Nehalennia

Nehalennia

Een Hoogaarskenner zegt:
Een prachtig voorbeeld van een traditioneel concept. Mooier en overtuigender kan het niet. De 'Windroos' was ooit "het laatste stadium in de ontwikkeling van de hoogaars", maar dat is nu ook achterhaald. Melis (van Duivendijk) zou er zijn vingers bij afgelikt hebben. Die bouwde volgens velen de mooiste hoogaarzen ooit, maar op een troon is maar één plaats. Een gelikt onderwaterschip, klassiek in de kont en de bubbel voor de boegschroef is een geniale vondst. Dat levert ook weer minder weerstand op. Tenminste in het water.

Willem Scholtes zegt:
Zeeuwse vissers voeren met hun hoogaarzen vooral in oost-west richting op de Wester- en Oosterschelde. Met afgaand tij en harde westelijke wind liepen er korte, hoge golven, vandaar de sterk vallende, lange voorstevenbalk om het buiswater zoveel mogelijk buiten te houden. Dus als je op zee en zelfs op de oceanen wilt zeilen dan is de hoogaars, buiten de schokker, het enige type platbodem dat voor dat type water geschikt is. Als ik de tekeningen bekijk, dan zie ik - en met mij vele anderen - duidelijk de kenmerken van een hoogaars. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:7002 Zeil nummer: GL1
Categorie:E Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:2025 Ontwerper:Olivier van der Meer Design
Werf:SRF Shipbuilding Werf plaats:Harlingen
Motor:Inbouw Motor type:John Deere
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:22,10 m Breedte berghout:7,20 m
Diepgang:1,85 m Masthoogte water:25,80 m
Oppervlakte grootzeil:143,00 m2 Oppervlakte fok:66,40 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:67,50 m2
Oppervlakte totaal:276,90 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2025 – Nu (laatst bekend) W. Scholtes, Boxtel ( Nehalennia)

Geschiedenis

2022

13 juli 2022

13 juli 2022: Definitief ontwerp

2023

28 maart 2023

28 maart 2023: Kiellegging 'Nehalennia' bij SRF in Harlingen

Munt onder mastvoet
Munt onder mastvoet

30 oktober 2023

30 oktober 2023: De bouw

2024

7 februari 2024

7 februari 2024: Naar de straler

17 oktober 2024

17 oktober 2024: De afbouw

2025

17 februari 2025

17 februari 2025: Tewaterlating, plaatsing mast en tuigen

17 maart 2025

17 maart 2025: De profvaart op het Van Harinxmakanaal

De trotse schipper
De trotse schipper

2 april 2025

2 april 2025: De 'Nehalennia' vanuit Harlingen op weg naar de doop in Zierikzee

(foto Guy Fleury Photography)
(foto Guy Fleury Photography)
(foto Guy Fleury Photography)
(foto Guy Fleury Photography)
(foto Guy Fleury Photography)
(foto Guy Fleury Photography)
Het kenmerkende mannetje van de Hoogaars op de top van de mast (foto Guy Fleury Photography)
Het kenmerkende mannetje van de Hoogaars op de top van de mast (foto Guy Fleury Photography)

12 april 2025

12 april 2025: De doop van de Hoogaars 'Nehalennia' in Zierikzee

De Hoogaars 'Nehalennia', aan de kade voor de Stads- & Commercie werf (Museum) in Zierikzee, omringd door haar houten voorgangers
De Hoogaars 'Nehalennia', aan de kade voor de Stads- & Commercie werf (Museum) in Zierikzee, omringd door haar houten voorgangers

Na de doop reikt SSRP-voorzitter Ineke Verkaaik-Hogevorst, Willem een penning uit voor opname in Categorie E met nummer 7002 met een toespraak

Beste Willem en Beatrijs, familieleden en andere genodigden,
Dank voor jullie uitnodiging én dat ik hier vandaag, vanuit de SSRP, het woord tot jullie mag richten. Dat het een bijzondere dag voor jullie is, blijkt uit het samenzijn met zoveel belangstellenden. De datum 12 april is vanuit de geschiedenis een bijzondere dag.
De eerste kosmonaut wordt op 12 april 1961 gelanceerd als eerste mens in de ruimte. Een pioniersvlucht! De Canadezen bevrijden Kamp Westerdorp in 1945. Lang verwachte vrijheid en ruimte! Én 12 april is de ‘Nationale Dag van de Stilte’. Zo zien wij ook jouw/ jullie zeegang met dit prachtige schip de ‘Nehalennia’.
Willem, je bent een pionier in hart en nieren. Een mooi mens én een dwarsdenker! Je hebt behoefte aan ‘rust en stilte’ tussen je zeiltochten door. Met je familie en genodigden mooie tochten maken, de bewondering die  gedurende zo’n tocht voor je bemanningsleden gaat ontstaan. Het respect groeit en bij het van boord gaan …heb je vrijheid/ruimte en stilte nodig voor bezinning.
De naam ‘Nehalennia’ is afkomstig van een belangrijkste regionale godheid binnen Zeeland. De schippers uit het Romeinse Rijk wendden zich voor hun vertrek tot de godin ‘Nehalennia ‘voor een behouden vaart. Zij beloofden de godin een geschenk, als ze veilig terug zouden keren. En plaatsten dit dan in haar tempel bij een van haar altaren.

Willem en Beatrijs,
De door jullie met zorg uitgekozen scheepsnaam past in het gehele overzicht vanuit mijn uitgesproken woorden ‘pionier, vrijheid en dag van de stilte’  en de doopplechtigheid op 12 april. Binnen de SSRP, heb jij Willem, geruime tijd deel uitgemaakt van de Criterium Commissie. Binnen dat gremium van de SSRP ben je een gerespecteerde dwarsdenker geweest. De criteria moesten zich door ontwikkelen was jouw adagium binnen die commissie. Niet iedereen binnen de SSRP kon jouw snelheid en bijbehorende gedachtengang bijhouden. Bestuursleden zagen de ontwikkeling binnen de SSRP, vanaf de oprichting in 1955, in de criteria doorgevoerd worden. Neem de technische ontwikkeling en het materiaalgebruik. Katoenen tuig naar het gebruik van Dacron, de rolfok …mits de dacron fok incl. leuvertjes, maar teruggeplaatst kon worden aan de voorstag.
We zullen binnen de SSRP mee moeten bewegen. Doen we dat niet …dan komen we stil te staan en zullen we onszelf uithollen. Het huidig SSRP bestuur heeft (ik meen tijdens de Coronajaren) de ‘categorie E ‘ in het leven geroepen. Die  E  staat voor ‘extraordinair en actief ingeschreven’. 

De officiële  'E categorie’ is omschreven als:
De Ronde en Platbodemjachten die zuiver van vorm zijn wat betreft het scheepstype, maar niet aan de huidige Stamboekcriteria voldoen vanwege het gebruik van nieuwe constructie en/of materialen zoals aluminium, polyester, carbon fiber, laminaat en dergelijke. Schepen in deze categorie ontvangen geen plaquette, maar worden in de Schepenlijst geregistreerd in de 7000-serie.

Willem en Beatrijs,
Het is mij als huidig SSRP-voorzitter een grote eer én zeker een groot genoegen om aan jullie als pionier van de Hoogaars ‘Nehalennia’ een penning uit te kunnen reiken. Een dag met een botendoop waarin de SSRP als genodigde aanwezig is én daarmee een signaal afgeeft dat meebewegen een vereiste is om als Oudste Behoudsorganisatie over ca. 15 jaar nog steeds voorop te lopen als oudste Nederlandse Behoudsorganisatie.

Hierbij overhandig ik jullie de tweede SSRP-penning binnen de categorie E!

De penning voor opname in Categorie E (7002) van het Stamboek, uitgereikt door SSRP-voorzitter Ineke Verkaaik-Hogevorst
De penning voor opname in Categorie E (7002) van het Stamboek, uitgereikt door SSRP-voorzitter Ineke Verkaaik-Hogevorst
Veel geïnteresseerde kijkers na afloop van het officiële gedeelte
Veel geïnteresseerde kijkers na afloop van het officiële gedeelte

Peter Hamer, de hoogaars kenner en samensteller van de typebeschrijving van de Hoogaars, constateerde in Zierikzee:
Opvallend vind ik de foto van Gerard te Cate hieronder, waarop te zien is hoe zeer de rompvorm van de 'Nehalennia' overeenkomt met die van de ARM17 (de oude Hoogaars van Willem), die er net achter ligt. Alleen het boeisel is iets hoger opgetrokken in de kont, maar dat mag je verwachten op een zeegaand schip, waar niet mee wordt gevist.
Mocht iemand ooit vragen hebben of het wel een Arnemuider hoogaars is, dan is hier het bewijs!

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht