Nehalennia

Een Hoogaarskenner zegt:
Een prachtig voorbeeld van een traditioneel concept. Mooier en overtuigender kan het niet. De 'Windroos' was ooit "het laatste stadium in de ontwikkeling van de hoogaars", maar dat is nu ook achterhaald. Melis (van Duivendijk) zou er zijn vingers bij afgelikt hebben. Die bouwde volgens velen de mooiste hoogaarzen ooit, maar op een troon is maar één plaats. Een gelikt onderwaterschip, klassiek in de kont en de bubbel voor de boegschroef is een geniale vondst. Dat levert ook weer minder weerstand op. Tenminste in het water.
Willem Scholtes zegt:
Zeeuwse vissers voeren met hun hoogaarzen vooral in oost-west richting op de Wester- en Oosterschelde. Met afgaand tij en harde westelijke wind liepen er korte, hoge golven, vandaar de sterk vallende, lange voorstevenbalk om het buiswater zoveel mogelijk buiten te houden. Dus als je op zee en zelfs op de oceanen wilt zeilen dan is de hoogaars, buiten de schokker, het enige type platbodem dat voor dat type water geschikt is. Als ik de tekeningen bekijk, dan zie ik - en met mij vele anderen - duidelijk de kenmerken van een hoogaars.
Bouw van een hoogaars voor de oceaan: 'Ontwikkeling begint weer als je ergens leven in blaast'
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 7002 | Zeil nummer: | GL1 |
---|---|---|---|
Categorie: | E | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 2025 | Ontwerper: | Olivier van der Meer Design |
---|---|---|---|
Werf: | SRF Shipbuilding | Werf plaats: | Harlingen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | John Deere |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Knikspant | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 22,10 m | Breedte berghout: | 7,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,85 m | Masthoogte water: | 25,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 143,00 m2 | Oppervlakte fok: | 66,40 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 67,50 m2 |
Oppervlakte totaal: | 276,90 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
2025 – Nu (laatst bekend) | W. Scholtes, Boxtel ( Nehalennia) |
---|
Geschiedenis
2022
13 juli 2022
13 juli 2022: Definitief ontwerp

2023
28 maart 2023
28 maart 2023: Kiellegging 'Nehalennia' bij SRF in Harlingen


30 oktober 2023
30 oktober 2023: De bouw


2024
7 februari 2024
7 februari 2024: Naar de straler


17 oktober 2024
17 oktober 2024: De afbouw


2025
17 februari 2025
17 februari 2025: Tewaterlating, plaatsing mast en tuigen



17 maart 2025
17 maart 2025: De profvaart op het Van Harinxmakanaal



2 april 2025
2 april 2025: De 'Nehalennia' vanuit Harlingen op weg naar de doop in Zierikzee




12 april 2025
12 april 2025: De doop van de Hoogaars 'Nehalennia' in Zierikzee


Na de doop reikt SSRP-voorzitter Ineke Verkaaik-Hogevorst, Willem een penning uit voor opname in Categorie E met nummer 7002 met een toespraak
Beste Willem en Beatrijs, familieleden en andere genodigden,
Dank voor jullie uitnodiging én dat ik hier vandaag, vanuit de SSRP, het woord tot jullie mag richten. Dat het een bijzondere dag voor jullie is, blijkt uit het samenzijn met zoveel belangstellenden. De datum 12 april is vanuit de geschiedenis een bijzondere dag.
De eerste kosmonaut wordt op 12 april 1961 gelanceerd als eerste mens in de ruimte. Een pioniersvlucht! De Canadezen bevrijden Kamp Westerdorp in 1945. Lang verwachte vrijheid en ruimte! Én 12 april is de ‘Nationale Dag van de Stilte’. Zo zien wij ook jouw/ jullie zeegang met dit prachtige schip de ‘Nehalennia’.
Willem, je bent een pionier in hart en nieren. Een mooi mens én een dwarsdenker! Je hebt behoefte aan ‘rust en stilte’ tussen je zeiltochten door. Met je familie en genodigden mooie tochten maken, de bewondering die gedurende zo’n tocht voor je bemanningsleden gaat ontstaan. Het respect groeit en bij het van boord gaan …heb je vrijheid/ruimte en stilte nodig voor bezinning.
De naam ‘Nehalennia’ is afkomstig van een belangrijkste regionale godheid binnen Zeeland. De schippers uit het Romeinse Rijk wendden zich voor hun vertrek tot de godin ‘Nehalennia ‘voor een behouden vaart. Zij beloofden de godin een geschenk, als ze veilig terug zouden keren. En plaatsten dit dan in haar tempel bij een van haar altaren.
Willem en Beatrijs,
De door jullie met zorg uitgekozen scheepsnaam past in het gehele overzicht vanuit mijn uitgesproken woorden ‘pionier, vrijheid en dag van de stilte’ en de doopplechtigheid op 12 april. Binnen de SSRP, heb jij Willem, geruime tijd deel uitgemaakt van de Criterium Commissie. Binnen dat gremium van de SSRP ben je een gerespecteerde dwarsdenker geweest. De criteria moesten zich door ontwikkelen was jouw adagium binnen die commissie. Niet iedereen binnen de SSRP kon jouw snelheid en bijbehorende gedachtengang bijhouden. Bestuursleden zagen de ontwikkeling binnen de SSRP, vanaf de oprichting in 1955, in de criteria doorgevoerd worden. Neem de technische ontwikkeling en het materiaalgebruik. Katoenen tuig naar het gebruik van Dacron, de rolfok …mits de dacron fok incl. leuvertjes, maar teruggeplaatst kon worden aan de voorstag.
We zullen binnen de SSRP mee moeten bewegen. Doen we dat niet …dan komen we stil te staan en zullen we onszelf uithollen. Het huidig SSRP bestuur heeft (ik meen tijdens de Coronajaren) de ‘categorie E ‘ in het leven geroepen. Die E staat voor ‘extraordinair en actief ingeschreven’.
De officiële 'E categorie’ is omschreven als:
De Ronde en Platbodemjachten die zuiver van vorm zijn wat betreft het scheepstype, maar niet aan de huidige Stamboekcriteria voldoen vanwege het gebruik van nieuwe constructie en/of materialen zoals aluminium, polyester, carbon fiber, laminaat en dergelijke. Schepen in deze categorie ontvangen geen plaquette, maar worden in de Schepenlijst geregistreerd in de 7000-serie.
Willem en Beatrijs,
Het is mij als huidig SSRP-voorzitter een grote eer én zeker een groot genoegen om aan jullie als pionier van de Hoogaars ‘Nehalennia’ een penning uit te kunnen reiken. Een dag met een botendoop waarin de SSRP als genodigde aanwezig is én daarmee een signaal afgeeft dat meebewegen een vereiste is om als Oudste Behoudsorganisatie over ca. 15 jaar nog steeds voorop te lopen als oudste Nederlandse Behoudsorganisatie.
Hierbij overhandig ik jullie de tweede SSRP-penning binnen de categorie E!


Peter Hamer, de hoogaars kenner en samensteller van de typebeschrijving van de Hoogaars, constateerde in Zierikzee:
Opvallend vind ik de foto van Gerard te Cate hieronder, waarop te zien is hoe zeer de rompvorm van de 'Nehalennia' overeenkomt met die van de ARM17 (de oude Hoogaars van Willem), die er net achter ligt. Alleen het boeisel is iets hoger opgetrokken in de kont, maar dat mag je verwachten op een zeegaand schip, waar niet mee wordt gevist.
Mocht iemand ooit vragen hebben of het wel een Arnemuider hoogaars is, dan is hier het bewijs!
