Non-Solus

Non-Solus Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1895 krijgt Jelle Jelles Croles van de gemeente IJlst een vergunning voor uitbreiding van de werf ten behoeve van de bouw van ijzeren schepen. De eerste ijzeren lemmeraak wordt in 1898 op deze werf gebouwd. Ook zijn er tussen 1895 en 1911 naar bekend 61 ijzeren/stalen skûtsjes op de werf gebouwd. Door de nogal wat volle kop van de op deze werf gebouwde skûtsjes krijgen ze soms de naam butsekop.

De tjalk 'Non Solus' is in 1905 gebouwd door Croles in IJlst. Het schip is in 1934 gemeten en had toen de naam 'Sole Deo Gloria'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:264 Zeil nummer: TA38
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1905 Ontwerper:J.J. Croles
Werf:J.J. Croles Werf plaats:IJlst
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,51 m Breedte berghout:3,45 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

rond 1934 – onbekend P. Bleeker, Stavoren ( Sole deo Gloria)
Jaren-60 – 1979 A. Beers ( De Grote Beer)
1979 – 1984 J.M. Twellaar, Breezand ( De Grote Beer)
1984 – 1987 André A.N. Vink, Leiden ( De Grote Beer)
1987 – 1989 L. Minks, Rhenen ( De Grote Beer)
1989 – 2025 Th.H. Peeters, Rotterdam ( Non-Solus)

Geschiedenis

1934

1971

1971

1971: Foto in Fries Scheepvaart Museum

1985

29 maart 1985

29 maart 1985: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details schip De Grote Beer - Meetnummer: AN2218 - Brandmerk 9118 B Amst 1985

2015

2015

2015: Foto's Tjalk de 'Grote Beer'

2016

18 februari 2016

18 februari 2016: Bericht van Thierry Danz uit Philadelphia USA

Thierry Danz schrijft:
Van 1947 tot rond 1955 lagen het Fries jacht 'Peep', de Staverse jol 'Stamper', mijn ouders en andere vrienden bij de jachthaven Kreuger (nu "Het Drijfhuis") in Aalsmeer aan de Westeinder. Rond 1955 zijn mijn ouders en de familie Van Viersen daar vertrokken en hebben de boten aan een landje gelegd dat een gemeenschappelijke vriend elders in Aalsmeer had gepacht. Ik heb in die tijd veel foto's op en rond de Westeinder gemaakt van diverse schepen, die ook zijn opgenomen in het Stamboek. De tjalk 'De Grote Beer' is daar één van.

2019

2019

2019: Foto's Tjalk 'Non-Solus'

2022

2022

2022: Foto's Tjalk 'Non-Solus'

2023

23 januari 2023

23 januari 2023: E-mail van oud-eigenaar André A.N. Vink

In 1984 kocht ik De Grote Beer via de makelaars Blei Hetterschijt in Huis in 't Veld. Dik de Haan voerde de expertise uit aan/op een kade nabij Breezand. Ik kende het schip uit de tijd van de familie Beers en wist dat ze een goede zeiler was. De techniek was complex (liggende 6 cyl Scania mooi onder kuipvloer, 1000 liter aan geschakelde vrachtwagen brandstoftanks onder de dichtgelaste zelflozende kuipvloer, een elektrisch verstelbare schroef, maststrijkinstallatie, toilet etc. Veelal uit de schappen van de Scania importeur Beers. Grote ramen, in pezen in een opbouw, door Stofberg gemaakt in een stijl die toen gebruikelijk was bij de verbouw van tjalkjes.
Voor 't Kromhout gelegen werden de kleuren wat aangepast in 1985 en 'de kont' erin geschilderd.
Mooie tochten en in de winter lag het schip voor ons huis midden in Leiden. Medio 1987 verkochten we haar om met een 42 ft klassiek scherp jacht 'buiten' te gaan varen. Het werd het recreatiewoonschip op de Kaag en weer intensiever gebruikt. Wij verhuisden naar 't Gooi.

Alhoewel kort in bezit, de beste herinneringen, ook aan de Flevorace deelnames. Ik kwam haar afgelopen zomer in Willemstad tegen en zag andere ramen in de opbouw. Helaas was er niemand aan boord.
Ik hoop met deze ervaringen iets bij te kunnen dragen aan deze historie.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht