Philippine PI66

C. Stapel Gzn. bouwt op zijn werf 'Vooruit' in Enkhuizen meerdere mosselaken voor vissers uit Philippine, maar ook daarbuiten. Bij de eerste aanmelding wordt aangegeven dat de 'Philippine' in 1924 gebouwd zou zijn door Stapel voor W. Abroscheer uit Philippine met bouwnummer 181 onder de naam PI66 'Hilda'. In 1991 laat de heer H.W. Stapel uit Den Helder het Stamboek weten dat een dergelijke aak van deze afmetingen niet in 1924 gebouwd kan zijn. Dat was wel het geval in 1926. Toen werd met bouwnummer 190 afgeleverd onder de naam WR67 'Flevo' aan H. Koster en C. Doves in Wieringen.
In de 70er jaren is de aak tot jacht verbouwd. In 2000/2001 is het schip bij Hebo in Zwartsluis gerenoveerd, door Hoek Design van onderwaterschip met onderbroken kielbalk voorzien + een 2m langere mast en veel meer zeil.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 404 | Zeil nummer: | VA80 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Mosselaak |
Bouw
Bouwjaar: | 1924 | Ontwerper: | C. Stapel |
---|---|---|---|
Werf: | Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. | Werf plaats: | Enkhuizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 15,80 m | Breedte berghout: | 4,50 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,32 m | Masthoogte water: | 21,10 m |
Oppervlakte grootzeil: | 88,50 m2 | Oppervlakte fok: | 47,50 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 28,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 164,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5536 | Registratie datum: | 09-09-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1924 – 1940 | W. Abroscheer, Philippine ( PI66 'Hilda') |
---|---|
1940 – 1945 | gevorderd door Duitsers ( PI66 'Hilda') |
1945 – 1953 | W. Abroscheer, Philippine ( PI66 'Hilda') |
1953 – onbekend | J. Nachtigall, Husum (D) ( PI66) |
1991 – Nu (laatst bekend) | KNZ&RV Muiden, Muiden ( Philippine PI66) |
Geschiedenis
1953
1953
1953: Visserijregister MotorLemmerjacht PI66 'Hilda'

Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt, is te doorzoeken op zuiderzeecollectie.nl. Op deze pagina wordt een kaart van het visserijnummers PI66 getoond.
1997
30 juli 1997
30 juli 1997: Correspondentie PI66 'Hilda (1924) vs WR67 'Flevo' (1926)


2016
2016
2016: Op de Noordzee


2017
2017
2017: Naar Antwerpen


11 september 2017
11 september 2017: Reactie van Sander Leeman
Ik heb ook mijn twijfels over de herkomst van de 'Philippine'. Destijds was ik erbij dat de 'Philippine' in gebruik werd gesteld als jeugdschip voor de KNZ&RV. Ook de heer Stapel (zie boven) was hierbij. Hij deelde toen mede dat zijn grootvader nooit gepiekte schepen had gebouwd (en de 'Philippine' weldegelijk gepiekt). Ook valt mij op dat in de brief hierboven wordt aangenomen dat de Philippine 15 meter lang is, maar bij als onze metingen (we hadden het schip zelf in onderhoud) kwamen wel degelijk tot 16 meter. Dit zou dus inhouden dat de 'Philippine' niet bij Stapel is gebouwd en misschien dus wel nooit vanuit Philippine heeft gevist. Ik heb ook wel eens onderzoek gedaan naar het visserijnummer en toen bleek mij dat PI66 op meerdere schepen heeft gestaan, zodat dat ook geen goed aanknopingspunt was. Het mysterie duurt dus voort en de PI66 blijft een heerlijk schip.
2018
2018
2018: De 'Philippine PI66' naar Denemarken

2019
2019
2019: De 'Philippine PI66' naar Denemarken


2020
10 maart 2020
10 maart 2020: Reactie van Adriaan den Haan, één van de schippers van de "Pi"
De 'Philippine' is nog steeds in eigendom van de KNZ&RV en wordt ingezet voor de jeugd, door de jeugd. Er wordt volop genoten van het schip met als hoogtepunt de tochten naar Zweden en Denemarken. Daarbij zijn diverse schippers betrokken. Niet alleen bij het zeilen worden er veel taken door de de jeugd uitgevoerd, ook in de winters wordt het schip samen met de jeugd klaargemaakt voor het volgende seizoen.

2024
10 augustus 2024
10 augustus 2024: De Philippine PI66 gefotografeerd voor Kijkduin

september 2024
september 2024: Spiegel der Zeilvaart nummer 7 - PI66 Jeugdzeilen met een 100-jarige mosselaak

De KNZ&RV oftewel 'de Koninklijke' te Muiden beschikt over een uniek jeugdschip, de grote mosselaak P166. Dit jaar viert de 'Philippine', zoals zij in de volksmond wordt genoemd, haar honderdste verjaardag. Jesse de Metz schetst de achtergrond en Klaas Wiersma stapte aan boord om te praten met de jonge zeilers.
Met het puntje van haar tong uit de mond draait een veertienjarige het houten stuurwiel van de 16 meter lange aak een kwartslag bij. Ze kijkt over haar schouder en geeft een beetje extra gas terwijl de zwarte aak die zij bestuurt langzaam achteruit de Nyhavn (Kopenhagen) invaart. Het waait te hard en het is er te vol om het schip nog rond te krijgen en dus heeft ze met de schipper besloten achteruit de haven in te varen. 'Neem maar wat gas terug en stuur nog een beetje meer naar stuurboord' adviseert de schipper die met de handen op de rug naast haar staat. 'En ik zou de fenders aan de andere kant laten hangen'. Stootwillen graag!', verordonneert de gelegenheidsstuurvrouw en meteen daarna herplaatst een aantal pubers de stootwillen. Op het voordek worden de trossen in gereedheid gebracht.
Niet veel later ligt de Philippine, het Jeugdschip van de KNZ&RV, in een precies passend gaatje aan de kade afgemeerd. Na twee en een halve week zeilen, vanuit Muiden, is de Philippine (koosnaam 'PI') met haar zestien opvarenden in Kopenhagen gearriveerd. Een dag later al vindt de bemanningswissel plaats: de retourploeg arriveert en de PI wordt overgenomen door de kersverse opstappers en hun leiding. De slaapplaatsen worden snel verdeeld, waarbij het merendeel van de kinderen in het ruime vooronder een kooi vindt. Maar ook in de salon zijn bedden te verdelen en wie wil mag 's nachts aan dek slapen.
SdZ 2024 nr07 september - PI66 Jeugdzeilen met een 100-jarige mosselaak
14 september 2024
14 september 2024: De SSRP reikt een penning uit aan de KNZ&RV voor de 100-jarige 'Philippine'

De Voorzitter van der SSRP, Ineke Verkaaik-Hogervorst, reikte de penning uit met de volgende begeleidende toespraak:
Geachte bestuursleden en vrienden van de ‘Philippine’.
Weet u dat de Koninklijke Nederlandse Zeil & Roeivereniging in 1955 mede betrokken en actief is geweest bij de oprichting van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten? Deze Stichting is de oudste Behoudsorganisatie van Nederland. U ziet…dit schept een band!
De KNZ&RV viert vandaag het feest van een schip en dat feest vindt uitgerekend op Open Monumenten Dag (OMD) plaats. Het thema van OMD is dit jaar: ‘Routes, netwerken en verbindingen’.
Kijken we hier rond dan zijn er veel betrokkenen van de jarige 'Philippine', zij komen uit alle windstreken en de onderlinge verbazing dat je mensen uit elkaars netwerken ontmoet die je absoluut niet verwacht had. Het thema van OMD is zo passend op de 100-jarige 'Philippine'!
Neem het woord ‘verbinding’ uit het thema: Die verbinding zet zich voort via de jeugd, die hier in Muiden jaar ná jaar met elkaar gaat zeilen, mooie tochten maakt en vooral veel plezier met elkaar beleeft. Die jeugd die ook met elkaar in de gure wintermaanden de Philippine klaarmaakt voor het nieuwe zeilseizoen.
De KNZ&RV heeft met de aanschaf van de 'Philippine' in 1991 een zeer vooruitstrevende stap gezet. Namelijk: Jonge generaties bij de PI66 betrekken. De belangstelling voor het zeilen én de liefde voor de Ronde en Platbodemjachten bij te brengen,het ambacht via het onderhoud van dit prachtige schip. Het is HUN schip geworden en zij zijn die verantwoordelijkheid gaan voelen.
Die eerste mijlen, de vakanties met de Philippine zijn dierbare herinneringen geworden. En juist die eerste ervaringen vergeten de jeugdleden nooit meer. Sterker nog: zij vertellen jaar ná jaar hun fantastische verhalen door aan nieuwe jeugdleden, vrienden, mede-studenten en collega’s in hun arbeidzame leven tot het Verzorgingshuis aan toe.
Dit alles is de doelstelling van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten, waar H.K.H. Prinses Beatrix Beschermvrouwe van is. De 'Philippine' is ingeschreven in het Stamboek en in het Register Varend Erfgoed Nederland als Varend Monument®. Kleine hint: Zij kan door die inschrijving volgend jaar aanwezig zijn bij Sail Amsterdam 2025.
Het bestuur SSRP heeft tijdens haar bestuursvergadering van januari 2024 besloten aan de KNZ&RV een penning uit te reiken voor haar 100-jarige 'Philippine'!
Hartelijk gefeliciteerd!
Ineke Verkaaik-Hogervorst, Voorzitter SSRP


Het verhaal "100 jaar Philippine" in het clubblad "Bij Vlagen" nummer 3 2024
Het begin van een legende:
Honderd jaar geleden werd de Philippine te water gelaten, destijds onder de naam ‘PI66 Hilda’. Gebouwd als motorjacht op de werf van C. Stapel. De eerste aanmelding suggereerde dat de Philippine in 1924 gebouwd zou zijn, maar hier bleek wat twijfel over te bestaan. Per toeval meerde de Pi, na een zomertocht naar Antwerpen dat jaar, aan in Zierikzee, aan een motorschip. De bemanning op het motorschip sprak het OT direct aan omdat de bouwvorm van de Pi haar erg bekend voorkwam. Mevrouw stelde de vraag op welke werf het schip gebouwd is, ‘Stapel in Enkhuizen’ was het antwoord. De vrouw die voor ons stond was een nakomeling van C. Stapel. Het was een bijzondere ontmoeting en foto’s van haar overgrootvader werden getoond waarop hij aan het werk was op zijn werf. Er werd gediscussieerd over de bouwdatum van de Pi. Na deze ontmoeting is er contact gehouden met mevrouw Stapel die in de archieven de echte bouwdatum wist te vinden. Na bevestiging van mevrouw Stapel weten we dat 1924 dan echt het daadwerkelijke jaar van herkomst van de Philippine is.
Door de jaren heen heeft de Philippine meerdere namen en eigenaren gekend, maar haar schoonheid is altijd behouden gebleven.
Het schip heeft stormen doorstaan, verre kusten bereikt, en het belangrijkste, generaties zeilers samengebracht. Inmiddels is de Pi al ruim 33 jaar bij de Koninklijke Zeil- en Roeivereeniging in Muiden. Hier dient het als jeugdzeilschip waar al jarenlang toewijding en passie aan het schip wordt gebracht waardoor het schip door de jaren heen levend wordt gehouden, als een symbool van traditie en avontuur.

Monumentaal schip:
Speciaal voor het 100 jarig jubileum heeft de Philippine een nieuwe eer ontvangen: ze is benoemd tot monumentaal schip door de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten (SSRP). Deze titel erkent niet alleen de historische en culturele waarde van het schip, maar ook de inspanningen van alle betrokkenen om haar in perfecte staat te houden.
Een feestelijke dag:
De haven was feestelijk versierd. Betrokkenen van de Philippine verzamelden zich rond het schip, dat voor de gelegenheid extra was opgepoetst en versierd. Er heerste een gevoel van trots. De dag begon met een borrel bij dit ‘Monument’ van de Vereeniging, waar een toost werd gedaan ter ere van de vele zeilers die in de afgelopen eeuw deel hebben uitgemaakt van de rijke geschiedenis van de Philippine. Coen en Martijn, beide schippers van het huidige OT, gaven een inspirerende speech waarin ze niet alleen terugblikten op de vele avonturen van het schip, maar ook vooruitkeken naar de toekomst: “Op naar nog 100 jaar van zeilplezier en kameraadschap,” klonk het met overtuiging.