Marendorp

Marendorp

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn er vier Lemsteraken gebouwd met een lengte van ongeveer 13.00m op de werf van Ype de Jong in Durgerdam. Het ontwerp is van de hand van Ype de Jong zelf, met de nodige verschillen tussen de aken onderling. De eerste aak, de 'Marendorp' is gebouwd in 1972, de tweede 'De​ Bunsjoter' in 1976, de derde de 'Jenna' in 1978. De vierde, de 'Rietschoot' volgde in 1986, na het overlijden van Ype de Jong in 1981. In de vier schepen zijn in het aantal gangen en het verloop wel een aantal verschillen waar te nemen.

De Lemsteraak 'Marendorp' is in 1972 gebouwd volgens dezelfde gracieuze lijnen als het koninklijke jacht 'De Groene Draeck'. Opdrachtgever was L. Vrijenhoek uit Wassenaar. Hoewel de 'Marendorp' altijd is gebruikt als familieschip, geldt zij ook als één van de grondleggers van het moderne wedstrijdzeilen in deze klasse op het IJsselmeer en de Waddenzee.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1470 Zeil nummer: VA63
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1972 Ontwerper:Y. de Jong
Werf:Y. de Jong Werf plaats:Durgerdam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,00 m Breedte berghout:4,75 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:16,75 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1972 – 2001 L. Vrijenhoek, Wassenaar ( Marendorp)
2001 – 2020 M.A. Poelman, Lelystad ( Marendorp)
2020 – Nu (laatst bekend) Fam. R.F. Mol, Monnickendam ( Marendorp)

Geschiedenis

1972

1972

1972: Fasen in de bouw van de 'Marendorp': Van spanten tot romp

In of rond 1965 tekende Ype de Jong een Lemsteraak. Een koper meldde zich aanvankelijk niet. Maar in 1972 kreeg hij opdracht van Louk Vrijenhoek deze aak af te bouwen, die later de 'Marendorp' zou worden. Dit schip van 13 x 4,75 meter, dat onder nummer VA63 is ingeschreven, wordt wel beschouwd als een van de vroege aken van een modern, sportief type. De familie Poelman uit Lelystad kocht haar in 2001 en zeilt er nog steeds razend snel mee.

(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)
(foto: Familie Porsius)

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

In 1968 werd op de werf van Y. de Jong in Durgerdam begonnen met de bouw van een 13.00 meter aak, bestemd voor Loek Vrijenhoek uit Wassenaar. In die jaren waren er maar enkele akenbouwers, zoals Blom, Kooijman & De Vries, Stofberg, Tromp en Phoenix. Een nieuwe aak van die maat bouwen was een echte onderneming. In 1970 kwam het jacht onder de naam 'Marendorp' in de vaart en sindsdien heeft Loek met zijn familie veel (wedstrijd)gezeild. Mede dankzij zijn bemanning werden eerste plaatsen in de Haaks-Waddenrace en de Deltaweek behaald. Na het plaatsen van een zwaardere motor ging het duidelijk langzamer, het schip zakte achter te veel weg. Volgend jaar hoopt Vrijenhoek er weer een lichtere motor in te kunnen plaatsen. Voor zijn bedrijf LV Jachttechniek is de 'Marendorp' een echt testschip. Alle mast-, anker-, val- en zwaardlieren worden uitgebreid getest, alsmede rails en keerblokken. De romp is zwaar gebouwd, van 8 mm vlakplaten, verlopend naar 7 mm en voor dek en opbouw werd 6 en 5 mm staalplaat gebruikt. Ook ligt er nog 2,5 ton ballast op het vlak. Op de foto zien we relatief brede gangen die niet smaller worden naar de voorsteven. Een weke kim zorgt voor een vrij diepstekende romp. Met 21.950 ton is de 'Marendorp' een zwaar schip voor zijn 13 meter lengte. Opvallend is dat de vlakplaten niet als een heve omhoog komen, maar ook onder een hoek bij de voorsteven uitkomen.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

2020

2020

2020: Foto's Lemsteraak 'Marendorp'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht