor mij 't extra zetje, met respect voor het verleden en deze mooie jachten, die inmiddels tot ons varend erfgoed gaan behoren.

Veel foto's van het schip www.yachts.nl/slideshow/16.025
Een paar foto's er uitgelicht:

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht