De Lytse Bear

De Lytse Bear

Pier Piersma komt in 1966 in de leer bij Berend de Jong, die toen de zestig al gepasseerd was. Het was opgegroeid als zoon van Heit Piersma als beheerder van de Jeugdherberg en had al jaren ervaring met de daar aanwezige tjotters. Na een paar weken gaf Berend al te kennen dat het met deze jongen wel goed zou komen. In 1967 bouwde Pier zelfstandig z'n eerste tjotter, de 'Froask', waarin hij nu nog regelmatig zeilt. Daarna volgde er nog een grote rij nieuwbouwschepen, o.a tjotters en Friese jachten, die hij op zijn eigen werf bouwde. Naast de nieuwbouw heeft Pier door zorgvuldig restaureren ook vele oude houten schepen een tweede jeugd gegeven.

De Staverse jol 'De Lytse Bear' is in 1979 door Jachtwerf Piersma in Heeg gebouwd in opdracht van S.L. van Albada. Sicco van Albada is de auteur van het boek "De Helling onder Heeg", waarin hij uitgebreid de geschiedenis van de scheepswerven in Heeg vertelt. De geschiedenis die eindigt in de huidige tijd, bij de werf van Pier Piersma. Ook de aanleiding voor de bouw van 'De Lytse Bear' wordt er in beschreven.

De Helling onder Heeg

Sicco van Albada schrijft daarover in het boek: "Het laten bouwen van een schip is een zaak van vertrouwen. Zo kwamen ook wij, mijn vrouwen ik, ruim twintig jaar geleden bij Pier binnen stappen. Ik had ergens gelezen dat er nog een scheepsbouwer bestond die op het oog kon bouwen. Iemand die dat kon, moest boten in zijn hersenstam hebben zitten. Al jaren had ik de voor- en nadelen van de ene boot tegen die van een andere zitten afwegen, zonder er ooit uit te komen. Maar bouwen op het oog, bouwen zoals vroeger, dat was een totaal nieuw argument in de discussie. Niet een keuze uit dit of dat, maar een keuze voor varen, voor verder varen zoals de generaties voor ons hadden gevaren. Al pratend met Pier kwamen we bij het idee van een Staverse jol terecht. En zo lagen we op 16 september 1978 op onze knieën in de loods, Pier en ik, om de spiegel van het schip op een mal uit te tekenen. Hier een beetje meer, daar een beetje minder ... Totdat we allebei tevreden waren. Een paar weken later, toen er al het een en ander van de boot overeind stond, deed onze nog maar net éénjarige dochter de symbolische eerste klap met de hamer. En zo groeide de boot, in overleg, als deel van het gezin. Het was niet meer een kwestie van kopen geworden, maar van maken. Als we iets niet begrepen, tekende Pier het voor ons uit op een kladje of op de zijkant van zijn lucifersdoosje. En zo raakte ons bestaan verbonden met dat van de Piersma's. En dat vanaf 1978 ... 

Eigenschappen

Plaquette nummer:1171 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:P.P. Piersma
Werf:P.P. Piersma Werf plaats:Heeg
Motor:Inbouw Motor type:Farymann
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,01 m Breedte berghout:3,03 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:11,00 m
Oppervlakte grootzeil:17,65 m2 Oppervlakte fok:11,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:6,80 m2
Oppervlakte totaal:35,95 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – Nu (laatst bekend) S.L. van Albada, Leeuwarden ( De Lytse Bear)

Geschiedenis

2012

15 oktober 2012

15 oktober 2012: Mail van Liuwe van Albada, zoon van de eigenaar

Mijn Vader (73 jaar!!!) is tot op heden nog steeds de (trotse) eigenaar van de Lytse Bear. Hij doet nog steeds zo veel mogelijk al het onderhoud zelf. Mijn zus heeft een van de eerste spijkers geslagen, en ik was pas 10 dagen oud toen ik al aan boord werd mee genomen. De jol is altijd toch de trots van de familie geweest, maar vooral van mijn vader, waardoor ook ik met het “Bootjes Virus” ben besmet. Eén en al herinneringen kleven er aan de jol, ieder gerepareerd deukje en krasje heeft zijn eigen verhaal. De verhalen en anekdotes kan alleen mijn vader het beste vertellen, dus daar waag ik mij verder niet aan......

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht