Keet

Keet Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Nederland heeft enkele uitstekende bouwers van ronde schepen en platbodems. Met namen die iedere liefhebber in volgorde van zijn voorkeur zelfs in zijn slaap kan opzeggen. De Boer uit Lemmer had en heeft bij de kenners een bijna magische naam. De Lemsteraken van die werf behoren nog steeds tot de fraaiste die er varen en er zijn na het overlijden van de heer A. de Boer dan ook vele achterhoedegevechten geweest over zijn tekeningen. Echter voordat ontwerper / bouwer De Boer, indertijd ook de ontwerper van het koninklijke jacht 'De Groene Draeck', in 1978 stierf, stond zijn beslissing al vast. Zijn wens was, dat de aken van zijn tekeningen alleen gebouwd zouden mogen worden door Fokke en Jelle Hummel. Twee broers die al via hun grootvader en vader aan de werf van De Boer gebonden waren.

De Lemsteraak 'Keet' is gebouwd in 1985. Opdrachtgever was P.L.W. Sterk uit Lemmer, die haar bij de tewaterlating de naam ''Witte Walvis' gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1387 Zeil nummer: VA92
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1985 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Gebr. Hummel Werf plaats:Lemmer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:12,85 m Breedte berghout:4,25 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:17,50 m
Oppervlakte grootzeil:53,80 m2 Oppervlakte fok:30,80 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:18,20 m2
Oppervlakte totaal:102,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1985 – 1999 P.L.W. Sterk, Lemmer ( Witte Walvis)
1995 – 1999 K.J. ter Haar, Bunschoten ( Bolle Wous)
1999 – 2021 A.H.A.W. Froom, Doorn ( Groote Visch)
2021 – 2023 P.C. Scherpenhuijsen en C.J. Scherpenhuijsen-Blom, Utrecht ( Keet)

Geschiedenis

1986

1986

1986: Test Hummel Lemsteraak De Witte Walvis in Waterkampioen 1986 nr 1

De Waterkampioen schrijft in 1986:
De Lemsteraak is niet alleen een mooi schip om naar te kijken, de vaareigenschappen zijn voor een rond schip fantastisch. Alleen zeer gespecialiseerde werven kunnen een echt mooie aak bouwen. Nu de broers Hummel in Lemmer sinds enkele jaren aken bouwen volgens tekeningen van de befaamde ontwerper A. de Boer, is er in Nederland een heel bijzondere werf bijgekomen. We keken op de werf rond en voeren met De Witte Walvis, een Lemsteraak van dertien meter, gebouwd in 1985.

Op dezelfde plaats waar vroeger de werf van De Boer lag, staat nu een moderne hal met modern gereedschap. Zo'n zestig, of meer, uren per week zijn de broers hier aan het werk. De taakverdeling staat vast. Fokke last het casco, bouwt de motor in en legt de elektriciteit aan, plus dat hij vrijwel alle beslag maakt. Jelle is de timmerman van de binnenbetimmering, maar hij bouwt ook de rondhouten.

pdf Waterkampioen 1986 nr1 - Test Hummel Lemsteraak De Witte Walvis

2021

2021

2021: Foto's Lemsteraak 'Keet'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht