Isalania
Het schip is gebouwd in 1947 in opdracht van Graaf Bentinck bij Scheepswerf De Hoop in Lobith. De graaf woonde op een landgoed aan de IJssel en de naam Isalania is potjeslatijn voor het begrip “IJsselland” en mogelijk ook nog lokaal dialect voor de rivier de IJssel. De graaf voer met bemanning wat blijkt uit een bemanningsverblijf voor de mast en het kombuis in het voorschip. Tevens werden de zwaardlieren op het voordek bediend. Het interieur is vrijwel ongewijzigd gebleven. Veel wanddelen en plafonddelen zijn wit geschilderd terwijl de deuren en de betimmering in de kajuit van teakhout zijn gemaakt.
Decennia lang heeft de 'Isalania' een ligplaats in de koninklijke jachthaven van Muiden gehad, naast de 'Groene Draeck' van Prinses Beatrix.
De Graaf woonde op het landgoed Middachten (in De Steeg, nabij Arnhem) aan de IJssel. Op het landgoed was een haventje in de IJssel, die in het verlengde van het kasteel lag. Vanuit zijn kasteel kon de eigenaar zijn schip zien liggen. Het servies van de boot is nog aanwezig op Middachten.
De 'Isalania' noemt men een Lemsteraak, maar het schip is vol in de kop en heeft ook een vol achterschip. Dat was vooral in de periode 1910 tot 1945 niet ongebruikelijk. Ontwerpers als Kersken en Zijlstra hebben vóór de Tweede Wereldoorlog soortgelijk gevormde schepen ontworpen die eveneens als Lemsteraak te boek staan. Dit schip is echter wat laat voor die “mode” in de ontwerpwereld, waaruit mogelijk kan worden afgeleid dat het hier een kopie van een ontwerp van vóór de oorlog betreft. Als het schip nu zou worden ontworpen en gebouwd zouden we waarschijnlijk het de typering boeieraak meegeven. Men noemde deze schepen rond 1920 ook wel Boeiers of Boeieraken, naast de meer algemene aanduiding Lemsteraak.
In de periode van eigenaar Hamming zijn moderniseringen doorgevoerd. De zwaarden en roer zijn vervangen, de mast verhoogd en er is een nieuw zeil plan ontworpen door bureau Hoek Design. In 1989 is een meetbrief uitgegeven door het Watersportverbond zodat aangenomen mag worden dat men ook deel nam aan zeilwedstrijden.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2210 | Zeil nummer: | VA57 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1947 | Ontwerper: | Scheepswerf De Hoop |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf De Hoop | Werf plaats: | Lobith |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Perkins Sabre 72 pk |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Rond | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,61 m | Breedte berghout: | 5,25 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,10 m | Masthoogte water: | 20,30 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 33,86 m2 |
Oppervlakte totaal: | 33,86 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Dispensaties
Dispensaties | Einddatum | Datum nieuwe schouw |
---|---|---|
Permanente dispensatie: De breedte (BWL) met betrekking tot de lengte (LWL) van het schip is groter (0,15m.) dan toegestaan (art. 4.2a.3. Aanvullende Criteria Lemsteraken). De roef is te lang naar de huidige criteria (art. 4.4.4. Aanvullende Criteria voor Lemsteraken). Tijdelijke dispensatie voor de verkeerde blokken in de bakstagen tot 12 januari 2022. |
2022 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1947 – 1960 | Graaf Bentinck, Landgoed Middachten ( Isalania) |
---|---|
1960 – 2003 | L. Hamming ( Isalania) |
2003 – 2011 | M. de Vries, Purmerend ( Isalania) |
2011 – 2013 | ( Isalania (in bezit van een handelaar in Drachten)) |
2013 – 2021 | M.C.D. van Dun-Barnstijn, Hilversum ( Isalania) |
2021 – Nu (laatst bekend) | Fam. Van Oers - Eijkhout, 's-Hertogenbosch ( Isalania) |
Geschiedenis
1959
1959
1959: Waterkampioen april 1959 nr1019 - Te koop aangeboden Boeierjacht 'Isalania'
1999
1999
1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen
De Isalania werd in 1947 gebouwd op de Scheepswerf de Hoop in Lobith, nog steeds een bekende naam in de binnenvaart. Opdrachtgever was Graaf Bentinck die op kasteel Middachten even ten noorden van Rheden aan de IJssel woonde. De graaf zeilde volgens de verhalen graag alleen. Toch was er in het voorschip al een kombuis en een verblijf voor twee knechten, voor het geval er met familie of gasten werd gezeild. Na het overlijden van de graaf kocht de heer L Hamming uit Maastricht het schip uit de erfenis. Al weer 35 jaar zeilt de familie Hamming met het schip, waarvan zo'n dertig jaar wedstrijden als de Flevorace. Twintig jaar geleden kreeg André Hoek opdracht een nieuw tuigplan te tekenen. De opvallende botteloef waarop al die jaren de halshoek van de fok was gevoerd, werd verwijderd en de tuigage werd 1,80 m hoger. Hoog en smal, dat maakte hoogte en snelheid, zeker in combinatie met een stel nieuwe zwaarden. Het 24,7 ton zware schip, waarvan slechts 750 kg aan ballast, kon de tuigage gemakkelijk hebben en het zeilde ook echt veel hoger en sneller. Het schip heeft een robuuste romp met brede gangen die nauwelijks smaller uitlopen. Twee brede vlakgangen naast de kiel en een smal uitlopende gang om de ruimte tussen de platen op te vullen. Bij een lengte 14,61 m over de stevens heeft deze Lemsteraak een gewicht van 24,7 ton, dat is niet overdreven. Met de fraaie ronde kimmen maakten de scheepsbouwers van De Hoop een stukje vakwerk.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen
2011
2011
2011: De 'Isalania' wordt verkocht aan een handelaar in Drachten
De 'Isalina' is bijna altijd erg goed onderhouden geweest. Na de verkoop in 2011 aan een handelaar is de conditie behoorlijk achteruit gegaan, doordat het schip twee winters lang en de tussenliggende periode geheel onafgedekt en onbeheerd aan de kant heeft gelegen.
2013
2013
2013: Isalania uitgebreid onder handen genomen
De 'Isalania heeft in 2013 nieuwe eigenaren gekregen, die het schip direct uitgebreid onder handen hebben genomen. Het authentieke interieur van teak en mahonie is geheel verwijderd en vervangen. helaas hebben we geen foto's van het oude en nieuwe interieur. De grote bronzen patrijspoort in het teakhouten kajuitschot is vervangen door een klapraam met roeden. Het originele zwarte onderwaterschip is overgeschilderd met rode antifouling. Ook het van oorsprong engelsgroene berghout met gebroken witte halfrond is volledig zwart geworden De Perkins 4.236 motor is ook vervangen door een nieuwe motor.
2013
2013: De 'Isalania' onder zeil
14 augustus 2013
14 augustus 2013: Isalania na complete refit
2015
22 augustus 2015
22 augustus 2015: Sail Amsterdam: een prachtige avond
2021
2021