LE47 Kentskele

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp.
De 'LE47 Kentskele' is een 12.80m ontwerp vissermanaak en is in 1995 te water gelaten onder de naam 'LE47'.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1725 | Zeil nummer: | VA120 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1991 | Ontwerper: | D. Blom |
---|---|---|---|
Werf: | I. Blom & zn | Werf plaats: | Hindeloopen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,80 m | Breedte berghout: | 4,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 17,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 60,67 m2 | Oppervlakte fok: | 34,42 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 18,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 113,09 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1995 – 2020 | B.Th. Postma, Tjerkgaast ( LE47 Kentskele) |
---|
Geschiedenis
1999
1999
1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Met de LE47 - Kentskele - van de heer Postma wordt fanatiek wedstrijdgezeild. Voor hem is de 16,25 m aak als visserman in aanbouw. Het is de eerste aak waarvan de lijnen per computer zijn aangepast. Het gewicht van dit 12,80 m lange schip is 17.375 ton.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen