Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Arie Woudenberg, die in 1954 in Dordrecht begon, kocht in 1970 de werf in Beneden-Leeuwen. Zoon Joop, die op jonge leeftijd al dagelijks te vinden was in de werkplaats, heeft in 2004 het bedrijf van zijn vader overgenomen. De jachtwerf is een familiebedrijf gebleven.
De Hoogaars ´Banjaard´ is een ontwerp van J.K. Gipon en is in 1962 in Dordrecht gebouwd. Wie de opdrachtgever was ze te water is gelaten, weten we (nog) niet. Mogelijk is ze onder de naam 'Havik' te water gelaten.
Het oorspronkelijk ontwerp van de 'Banjaard' is in 1954 met de 2e prijs beloond in de K.V.N.W.V. Ontwerpen-prijsvraag. Bij deze prijsvraag waren ook latere oprichters van de SSRP betrokken. De uitnodiging voor deelname aan deze prijsvraag werd in De Waterkampioen no. 931, Januari 1954 gepubliceerd. J.K. Gipon behaalde de 2e prijs met zijn ontwerp van de hoogaars „Amphitrite".
De belangrijkste wijzigingen van de 'Banjaard' t.o.v. de 'Amphitrite' is de voor de mast doorlopende kajuit en dus ook de maststrijkinrichting en interieur.