Topper

Topper Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1960 begon Bouwe Westerdijk met zijn zoons in Eernewoude met de bouw van zeeschouwen. Er werden geleidelijk aan een hele serie zeeschouwen gebouwd, van 7 meter opklimmend tot 11,5 meter, met kajuit en als vissermanmodel. Wat eerst een spekbak werd genoemd, werd omgetoverd in een stoer, maar toch elegant jacht: de Friese zeeschouw, In 1960 is zo de eerste Westerdijk zeeschouw van stapel gelopen, waarvan er tot en met 1982 ruim 150 exemplaren zijn gebouwd. Daarna hebben nog diverse nieuwe Zeeschouwen de werf verlaten.

De 'Topper' is als eerste Westerdijk Zeeschouw in 1960 van stapel gelopen en had een lengte van 8.50m. In De Waterkampioen verscheen in november 1960 een artikel met de titel "Stalen Kajuitschouw van Westerdijk". In 2021 schreef Bouwe Westerdijk ons dat het artikel de 'Topper' beschreef. Het schip is tijden uit beeld geweest en is in 2014 weer 'opgedoken'. Het had bij de Fam. Verschoor in Brandwijk zeker 20 jaar onder een dekkleed gelegen.

De 'Topper' na de tewaterlating in 1960 in Eernewoude (coll Bouwe Westerdijk)
De 'Topper' na de tewaterlating in 1960 in Eernewoude (coll Bouwe Westerdijk)

Eigenschappen

Plaquette nummer:258 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1960 Ontwerper:B. Westerdijk
Werf:Fa. B. Westerdijk & zn Werf plaats:Eernewoude
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1960 – 1977 R.L. Jansen, Amsterdam ( Topper)
1977 – 2014 J. Verschoor, Brandwijk ( Topper)
2014 – onbekend J. en S. Groenendijk, Brandwijk ( Topper)
onbekend – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) Jelle Smit, Nieuw Beerta ( Topper)

Geschiedenis

1960

1960

1960: Foto's van de eerste Westerdijk zeeschouw 'Topper', tewaterlating en proefvaart in Eernewoude

(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)
(coll Bouwe Westerdijk)

november 1960

november 1960: Waterkampioen 1960 nr1048 november - Stalen 850m Westerdijk Kajuitschouw (Topper)

De schouw mag een ouderwets soort schip worden genoemd, met evenveel recht kan men de kajuitschouwen tegenwoordig een modern vaartuig noemen. Zoals voor alle ronde en platbodem-schepen bestaat er voor deze platbodems een toenemende belangstelling. Op verschillende werven worden thans weer schouwen gebouwd - meer dan in lang het geval is geweest - en wie onze wateren bevaart zal deze nieuwe „oude" schepen zonder twijfel wel eens zijn tegengekomen. Dat verschillende zeilers hun keus op een kajuitschouw laten vallen is beslist zo onbegrijpelijk niet. In de eerste plaats heeft zo'n schip, mits gebouwd volgens een goed ontwerp, een zeker karakter, waarin stoerheid en bekoorlijkheid heel goed samengaan. Verder is een schouw doorgaans sneller dan een rond jacht van ongeveer dezelfde grootte en biedt zo'n platbodem veel meer ruimte dan een scherp scheepje van gelijke lengte, zelfs als dat een knikspantje is. Tenslotte is er dan nog een groot voordeel: een schouw is goedkoper dan de meeste andere jachten, daar de bouw eenvoudiger is. De platen van vlak en zijden worden immers slechts enkel gebogen, zodat het arbeidsintensieve „kloppen" niet nodig is.

Ondanks dat gebrek aan rondingen, die onze boeiers en aken bijvoorbeeld tot zulke juweeltjes kunnen maken, kan een schouw toch sierlijk zijn. Dat bleek ons opnieuw in Eernewoude op de jachtwerf van de Firma B. Westerdijk en Zn., waar kortgeleden een forse zeeschouw van stapel liep. Dit schip heeft een lengte van 8,50 meter bij een zeer grote breedte van 3,20 meter en een diepgang van 0,60 meter. Het geheel zag er goed uit, mooi van lijn en goed afgewerkt als dit scheepje was. Bovendien was dit een schouw, zoals een schouw behoort te zijn, namelijk met een paar slanke zwaarden en niet met een kiel of een middenzwaard, zoals men ze, helaas, ook ziet varen. Er is dus zeker enige reden om dit product uit Eernewoude eens iets nader te bekijken. Welnu, het vlak is uit plaat van vijf millimeter vervaardigd, de zijden zijn vier streep dik en dek en opbouw bestaan uit plaat met een dikte van drie millimeter. Ingebouwd is een Coventry Victor diesel motor van 20 pk met twee liggende cilinders, waardoor het geheel goed kan worden weggewerkt. Volgens het zeilplan kan deze zeeschouw, die naar een ontwerp van S. Westerdijk is gebouwd, behalve het (gaffel)zeil van 19 m2 en de fok van 10,5 m2, een kluiver van 6,5 m2 en een stormfok van eveneens 6,5 m2 voeren. Desgewenst kan het schip bovendien van een zogenaamde botterfok van 16 m2 worden voorzien.

Zoals gezegd ziet het geheel er fraai uit, al moet het jammer worden genoemd, dat de stalen opbouw een houtkleur heeft gekregen, hetgeen een enigszins goedkoop effect geeft. De uitvoering van de dekken vergoedt op dit punt echter veel. Op het stalen dek en het kajuitdek is namelijk op een bitumenlaag teakhout aangebracht, met pek tussen de naden, wat dit schip zeer verfraait en het veel mooier maakt dan de schepen met de normaal geverfde stalen dekken. Het roer en de zwaarden zijn uitgevoerd in eiken en met geel koper afgewerkt. Het geheel maakt dus zeker geen goedkope indruk, integendeel: het is een welverzorgd scheepje, waarmee de werf voor de dag kan komen en waarvan de eigenaar zeker veel plezier zal kunnen hebben.

pdf Waterkampioen 1960 nr1048 november - Stalen 850m Westerdijk Kajuitschouw (Topper)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht