Greate Pier

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Roelof Wildschut bouwt na de overname van de werf in 1886 vooral eiken Staverse jollen voor vissers in Workum, Hindeloopen, Molkwerum, Stavoren en Laaksum. Die gebruiken de jollen in het voorjaar voor de vangst van haring en ansjovis en in het najaar voor de vangst van paling. De jollen die hij bouwt, krijgen een herkenbare eigen vormgeving, net ietsje anders dan de jollen uit Stavoren. Bovendien schakelt Wildschut in 1904 over op de ijzerbouw. Opvallend is, dat hij gedurende de periode van ijzerbouw ook nog houten jollen blijft bouwen. Bijzonder, want houtbouw en ijzerbouw stellen heel verschillende eisen aan het vakmanschap van de scheepsbouwers en de uitrusting van de werf.
De vissersjollen van Wildschut onderscheiden zich niet alleen door de volle kop, maar ook door een wat meer barokke vormgeving. De boorden buigen nadrukkelijker naar binnen, de spiegel heeft een fraaie hartvorm (en niet de wat stijvere vorm van een tulp als bij Roosjen), het roer is ietsje breder en voorzien van een kop die op een roerklik lijkt zoals bij sommige skûtsjes.
Volgens de eerste opgave aan het Stamboek is de jol 'Greate Pier' in 1904 gebouwd door Wildschut. In 1911 staat de jol in het Visserijregister op naam van Hendrik Jacobs de Vries uit Warns met visserijnummer HL34 en naam 'De Jonge Jacob'.



Eigenschappen
Plaquette nummer: | 196 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1904 | Ontwerper: | Gebr. Wildschut |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. Wildschut | Werf plaats: | Gaastmeer |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,50 m | Breedte berghout: | 2,80 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – 1922 | Hendrik Jacobs de Vries, Warns ( HL34 De Jonge Jacob) |
---|---|
1922 – onbekend | Harmen Vogelzang, Scharl (Frl) ( HL34 Hendrik Jacob) |
onbekend – onbekend | ( Bragi) |
onbekend – onbekend | ( Walrus) |
1961 – onbekend | J.C. Labordus, Aalsmeer ( Greate Pier) |
onbekend – onbekend | M. Verschoof, Amsterdam ( Greate Pier) |
Geschiedenis
1971
1971
1971: Registratie Stamboek in 1971

