Cirsium Palustre

Cirsium Palustre Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Voor Kooijman en De Vries ontwierp Gipon een 8.00 meter grundel. Het werd een ruim familieschip. Door de relatief goedkope bouw was het een concurrent van de bolletjes, die bijna hetzelfde aan accommodatie en zeilmogelijkheden verschaften, zij het dat de schepen qua waterverplaatsing verschilden. Zo'n acht meter grundel had een deplacement van circa 4 ton, een 8.10 meter bolletje daarentegen een van circa 5 ton. Net als bij de bolletjes werd het schuifluik uit dit dak gezaagd en op de schuifkapgeleiders gemonteerd, waardoor voor het dak een fraai strokende lijn behouden bleef.

De 8.00m Grundel 'Cirsium Palustre' ('Kale Jonker' in het Nederlands) is gebouwd in 1975/1976 in opdracht van M.A. Roos uit Rotterdam. Hij heeft de grundel als casco laten bouwen en het is afgeleverd in Rotterdam met een compleet intimmerpakket. Met motorfundering maar zonder motor. Door te drukke werkzaamheden heeft de eerste eigenaar de grundel moeten verkopen.

Het schip is gebouwd en in getimmerd volgens het boek Platbodemjachten van J.K. Gipon, van Jan Kooiman. De indeling komt precies overeen. Het heeft netjes de mast voor de kajuit en ronde patrijspoorten, een oude anker/mastlier met wiel op het voordek, Het schip heeft geen kluiverboom, wel dekbeslag en halvering op de steven. Ankerketting loopt door de voorsteven heen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2265 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Grundel

Bouw

Bouwjaar:1975 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:8,00 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:19,62 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:18,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:37,62 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – onbekend M.A. Roos, Rotterdam
onbekend – 1995 H. van de Sande, Geertruidenberg
2000 – 2010 H. Witjes, Giesbeek ( Doucement)
2010 – 2015 R. Hagen, Hummelo
2015 – 2021 M.L.M. van der Post, Sint Annaland ( Cirsium Palustre)
2021 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) D. Kruisinga, Enschede ( Cirsium Palustre)

Geschiedenis

2015

november 2015

november 2015: M.L.M. van der Post in Lelystad koopt de grundel

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht