Jolige Leeuw
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Bein Brandsma schrijft in het boekje "Honderd jaar Brandsma Rohel":
Eind jaren zeventig waagde Bein Brandsma zich aan een ander traditioneel scheepstype. Na de restauratie van de Staverse jol 'De Goede Hoop' ,ontwierp hij zelf een jol van 7,20 x 2,90 m. Kopiëren is zijn stijl niet, hoewel hij zich wel laat inspireren door dat wat zijn nut al bewezen heeft. Tot twee maal toe begon hij met het bouwen van een casco volgens zijn eigen ontwerp en beide keren werd het verkocht aan een liefhebber die het compleet liet afbouwen. Deze jollen werden gebouwd van duims eikenhout. Het uiterlijk is vrijwel identiek, maar het interieur is enigszins verschillend. De eerste was in 1978 de 'Heerenjool', nu 'Jolijt.
Bij de laatste van deze twee, 'Vrouwenzand' genoemd, werd de kiel verdiept met een staaf ijzer van 12 x 6 cm. Door deze aanpassing werd een groter lateraal vlak en uiteraard ook grotere stabiliteit bereikt. Hierdoor zijn de zeileigenschappen verbeterd alhoewel dit nooit in een rechtstreeks duel tussen beide schepen is vastgesteld.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1145 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Staverse jol |
Bouw
| Bouwjaar: | 1978 | Ontwerper: | B. Brandsma |
|---|---|---|---|
| Werf: | Jachtwerf Brandsma | Werf plaats: | Rohel |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 7,20 m | Breedte berghout: | 2,90 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,72 m | Masthoogte water: | 9,35 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 19,40 m2 | Oppervlakte fok: | 10,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 13,75 m2 | Oppervlakte kluiver: | 7,26 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 50,41 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1978 – 1990 | W. Jacometti, 's Gravenhage ( Heerenjool) |
|---|---|
| 1990 – 1991 | G.J.J. Horst, Beusichem ( Bommen Berend) |
| 1991 – 1998 | G. Passchier, Sommelsdijk ( Aquazueco) |
| 1998 – 2003 | J.M. van der Houwen, Brielle ( Jolijt) |
| 2017 – 2019 | F. Lion, Amsterdam ( Jolige Leeuw) |
| 2019 – onbekend | Erven F. Lion, Amsterdam ( Jolige Leeuw) |
Geschiedenis
1978
1978
1978: Foto's bouw en tewaterlating
2000
2000
2000: Foto's
2017
september 2017
september 2017: Foto's bij de werf Wind&Water van Martijn Perdijk in Heeg