De Arkduif

De Arkduif Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Scheepsontwerper en bouwer Piet Ilmer sr vertelt:
We begonnen eind 1977 in Harderwijk in een loods van Euro-Electro aan de Fahrenheidstraat onder de naam: “Piet-Hein jachtbouw”. Daarvoor heb ik de Schokker 96 en Schokker 85 ontworpen. We zijn toen in eigen beheer de Schokker 96, de latere 'Stormvogel 2' gaan bouwen, die we begin 1979 verkochten aan Dhr. Siete Bosma. In begin 1979 zijn we verhuisd naar het achterste deel van een bedrijfsgebouw aan de Ambachtsstraat 4 (nu 16) in Nijkerk en veranderde de werfnaam in “'t Speeljacht”. We adverteerden regelmatig in “De Spiegel der Zeilvaart”. 
Intussen was ik in 1980 met de enige werknemer die we hadden, Cees Heus in Harskamp, verder gegaan onder de naam: 'De Goede Verwachting'; ik was daar alleen ontwerper en adviseur. We bouwde daar een schokker 96 in een iets aangepaste vorm, de knik in de voorsteven werd rechtgetrokken en de kuipranden hadden een andere vorm. Het schip werd verkocht aan de heer Hamoen (staat verkeerd in het register) uit Nieuwerbrug, die een schildersbedrijf had. De naam werd 'Arkduif'. Met de Arkduif hebben we begin 1980 op de natte Hiswa in Amsterdam gelegen, maar tot nieuwe orders kwam het niet.

De schokker 'De Arkduif' is door de fam. Sturkenboom op 1 juni 1984 gekocht van de heer Hamoen. Het schip had nog geen zeilen, wel alle rondhouten. Het schip is toen voorzien van nieuwe zeilen, gemaakt door van de Schuur in Spakenburg. Op 13 september 1984 is er een scheepsmeting gedaan tbv registratie in het kadaster te Amsterdam, meetbrief nr. AN 1936. In begin 1993 is 'De Arkduif' verkocht aan een Duitse familie via Schepenkring Zeewolde. De inschrijving in het kadaster is toen ongedaan gemaakt.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1621 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1981 Ontwerper:P. Ilmer
Werf:De Goede Verwachting Werf plaats:Harskamp
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,03 m Breedte berghout:3,44 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:12,50 m
Oppervlakte grootzeil:23,91 m2 Oppervlakte fok:18,25 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:52,16 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1981 – 1984 Dhr. Hamoen, Nieuwerbrug ( De Arkduif)
1984 – 1993 J.F.M. Sturkenboom, Oudewater ( De Arkduif)
1993 – onbekend ( Verkocht naar Duitsland)

Geschiedenis

1992

1992

1992: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht