Houtrib

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Oud-eigenaar J.D. Waller schrijft in de Waterkampioen in 1952:
De 'Houtrib" is een tot jacht verbouwde botter, die in 1914 door Kok te Huizen werd gebouwd. Het is een typische botter van de Zuidwal, lang 13,60 meter over de stevens. Ik kocht hem in november 1948 van de Gebr. Jeltes te Enkhuizen, waar hij toen thuishoorde en de letters EH18 droeg. De tegenwoordige eigenaar van de werf in Huizen had nog als jongen op zijn vaders werf meegeholpen aan de bouw. De enige tekening, die Kok ooit gehad heeft, is een schets, waarin ik getracht heb mijn wensen aan te geven.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 74 | Zeil nummer: | VA30 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Botter |
Bouw
Bouwjaar: | 1914 | Ontwerper: | J. Kok |
---|---|---|---|
Werf: | J. Kok | Werf plaats: | Huizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 13,57 m | Breedte berghout: | 4,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,10 m | Masthoogte water: | 15,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 36,56 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 23,25 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 59,81 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1914 – 1933 | P. Westland, Huizen ( HZ35) |
---|---|
1933 – 1934 | C. Kuiper, Enkhuizen ( EH26) |
1934 – 1948 | B. Jeltes, Enkhuizen ( EH18 'Trijntje') |
1948 – 1986 | J.D. Waller, Maarssen ( Houtrib) |
1986 – 1998 | J.W. van der Flier , 's Gravenhage ( Houtrib) |
1998 – 2001 | Rederij Noorderbries, de heer F. Strating, Groningen ( Houtrib) |
2001 – 2015 | E.A. Mulder, Rijnsaterwoude ( Houtrib) |
Geschiedenis
1948
1948
1948: De geschiedenis van de botter EH18 in het visserijregister

Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt, is te bekijken op zuiderzeecollectie.nl. Bovenstaande kaarten horen bij het visserijnummer EH18.

1949
1949
1949: Ansichtkaart Terschelling haven met Jachtbotter 'Houtrib' van dhr. Waller aan de steiger

1950
maart 1950
maart 1950: Waterkampioen maart 1950 nr867 - Botterjacht Houtrib een aanwinst voor onze vloot van platbodemjachten
Eigenaar J.D. Waller schrijft:
De „Houtrib" is een tot jacht verbouwde botter, die in 1914 door Kok te Huizen gebouwd werd. Het is een typische botter van de Zuidwal, lang 13,60 meter over de stevens. Ik kocht hem in November 1948 van de gebr. Jeltes te Enkhuizen, waar hij toen thuishoorde en de letters EH18 droeg. De tegenwoordige eigenaar van de werf in Huizen had nog als jongen op zijn vaders werf meegeholpen aan de bouw. De enige tekening, die Kok ooit gehad heeft, is een schets, waarin ik getracht heb mijn wensen aan te geven.
Mijn opzet was het schip zo in te richten, dat:
- het geschikt zou zijn om niet mijn zoons of gasten als bemanning te varen.
- er in iedere hut een plaats zou zijn waar stahoogte is;
- men op iedere kooi rechtop zou kunnen zitten;
- er voldoende bergruimte in iedere hut zou zijn om geen koffers mee aan boord te hoeven nemen;
- er een mogelijkheid zou zijn voor een douche-gelegenheid;
- de mooie lijnen van de visbotter behouden zouden blijven;
- de opvarenden een redelijk comfort en vrijheid zouden kunnen genieten zonder in dure luxe te vervallen;
- de Zeeuwse wateren in één dag bereikbaar zouden zijn, zelfs onder ongunstige weersomstandigheden;
- voldoende zeewaardigheid verkregen zou worden om 's zomers buitengaats te komen.
Ik hoop dat de schets de indeling voldoende duidelijk laat zien.
1963
1963
1963: Botter 'Houtrib' in Neuharlingersiel

1980
1980
1980: Stichtings Monografie 07 - De Houtrib - Van visserman tot botterjacht
In 1914 waren er twee scheepswerven in Huizen. De oudste was de werf van Schaap, die van 1856 dateert, dat is een paar jaar nadat Huizen zijn haven kreeg. De andere werf was die van Lindeboom en Kooi, waar de heer J. Kok in 1890 firmant werd en die door hem in 1916 geheel werd overgenomen. In die dagen werkten ongeveer acht man op de werf en bouwde men een botter in circa 16 weken, afhankelijk van het bijkomende werk zoals bijvoorbeeld reparatie en onderhoud van andere schepen. In een slappe periode in 1914 is een botter op stapel gezet, niet zoals gebruikelijk op bestelling, maar zogenaamd 'op koop gezet'.