Magnolia

Magnolia Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Oorspronkelijk is het scheepstype Vollenhovense bol ontwikkeld door de scheepsbouwer Kroese te Vollenhove, die voor zijn klanten iets zocht dat het midden hield tussen de visaken zoals die op de binnenwateren rond dit Zuiderzeestadje gebruikt werden en de wat grotere botters en de toenmalige “nieuwe” Lemsteraken die het buitenwater bevoeren. We schrijven dan ongeveer het jaar 1900. Bij zijn ontwerp had Kroese nog geen jacht voor ogen maar een visserijscheepje, of een ander schip waarmee op bedrijfsmatige wijze de kost moest worden verdiend. De jachtontwerpen zijn eerst van later datum.

Van de Vollenhovense bollen uit de visserij zijn er weinig meer over. Verschillende ontwerpers hebben na de tweede Wereldoorlog Vollenhovense bollen getekend als plezierjacht. J.K. Gipon tekende de bol in diverse afmetingen: 8.10m (de populairste), 8.50m, 9.00m, 9.30m en zijn grootste 9.75m. Deze schepen zijn op vele werven gebouwd, waarvan Scheeps- en jachtbouw S. v.d. Werff in Lemmer er één is.

De 'Hemelgeit' is een 9.00 meter versie en in 1979 gebouwd in Lemmer in opdracht van L. Kleinhuis uit Oudega. De eerste naam was 'Bakbrogge'. Daarna heeft een nog onbekende eigenaar het schip de naam 'Bolle Pol' gegeven.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1954 Zeil nummer: VC309
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Sietze Pieters van der Werff Werf plaats:Lemmer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,00 m Breedte berghout:3,80 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:11,50 m
Oppervlakte grootzeil:27,16 m2 Oppervlakte fok:17,12 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,92 m2
Oppervlakte totaal:55,20 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – onbekend L. Kleinhuis, Oudega ( Bakbrogge)
onbekend – onbekend ( Bolle Pol)
1990 – 1997 J. Boot ( Hemelgeit)
1997 – 2021 N. Sreeram en mw E.G.H. de Haan, Utrecht ( Goudtufke)
2021 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) G. Keller, Maurik ( Magnolia)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht