BRU24

BRU24

De hoogaars is in 1903 gebouwd als vissersvaartuig, de familie Stam bezit een maquette van het schip, dat twee ooms in hun jonge jaren bouwden. Het toont de indeling van een visserman met een voorplecht tot achter de mast, gevolgd door een open ruimte, met daarachter een kot waarvan het dek de gehele achterruimte overdekt. De roerganger staat in een verzonken bak, een zogenaamde beun. Het vlak is van achter niet opgebogen.

De Inventaris van het Varend Erfgoed (België) (ID: 99005)

De houten hoogaars BRU24 werd voor de Eerste Wereldoorlog gebouwd op de scheepswerf van J. Stam in Nieuw-Lekkerland (Nederland). Het schip werd als vissersvaartuig gebruikt. Er werden in de Zeeuwse wateren mosselen en oesters mee opgehaald en vervoerd naar het binnenland. In 1946 werd de BRU24 omgebouwd tot zeiljacht. Daarbij werd boven het visruim een kajuit aangebracht. Mogelijk werden op dit ogenblik ook de motor en schroef ingebouwd. De thuisbasis van het schip werd de RYCB (Royal Yacht Club van België) in Antwerpen. De BRU24 werd in 1987 door F. Mertens uit Brasschaat aan het Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen geschonken. In 1990 werd het schip gerestaureerd op kosten van het bedrijf Esso. Het schip wordt bewaard in de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
De BRU24 werd als een traditionele hoogaars-visser gebouwd, met de karakteristieke overhangende steven. Het vlak is druppelvormig met het breedste deel vooraan de romp. De grootste diepgang bevindt zich ook op dit punt. Het schip op een onbekend ogenblik gemotoriseerd. Mogelijk gebeurde dit bij het omvormen van het schip tot jacht.
Een aantal elementen van de originele uitrusting zoals de houten blokken zijn aanwezig. De traditionele houten spil op het voordek werd vervangen door een lier, die nog steeds aanwezig is. De typische lange smalle zwaarden van de platbodem vissersschepen op de Scheldedelta zijn aanwezig, evenals het roer dat onder de romp uitstak en bij het droogvallen kon worden opgehaald.

Bron: De Inventaris van het Varend Erfgoed (België) (ID: 99005)

Eigenschappen

Plaquette nummer:250 Zeil nummer:
Categorie:M Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1903 Ontwerper:J. Stam
Werf:J. Stam Werf plaats:Nieuw Lekkerland
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,50 m Breedte berghout:4,57 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:14,30 m
Oppervlakte grootzeil:50,00 m2 Oppervlakte fok:23,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:73,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend C. van Grimbergen, Antwerpen ( BRU24)
onbekend – 1970 Francis Mertens ( BRU24)
1970 – 2008 Nat. Scheepvaartmuseum Antwerpen, Antwerpen (B) ( BRU24)
2008 – Nu (laatst bekend) MAS - Museum aan de Stroom, Antwerpen (B) ( BRU24)

Geschiedenis

1970

1970

1970: BRU24 met eigenaar/schipper Francis Mertens die als laatste met de BRU24 heeft gezeild

oktober 1970

oktober 1970: BRU24 geschonken aan Museum Antwerpen

Na de Palingtocht 1970 uit de vaart en geschonken aan het Maritiem museum te Antwerpen.

De BRU24 aan de steiger in Antwerpen
De BRU24 aan de steiger in Antwerpen

1987

25 november 1987

25 november 1987: Gazet van Antwerpen: Een Hoogaars onder het afdak

Het Nationaal Scheepvaartmuseum in en om het Steen te Antwerpen is een aanwinst rijker. Op dinsdag 24 november 1987 werd het houten hoogaarsjacht BRU24 onder het afdak geplaatst. Een schenking van de familie Mertens uit Brasschaat. Het is een prachtige houten boot uit 1904. Alleen jammer dat het in dit deel van het museum zo rommelig is. Maar daar komt verandering in, zei de burgemeester.
Er staan ondertussen al behoorlijk wat vaartuigen naast het Steen. Er zijn o.a. de sleepspits Lauranda, het walenschip Cephée, de klipperaak Sint-Antonius, de riviersnelboot P905 Schelde, het kustreddingsvaartuig Watson en vooral de stoomsleepboot Amical. Daarnaast zijn er nog talrijke vissersvaartuigen, bij- en werkboten, plezier- en sportvaartuigen en nu dus ook een hoogaars, oorspronkelijk een vissersboot uit Zeeland, maar meestal als jacht gebruikt. Het geheel is volgens de verantwoordelijken zodanig uitgegroeid dat het tot ver buiten België bekendheid geniet.

pdf Gazet van Antwerpen: Een Hoogaars onder het afdak

1993

1993

1993: BRU24 ingeschreven in Stamboek

De hoogaars is oorspronkelijk gebouwd als vissersvaartuig, de familie Stam bezit een maquette van het schip, dat twee ooms in hun jonge jaren bouwden. Het toont de indeling van een visserman met een voorplecht tot achter de mast, gevolgd door een open ruimte, met daarachter een kot waarvan het dek de gehele achterruimte overdekt. De roerganger staat in een verzonken bak, een zogenaamde beun. Het vlak is van achter niet opgebogen.
Het schip is later verbouwd tot jacht. Wanneer en door wie is niet bekend. De oude indeling werd uitgebroken en vervangen door een nieuw teakhouten dek, een mooie aangepaste kajuit met slaapruimte voor een zestal personen en een kuip, alles in eikenhout afgewerkt. In de kuip staat een motorkast. De motor is ongetwijfeld in dezelfde periode ingebouwd, evenals de zware eiken balk onder het vlak. De mast werd ongetwijfeld verhoogd en het zeiloppervlak vergroot. Na de verwerving door het museum is de romp gerestaureerd door het herstellingsbedrijf Frankaert te Antwerpen, werken die gesponsord werden door Esso Belgium. Dek, kajuit en binnenwerk zijn in eigen beheer gerestaureerd.
Het was niet de bedoeling het schip terug in de vaart de brengen, daar de kosten te hoog zouden oplopen vanwege de slechte staat van de constructie. Het is nu een tentoonstellingsobject en staat onder de afdaken langs de Scheldekaai naast het museum.

2009

2009

2009: In het 'overdekte' museum aan de Schelde in Antwerpen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht