Hanzestad Ommen

Hanzestad Ommen

De Vechtzomp 'Hanzestad Ommen' is gebouwd in opdracht van de stichting Ommer Vechtzomp en op 27 april 20-23 te water gelaten. De bouwmeester was Harmen Timmerman van Klassiek Scheepstimmerwerk uit Olst en het schip is met ca 15 vrijwilligers gebouwd. Het type is weer gebaseerd op tekeningen van het Zuiderzeemuseum met verfijningen van dr. G.J. Schutten, die het standaardwerk "Varen waar geen water is" geschreven heeft, waarin de geschiedenis van de zompvaart gedetailleerd en degelijk gedocumenteerd opgetekend is.

De Ommer Vechtzomp is een opgeboeide Zomp met vast boeisel, een berghout en een mooie zeeg. Het is één van de sub-types van de Zomp, die uitgebreid door Schutten zijn beschreven. De andere nu varende Zompen zijn zgn. lösse Zompen. Het boeisel is anders geconstrueerd en is recht. Deze Zompen hebben geen zeeg.

De Overijsselse Vecht is na ruim 100 jaar weer bevaarbaar tot Laar, net over de Duitse grens, dankzij nieuwe sluizen naast de stuwen die de rivier eerst voor de vaart afsloten. Omdat de toegestane diepgang slechts 50 cm bedraagt is het ideale vaartuig voor de Vecht de Vechtzomp. Met dit scheepstype werd tot begin van de vorige eeuw met vracht gevaren. Inmiddels is alweer een derde Vechtzomp gebouwd, nu in Ommen.

In 2015 schreef Wim de Bruijn vier uitgebreide artikelen over 'Scheepvaart ten oosten van de IJssel' en het belang van de scheepvaart op deze beken en riviertjes in de Spiegel der Zeilvaart. Vanaf 1986 zijn er al zompen gebouwd voor rondvaarten. De eerste zomp leverde punterbouwer Wildeboer af. In 2010 was het zijn collega Schreur die een zomp bouwde. Vanaf 2012 werd er een aantal zompen door vrijwilligers in Enter gebouwd op een speciaal daarvoor ingerichte werf. De gemeente Laar vlak over de grens in Duitsland bestelde een echte Vechtzomp die 12,50 m lang is en die door Houthandelaar Piet Toering in Gramsbergen werd gebouwd met vrijwilligers. Daarna bouwde hij eenzelfde Vechtzomp voor Gramsbergen. Vorig jaar bouwde men in Enter met vrijwilligers nog een Enterse zomp voor Dalfsen dat ook aan de Overijsselse Vecht ligt.
Nu er sinds juni 2019, dankzij nieuwe sluizen naast de stuwen van Mariënberg en Junne, kan worden doorgevaren tot Laar in Duitsland, is het vaargebied een stuk groter geworden. Zo kunnen de Vechtzompen ook beter geëxploiteerd worden, alhoewel dat afgelopen seizoen.

Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:2366 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Zomp

Bouw

Bouwjaar:2023 Ontwerper:Tekening G.J. Schutten
Werf:Tijdelijke scheepswerf Werf plaats:Ommen
Motor:Electrisch Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,50 m Breedte berghout:2,80 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:11,50 m
Oppervlakte grootzeil:25,00 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:37,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5535 Registratie datum:29-03-2023
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2023 – Nu (laatst bekend) Stichting Ommer Vechtzomp, Ommen ( Vechtzomp)

Geschiedenis

2020

december 2020

december 2020: Spiegel der Zeilvaart december-januari 2020-2021 nummer 10 - Een Vechtzomp voor Ommen

Om een Vechtzomp in Ommen te kunnen bouwen werd in december 2018 de Stichting Vechtzomp 'Hanzestad Ommen' opgericht met als doelstelling het beschermen en doen herleven van het historische en culturele karakter van het Vechtdal. Daarbij wilde het bestuur in 32 maanden een historisch vrachtscheepje bouwen - een Vechtzomp - in samenwerking met de Ommense inwoners, vrijwilligers en opleidingsinstellingen. Tevens moest er bij de bouwplaats een bezoekerscentrum worden gerealiseerd voor inwoners, scholieren en toeristen. Als bouwmeester werd scheepstimmerman Harmen Timmerman (57) aangetrokken. Oplettende Spie-gellezers kwamen deze naam vorig jaar al tegen toen hij de Amateur Boot Bouw Award (ABBA) won in de categorie grote zeilboten met de 'Uiltje'.
Harmen bouwde deze boeier samen met zijn tussentijds overleden vader, Evert-Jan Timmerman. Evert-Jan was orgelbouwer en restaurateur en zoon Harmen groeide na een aantal technische opleidingen uit tot een zelfstandig opererend manager en opzichter in de bouw. Hij had niet alleen veel plezier beleefd aan het bouwen van de boeier, maar hij had in die jaren ook veel bijgeleerd over het bouwen van houten schepen. Toen de in Ommen geboren Harmen hoorde van de plannen voor het bouwen van een Vechtzomp nam hij, namens het stichtingsbestuur, contact op met de mensen in Enter en met Piet Toering en maakte een begroting aan de hand van tekeningen van Gerrit Schutten. Er werd een aantal fondsen aangeschreven en toen de nodige toezeggingen binnen waren ging men van start met het inrichten van de bouwplaats: een deel van een grote loods van de molenaar van molen "De Lelie" in het centrum van Ommen.

Het benodigde eikenhout kon uit bossen in de omgeving komen. Het jaar ervoor waren enkele oude eiken omgewaaid en blijven liggen. Tevens werd nog een stam uit Olst (de woonplaats van Harmen) gekocht bij een landgoedeigenaar. Toen deze stammen door de mobiele houtzagerij Rechterschot in Ommen gezaagd werden, bleek dat er in de stam uit Olst (die voor het vlak en de gangen zou dienen) bruinrot zat. Een deel van het hout was daarmee helaas onbruikbaar geworden. De overige stammen uit Ommen waren goed genoeg voor leggers, stevens en zeilwerk. Gelukkig kon Houtcompagnie Almenum in Harlingen nog een 14,5 meter lange stam in Noord-Duitsland kopen, met aan de voet een diameter van 9o cm, uitlopend naar de top tot 60-70 cm. De stam was zo zeer geschikt voor de 13,5 m lange gangen van de Vechtzomp. Ze werden in plakken van 4 cm dik gezaagd en gedroogd in een voordroger te Gendringen. Door de delen van 4 cm dik 2,5 maand in deze voordroger te leggen, had het hout aan de buitenkant een vochtpercentage van 20% en in de kern 25 a 30%, prima voor het vlak en de gangen. Tijdens de bouw zou het vlak verder drogen.
Harmen hield tussen de vlakdelen een ruimte van exact 2 mm aan. Zou je te droog hout gebruiken en de delen tegen elkaar klemmen, dan zou het vlak na het te water gaan zo sterk gaan zwellen dat de houten pennen, waarmee de liggers het vlak bij elkaar houden, spontaan kunnen breken. Piet Toering in Gramsbergen had de hulpspanten en de tekeningen bewaard, die konden nu weer goed dienstdoen.

pdf SdZ 2020-2021 nr10 december-januari - Een Vechtzomp voor Ommen

2021

22 januari 2021

22 januari 2021: Dirk Huizinga: De Vechtezomp

Dat in het waterrijke westen en noorden van ons land het vervoer tot ver in de 19e eeuw vooral over het water ging en niet over land, dat kunnen we begrijpen. Dat de vrachtvaart ook in het hoger gelegen en droge land van Overijssel belangrijk was, is veel minder bekend. De zandwegen in die provincie waren weliswaar beter begaanbaar dan de onverharde wegen door klei- en veengronden, maar ook daar kon een schip meer vervoeren dan een kar. De vaarwegen waren er ook. Geen vaarten, kanalen en meren, maar beken en riviertjes die 's zomers weinig water hadden, maar 's winters dankzij de regen veel. Die vaarwegen werden daarom van oktober tot mei veel gebruikt, juist als het vervoer over land over modderige paden moeilijk was. Op klein vaarwater als de Schipbeek, de Regge, de Berkel en de Dinkel werd gevaren met kleine, ondiepe 'zompen'. Op de rivier de Vecht werd met 'zompen' gevaren die groter waren, ruim 10 meter lang.

Dirk Huizinga: De Vechtezomp

2023

februari 2023

februari 2023: Foto's van de laatste fase van de bouw van de Vechtzomp

30 maart 2023

30 maart 2023: Vechtdal TV: Ommer Vechtzomp is af, ''Het schip kan gaan varen''

OMMEN - Het heeft even geduurd, maar nu is de Ommer Vechtzomp echt af. Er gingen jaren van plannen en bouwen aan vooraf. Op Koningsdag is de officiële doop van het schip. Het schip werd op een traditionele wijze gebouwd. Al een aantal jaren leefde in Ommen het plan om een Ommer Vechtzomp te bouwen. Als gevolg van de bouw van een zomp in Gramsbergen en de aanschaf van een soortgelijk schip in Dalfsen, begon het in Ommen ook te kriebelen. Het schip is gebouwd tussen 2020 tot 2023 door vrijwilligers en vakmensen. Dit alles onder leiding van de scheepstimmerman Gerrit Veerman. ''Ik denk dat iedereen trots is'', zegt Veerman. Het is schip is inmiddels klaar om te gaan varen.

De tewaterlating en doop van de Ommer Vechtzomp is op Koningsdag 2023, door achterkleinkinderen van de laatste Ommer Zompschippers, Lotte Steen en Lotte van Elburg.

Lees het hele artikel van Vechtdal TV.

27 april 2023

27 april 2023: Tewaterlating van de 'Hanzestad Ommen'

De tewaterlating vond plaats op Koningsdag 2023 op de brug over de Vecht in het centrum van Ommen. Achterkleinkinderen van de laatste Ommer Zompschippers, Lotte Steen en Lotte van Elburg doopten de Zomp en wensten haar een behouden vaart. De naam van de Zomp is 'Hanzestad Ommen'.

De SSRP heeft veel waardering voor de wijze waarop zoveel betrokken vrijwilligers er voor zorgen, dat onze traditionele jachtvloot met deze prachtige replica van een heel oud scheepstype met lange historie en een heel boeiend verhaal is uitgebreid. De SSRP bood de Stichting Ommer Vechtzomp daarom de Stichtingsplaquette aan met nummer 2366, die nagelvast in de Zomp kan worden bevestigd. Daarnaast kan ze ook met trots de SSRP-wimpel voeren!

Tewaterlating van de nieuwe Ommense Vechtzomp

De uitreiking van de Stichtingsplaquette met nummer 2366 door Stamboekbeheerder Jan Eissens
De uitreiking van de Stichtingsplaquette met nummer 2366 door Stamboekbeheerder Jan Eissens
De Zomp raakt het water
De Zomp raakt het water
Het eerste vaartochtje
Het eerste vaartochtje

juni 2023

juni 2023: Spiegel der Zeilvaart juni-juli 2023 nummer 5 - Vechtzomp Hanzestad Ommen in de vaart

Op Koningsdag ging de nieuwgebouwde Vechtzomp Hanzestad Ommen te water in de Overijsselse Vecht. Maar liefst een paar duizend man waren er getuige van. Zomp nummer 14 gaat nu op de Vecht met passagiers varen. De komende tijd echter alleen op de elektromotor.
Sinds mijn eerdere artikel over de bouw van deze Vechtzomp in SdZ 2020.10 is er door de in totaal veertien vrijwilligers hard gewerkt onder de bezielende leiding van oud-scheepstimmerman Gerrit Veerman en Harmen Timmerman. Die was door de Stichting Vechtzomp voor anderhalve dag per week ingehuurd om de bouw te begeleiden. Nadat de zompen in het begin van de twintigste eeuw waren verdreven door het spoor en vrachtwagens zijn er vanaf 1986 weer nieuwe zompen gebouwd om met passagiers over de beken, zoals de Regge, Berkel en de Schip-beek, te varen. Voor het riviertje de Overijsselse Vecht bouwde Houthandelaar Piet Toering in Gramsbergen een Vechtzomp voor de gemeente Laar, dat net over de grens in Duitsland ligt. Het stroomgebied van de Vecht is in ons land ruim zeventig kilometer lang, maar over de grens loopt nog honderd kilometer Vecht door tot aan de oorsprong.

pdf SdZ 2023 nr05 juni-juli - Vechtzomp Hanzestad Ommen in de vaart

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht