Dwaelster

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Oud-Eigenaar D. van Velzen schrijft in1989 aan de Secretaris van de SSRP:
Het schip is gebouwd als een z.g. "Mosselaak". Het bouwjaar is 1914 het schip werd gebouwd hij de Firma Stapel in Enkhuizen op de scheepswerf "Vooruit". Het schip is gebouwd vanaf tekening naar eigen ontwerp der werf en betreft een schip uit een succesvolle serie speciaal ontworpen met hoog achterschip en zeer zeewaardig. Het schip is ontworpen voor gebruik met hulpmotor, een 20 PK Kromhout, en draagt daar in het achterschip ook de kenmerken van, het is onderwater iets voller. Nochtans is het lijnenplan onderwater dat van een "Lemsteraak", volledig rond, voor breder en hoger dan achter, met een volledig cirkelronde waterlijn voor en eveneens ronde waterlijn achter maar met kleinere straal.
Zij heeft een lijnenplan zoals dat van de aken van Holtrop van der Zee, meer speciaal dat van het officierenjacht dat hij voor de "torpedisten?" bouwde en dat vroeger aan de heer Spits behoorde, daarna eigendom was van W. Verhagen onder de naam 'Albis' (VA59) en recentelijk bezit was van de heer R. van Wijck onder de naam 'Nettie'. Niet verwonderlijk, het jubileumboekje van de werf verhaalt hoe diverse Friese ijzerbazen naar Enkhuizen werden gehaald door Stapel, o.a een Kamminga en een Dokkum.
De schepen werden gebouwd in serie met toenemende lengte van 12.20 meter tot op het laatst 16 meter, alhoewel dit laatste model eigenlijk een tjalk is.
De serie was zeer succesvol, gezien het feit dat opeenvolgende, steeds grotere, schepen door dezelfde families uit Tholen, Bruinisse, Yerseke, Philipine en Paal werden gekocht over een periode van bijna 20 jaar. Van deze schepen varen bij mijn weten nog: 'Philippine', een hele grote van 16 meter, en de 'Avontuur', evenals wij 14.00 meter.



Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1505 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1914 | Ontwerper: | C. Stapel |
---|---|---|---|
Werf: | Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. | Werf plaats: | Enkhuizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,00 m | Breedte berghout: | 4,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,00 m | Masthoogte water: | 15,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 70,00 m2 | Oppervlakte fok: | 30,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 20,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 120,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1914 – 1920 | P.H. Wijne - de Foeljaeger ( PI85 de Vrouw Marie) |
---|---|
1920 – 1932 | P. Wijne - Voerman ( PI3 de Vrouw Marie) |
1932 – 1940 | Jan Jacobus van der Endt, Yerseke ( YE1 Twee Gebroeders) |
1940 – 1945 | gevorderd door Duitsers |
1946 – 1948 | Jan Jacobus van der Endt, Yerseke ( YE1 Twee Geberoeders) |
1948 – 1953 | F.A.E. Vermeissen ( CLN1 Anna) |
1953 – onbekend | A. Mol, Yerseke ( YE37 Anna) |
1954 – onbekend | ( Twee Gebroeders) |
1964 – onbekend | België |
1980 – 1982 | Fa. Kramer, Zaandam |
1982 – 1995 | D. van Velzen, Delft |
1995 – 1998 | G.R. Veer, Lelystad ( Dwaelster) |
1998 – 2002 | V.O.F. Rütter & Prins, Franeker ( Dwaelster) |
2002 – onbekend | St. Vrienden van de GGZ Friesland, Leeuwarden ( Dwaelster) |
Geschiedenis
1964
1964
1964: Visserijregister Vlaardingen

1982
1982
1982: Foto's Oud-Eigenaar D. van Velzen van het casco wat hij kocht van de Fa. Kramer uit Zaandam


1989
19 januari 1989
19 januari 1989: Brief van Oud-Eigenaar D. van Velzen aan de Secretaris van de SSRP


1998
1998
1998: Foto uit advertentiefolder

2016
6 januari 2016
6 januari 2016: Foto's van Willem Tasseron
Volgens mij is deze aak in de 70er jaren eigendom geweest van schipper Van der Heiden uit Kieldrecht, België. Het schip lag rond 1977 in Kruispolderhaven, het was toen een garnalen en platvisvisser. Het visserijnummer was K4, ik ben er indertijd wezen kijken toen hij het schip verkocht wegens slechte vangsten, zijn zoon had er ook geen interesse in. Een paar jaar later is het schip als K17 gefotografeerd in de haven van Walsoorden.


