De Kneer

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Een jol van deze afmeting is ontworpen door J.K. Gipon en werd tentoongesteld op de Hiswa in 1972. Wat de constructie betreft moet worden opgemerkt dat zo'n kleine Staverse jol gevoelig is voor vertrimming en voor stabiliteitsverandering. De kajuitopbouw vermindert de stabiliteit door windvang en topgewicht. Daarmee moet rekening worden gehouden in het ontwerp. Een jol werd oorspronkelijk voor de visserij gebouwd zonder kajuit en er werd geen motor geïnstalleerd. Voor een jol als jacht en met een kajuit-opbouw en motorinstal¬latie moet daarmee bij de lijnenvoering rekening gehouden worden. Deze 6.20 meter Staverse jol is een heel fijn scheepje voor het maken van tochten met een klein gezelschap. Een zeer gewaardeerde eigenschap is de handzaamheid.
De Staverse jol 'De Kneer' werd gebouwd door A. Woudenberg in Beneden Leeuwen. Arie Woudenberg, die in 1954 in Dordrecht begon, kocht in 1970 de werf in Beneden-Leeuwen. Zoon Joop, die op jonge leeftijd al dagelijks te vinden was in de werkplaats, heeft in 2004 het bedrijf van zijn vader overgenomen. De jachtwerf is een familiebedrijf gebleven. 'De Kneer' werd in 1975 te water gelaten onder de naam 'Kaligaar'. Wie de opdrachtgever was, weten we (nog) niet.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1376 | Zeil nummer: | JD5 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1975 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | A. Woudenberg | Werf plaats: | Dordrecht (tot 1970) - Beneden-Leeuwen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,20 m | Breedte berghout: | 3,25 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,70 m | Masthoogte water: | 8,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 13,60 m2 | Oppervlakte fok: | 10,40 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 6,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 30,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1975 – 1985 | ( Kaligaar) |
---|---|
1985 – 1989 | O.W. Verbrug, Nispen ( De Kneer) |
1989 – 1994 | B.J.G. Simonis, 's Hertogenbosch ( De Kneer) |
1994 – 2012 | K.J. Fransen, Spijkenisse ( Gerard) |
2012 – 2025 | K.A. Muilwijk, Voorburg ( De Kneer) |
Geschiedenis
2013
30 april 2013
30 april 2013: Deelnemer Koningsvaart 2013 in Amsterdam ter gelegenheid van de troonswisseling

2024
2024
2024: Foto's Staverse jol 'De Kneer'



