Johanna von Amrum

De scheepswerf “De Hoop” van de Gebr. Tijssen is 20 juni 1922 opgericht door G. en A.J. Tijssen. Vanaf ongeveer 1940 ging de werf verder onder de naam Gebr. Tijssen. In 1984 verkocht Willem Tijssen de werf aan Henk Hijdra, die in 1990 de werf vervolgens over deed aan Dirk Kloos. De werf bestaat nog steeds en is gelegen op het Waardeiland langs de nieuwe Rijn dat daar het Utrechts jaagpad werd genoemd.
De Hoogaars is in 1984 te water gelaten voor de bouwer Dirk Kloos zelf. Hij heeft de hoogaars tot 1997 in eigendom gehad en er veel wedstrijden mee gevaren onder de naam 'Brandende Liefde'. Het is een zusterschip van de 'Vrouwe Willemke' ook gebouwd in 1984 voor Heech bij de Mar, waar het als huurschip dienst doet. Beide hoogaarsen zijn nooit in het Stamboek ingeschreven. De Hoogaars is in 1984 te water gelaten en is een zusterschip van de 'Vrouwe Willemke' ook gebouwd in 1984. Beide hoogaarsen zijn nooit in het Stamboek ingeschreven.
Vanwege het veelvuldig varen op ruim water (vaak Noordzee) is in 2019 een loefbijter aangebracht die van voren behoorlijk rond was. In 2021 is de loefbijter met zeker 30% verkleind, omdat ze te lang bleek (langkiel-effect). Met de verkorte loefbijter vaart ze veel beter op groot water en voldoet ze aan de aanvullende criteria voor Hoogaarsen.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2364 | Zeil nummer: | VC356 / HC356 |
---|---|---|---|
Categorie: | D | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1984 | Ontwerper: | Dirk Kloos |
---|---|---|---|
Werf: | D. Kloos | Werf plaats: | Leiden |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Mitsubishi 43 PS -Sole 2010 |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 11,12 m | Breedte berghout: | 4,08 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 13,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 43,00 m2 | Oppervlakte fok: | 23,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 30,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 9,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 159,00 m2 | Oppervlakte overig: | 54,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1984 – 1996 | Dirk Kloos, Leiden ( Brandende Liefde) |
---|---|
1996 – Nu (laatst bekend) | Willem Rümpler, Stade (D) ( Johanna van Amrum) |
Geschiedenis
1982
januari 1982
januari 1982: Zeiltekening en Dekplan Stalen Hoogaars get. D. Kloos


2009
2009
2009: Gebroken zwaard

2011
2011
2011: De 'Johanna von Amrum' op Hallig Gröde-Appelland

2020
2020
2020: Documentaires over reizen van de 'Johanna von Amrum'van de Nord Deutsche Rundfunk

Er zijn diverse documentaires gemaakt door de NDR als een soort Van Gewest tot Gewest in de serie . De Johanna von Amrum in Noordzee, Noord Duitsland en rond Denemarken.
Voor de liefhebber zijn ze op een rij gezet:
Alle beschikbare documentaires op de website van de ARD
In de serie "Land zwischen den Strömen", de hoogaars 'Johanna von Amrum':
- Mit dem Boot durch Schleswig-Holstein
- Mit dem Boot auf Elbe, Ems und Weser
- Dänemarks Westküste (1/4)
- Dänemarks Kattegatküste (2/4)
- Fünen und das Inselmeer (3/4)
- Vom Großen Belt nach Bornholm (4/4)
Een aantal van deze documentaires zijn ook op YouTube te vinden met het trefwoord "utlande".
2022
2022
2022: Foto's van de 'Johanna von Amrum'' door de jaren heen






2023
2023
2023: De hoogaars 'Johanna van Amrum' in het tijdschrift "Der Kleine Amrumer"

Es gibt sicherlich keinen Hafen im Friesischen Wattenmeer, in dem die mit Skipper Willem Ruempler noch nicht an gelegt hat. „Für mich gibt es kein schöneres Johanna von AmrumRevier als die friesischen Inseln und das Wattenmeer“, so Willem Ruempler. Seit Jahrzehnten ist der passionierte Segler auf unzähligen Segel-Törns unterwegs, häufig mit einem Fernsehteam, mit Freunden, Freundinnen und Familie, aber oft auch allein. Im Jahr 1997 kaufte sich Willem sein Traumschiff, eine Lemsterhoogaars, konstruiert von Dirk Kloos. Bei einem Besuch in Friesland hatte die damals 14-jährige Tochter Kaike ein Schwesterschiff der Johanna entdeckt, welches die Familie charterte und in einem 3-wöchigen Urlaubstörn ausgiebig testete. Die 1983/84 gebaute Johanna von Amrum ist ein Plattbodenschiff aus Stahl, mit einer Länge von 11,5 m, einer Breite von 4m und einem Gewicht von 11,5 t. Der Tiefgang beträgt nur 90 cm und das Schiff kann überall trockenfallen. Bei einer Mast-höhe von 13,80 m wird die Johanna mit verschiedenen Segelkleidern gesegelt: Großsegel 43 qm, Fock 23 qm, Klüver 37 qm, Halbwindsegel 56 qm. Der Mitsubishi Motor leistet 43 PS, an Bord befindet sich modernste Navigationstechnologie.
De hoogaars 'Johanna van Amrum' in het tijdschrift "Der Kleine Amrumer"
maart 2023
maart 2023: Spiegel der Zeilvaart maart 2023 nummer 2: Met de Hoogaars 'Johanna von Amrum' naar verre kusten

De onlangs in het Stamboek ingeschreven hoogaars 'Johanna von Amrum' maakt verre reizen en is daar volgens de schipper prima voor toegerust. De hoogaars is een zeer oud scheepstype (de oudst bekende vermelding dateert uit 1488), het is van oorsprong een kleine schuit voor algemeen gebruik, die uitgroeide tot een vissersschip voor de Schelde Delta.
Willem Rümpler is 75 jaar geleden geboren op Amrum, groeide er op en ging er naar school. Samen met vrienden maakte hij zijn eerste boottochten in de zeegaten tussen Föhr en Amrum, eilanden in de Duitse bocht. In 1997 kocht Willem zijn droomschip, een Lemsterhoogaars, in 1984 gebouwd door Dirk Kloos in Leiden. Bij een eerder bezoek aan Friesland in 1995 had dochter Kaike, die toen 14 was, het zusterschip, de 'Vrouwe Willemke', gezien. De familie huurde dat schip bij Heech by de Mar en heeft de hoogaars tijdens een vakantie van drie weken rond de Duitse Waddeneilanden uitgebreid getest. De eerste vuurdoop was het zeegat van Norderney, het Dovetief. Windkracht 5 uit het noorden met vallend water, wind tegen stroom. De helft van de bemanning vond het niet echt fijn, maar de hoogaars bleef droog doorvaren.
Lees het hele verhaal in ons hoofdstuk "Stamboek in de Spiegel der Zeilvaart"
24 april 2023
24 april 2023: De SSRP-plaquette aan boord!
