Vrouwe Johanna

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1895 krijgt Jelle Jelles Croles van de gemeente IJlst een vergunning voor uitbreiding van de werf ten behoeve van de bouw van ijzeren en stalen schepen. De eerste twee stalen Lemmeraken (LE170 en LE171) worden in 1898 op deze werf gebouwd. Ook zijn er tussen 1895 en 1911 naar bekend 61 ijzeren/stalen skûtsjes op de werf gebouwd. Door de nogal wat volle kop van de op deze werf gebouwde skûtsjes krijgen ze soms de naam butsekop.
Het skûtsje 'Vrouwe Johanna' is in 1898 gebouwd door Croles in IJlst. Opdrachtgever was A. van der Schuit in Heeg. Ze is onder de naam 'Twee Gebroeders' te water gelaten. In 1901 is ze gemeten met Meetnummer: S106N. Na verlenging is ze in 1930 opnieuw gemeten met Meetnummer: L1940N.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 967 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1898 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | Werf plaats: | IJlst | |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 17,24 m | Breedte berghout: | 3,65 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 17,10 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1998 – 1907 | A. van der Schuit, Heeg ( Twee Gebroeders) |
---|---|
1907 – 1918 | U. Foekema, Westhem ( Verandering) |
1918 – 1930 | H. Foekema, Westhem ( Twee Gezusters) |
1930 – 1949 | J. Arjaans, Leeuwarden ( Pietje) |
1949 – 1975 | ( Libertie) |
1975 – 1979 | G. Malipaard, Maassluis ( Vrouwe Johanna) |
1979 – 1988 (verkocht naar Groot Brittanië) | J.B.J. Geise, Leiden ( Vrouwe Johanna) |
Onbekend Londen (GB) 1988 – 2004 | ( Vrouwe Johanna) |
Onbekend Martlesham, Suffolk (GB) 2004 – 2010 | ( Vrouwe Jonanna) |
2010 – onbekend | Martin Ford, Tower Bridge London (GB) ( Mooi Maisga) |
Geschiedenis
1901
8 juni 1901
8 juni 1901: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip de Twee Gebroeders - Meetnummer: S106N

1930
22 juli 1930
22 juli 1930: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Pietje - Meetnummer: L1940N

1988
27 september 1988
27 september 1988: Teboekstelling 14353 B Rott 1975

27 september 1988
27 september 1988: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Vrouwe Johanna - Meetnummer: R39052N
