Fidelia

De 'Fidelia' is een nieuwe 10,75 m Lemsteraak gebouwd bij Jachtwerf van Rijnsoever in Deil naar ontwerp van Hoek Design in Edam. Deze 10,75 m geheel nieuwe versie, die uiteraard voldoet aan de criteria van de SSRP, moet het 'gat' opvullen tussen de 10,05 m naar ontwerp van De Boer (32 stuks gebouwd) en de 11,50 m. Het eerste schip bouwde Ted van Rijnsoever voor zichzelf en zijn gezin. Uiteraard krijgt het jacht weer de naam 'Fidelia', die ook zijn vorige schepen sierde.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1843 | Zeil nummer: | VB250 |
---|---|---|---|
Categorie: | D | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1999 | Ontwerper: | Hoek Design |
---|---|---|---|
Werf: | Van Rijnsoever bv | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Teakhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,75 m | Breedte berghout: | 4,15 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 13,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 41,50 m2 | Oppervlakte fok: | 24,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 14,30 m2 |
Oppervlakte totaal: | 79,80 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1999 – Nu (laatst bekend) | T.C.F. van Rijnsoever, Deil ( Fidelia) |
---|
Geschiedenis
1998
augustus 1998
augustus 1998: Spiegel der Zeilvaart augustus 1998 nummer 6 - Nieuwe 10,75m Lemsteraak onder CE-keur bij Jachtwerf van Rijnsoever
Alle jachten tussen de 2,5 en 25 meter die vanaf 16 juni 1998 worden afgeleverd moeten voldoen aan de Europese Richtlijn Pleziervaartuigen. Jachtwerf Van Rijnsoever in Deil a.d. Linge, die per jaar circa 7 schepen bouwt, waarvan 4 compleet afgetimmerd, heeft zich al enige jaren terdege voorbereid op deze datum. Het eerste jacht dat aan de CE-markering gaat voldoen, is een nieuwe 10,75 m Lemsteraak naar ontwerp van Hoek Design in Edam.

CE-normering als afstudeerscriptie
Zo'n zes jaar geleden kwam Ted van Rijnsoever in contact met Niek van Twillert die als afstudeeronderwerp voor zijn studie HTS Werktuigbouwkunde de CE-normen bestudeerde. Uiteindelijk werd als onderwerp 'De voorbereiding voor CE-markering voor jachtwerf Van Rijnsoever' gekozen. Al tijdens het schrijven van zijn scriptie kon Van Twillert zijn studie op de werf in praktijk brengen. Het lijnenplan van deze 10,75m Lemsteraak werd op het ontwerpbureau geheel op de computer ontworpen. Een van de voordelen is daarbij dat alle stabiliteitsberekeningen direct kunnen worden uitgevoerd. Bij de CE-keuring zijn met name veiligheid en stabiliteit belangrijke zaken. Van Twillert: "In een van de eisen van de richtlijn staat dat je overboord vallen tegen moet gaan. Dat kun je vertalen in een zeereling rondom het schip. Dat misstaat op een platbodemjacht. Dan ga je zoeken naar een andere oplossing. Dan kom je op mogelijkheden als bijvoorbeeld opboeiing, een stevige handreling op de kajuit ofwel het voorschrijven in de handleiding om niet naar voren te gaan zonder life-line. Met wat creativiteit kom je heel ver."
SdZ augustus 1998 nr06 - Nieuwe 1075m Lemsteraak onder CE-keur bij Jachtwerf van Rijnsoever
2016
9 juli 2016
9 juli 2016: Drooggevallen
