De Bunsjoter

De Bunsjoter Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn er vier Lemsteraken gebouwd met een lengte van ongeveer 13.00m op de werf van Ype de Jong in Durgerdam. Het ontwerp is van de hand van Ype de Jong zelf, met de nodige verschillen tussen de aken onderling. De eerste aak, de 'Marendorp' is gebouwd in 1972, de tweede 'De​ Bunsjoter' in 1976, de derde de 'Jenna' in 1978. De vierde, de 'Rietschoot' volgde in 1986, na het overlijden van Ype de Jong in 1981. In de vier schepen zijn in het aantal gangen en het verloop wel een aantal verschillen waar te nemen. De Bunsjoter weegt 325 kg minder dan de 'Marendorp', op deze waterverplaatsing een bijna te verwaarlozen gewicht.

De Lemsteraak 'Bunsjoter' is in 1975 gebouwd. De opdrachtgever was A. de Graaf uit Bunschoten-Spakenburg.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1120 Zeil nummer: VA70
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1975 Ontwerper:Y. de Jong
Werf:Y. de Jong Werf plaats:Durgerdam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Gepiekt Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,00 m Breedte berghout:4,35 m
Diepgang:1,10 m Masthoogte water:15,00 m
Oppervlakte grootzeil:62,00 m2 Oppervlakte fok:34,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:24,00 m2
Oppervlakte totaal:120,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – 2005 A. de Graaf, Bunschoten-Spakenburg ( Bunsjoter)

Geschiedenis

1975

1975

1975: De bouw van de 'Bunsjoter'

(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Voordat De Bunsjoter voor Aart de Graaf op stapel werd gezet, bouwde De Jong De Waere Nar, die nu als Jenna onder zeilnummer VA77 in de vaart is. De Bunsjoter woog 325 kg minder dan de Marendorp, op deze waterverplaatsing een bijna te verwaarlozen gewicht. Aart de Graaf moest, terwijl hij alleen aan boord was, nogal eens aanleggen en rondjes draaien op de smalle Scharster Rijn en dat ontlokte de Verbondsmeter de opmerking dat die akenzeilers met hun grote schepen voeren alsof het jollen waren. Al ruim dertig jaar zeilt De Graaf enthousiast met zijn Bunsjoter. Hij heeft veel aan het schip gedaan en ook deze aak ziet er tip top uit. Aart, altijd in voor een geintje, liet zich door collega-schipper Dick Uittenbosch van de Rietschoot op een kruk zetten en Dick zorgde er - tot grote hilariteit van de overige schippers - voor dat zijn kapsel er weer enkele weken tegen kon.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht