Non-Solus
In 1895 krijgt Jelle Jelles Croles van de gemeente IJlst een vergunning voor uitbreiding van de werf ten behoeve van de bouw van ijzeren schepen. De eerste ijzeren lemmeraak wordt in 1898 op deze werf gebouwd. Ook zijn er tussen 1895 en 1911 naar bekend 61 ijzeren/stalen skûtsjes op de werf gebouwd. Door de nogal wat volle kop van de op deze werf gebouwde skûtsjes krijgen ze soms de naam butsekop.
Nieuwe eigenaar gezocht - Te koop
Voor dit schip wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Voor informatie Th.H. Peeters, e-mail: dorinedanepeeters@gmail.com
De tjalk 'Non Solus' is in 1905 gebouwd door Croles in IJlst. Het schip is in 1934 gemeten en had toen de naam 'Sole Deo Gloria'.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 264 | Zeil nummer: | TA38 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1905 | Ontwerper: | J.J. Croles |
---|---|---|---|
Werf: | J.J. Croles | Werf plaats: | IJlst |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 15,51 m | Breedte berghout: | 3,45 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 13,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
rond 1934 – onbekend | P. Bleeker, Stavoren ( Sole deo Gloria) |
---|---|
Jaren-60 – 1979 | A. Beers ( De Grote Beer) |
1979 – 1984 | J.M. Twellaar, Breezand ( De Grote Beer) |
1984 – 1987 | André A.N. Vink, Leiden ( De Grote Beer) |
1987 – 1989 | L. Minks, Rhenen ( De Grote Beer) |
1989 – Nu (laatst bekend) | Th.H. Peeters, Rotterdam ( Non-Solus) |
Geschiedenis
1934
26 juli 1934
26 juli 1934: Eerste Ligger Scheepsmetingsdienst: Details schip Sole Deo Gloria - Meetnummer: G3930N
Meer informatie in de liggers - Brandmerk 9118 B Amst 1985
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Details.php?Meetcode=G3930N
1971
1971
1971: Foto in Fries Scheepvaart Museum
1985
29 maart 1985
29 maart 1985: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details schip De Grote Beer - Meetnummer: AN2218 - Brandmerk 9118 B Amst 1985
2015
2015
2015: Foto's Tjalk de 'Grote Beer'
2016
18 februari 2016
18 februari 2016: Bericht van Thierry Danz uit Philadelphia USA
Thierry Danz schrijft:
Van 1947 tot rond 1955 lagen het Fries jacht 'Peep', de Staverse jol 'Stamper', mijn ouders en andere vrienden bij de jachthaven Kreuger (nu "Het Drijfhuis") in Aalsmeer aan de Westeinder. Rond 1955 zijn mijn ouders en de familie Van Viersen daar vertrokken en hebben de boten aan een landje gelegd dat een gemeenschappelijke vriend elders in Aalsmeer had gepacht. Ik heb in die tijd veel foto's op en rond de Westeinder gemaakt van diverse schepen, die ook zijn opgenomen in het Stamboek. De tjalk 'De Grote Beer' is daar één van.
2019
2019
2019: Foto's Tjalk 'Non-Solus'
2022
2022
2022: Foto's Tjalk 'Non-Solus'
2023
23 januari 2023
23 januari 2023: E-mail van oud-eigenaar André A.N. Vink
In 1984 kocht ik De Grote Beer via de makelaars Blei Hetterschijt en Huis in 't Veld. Dik de Haan voerde de expertise uit aan/op een kade nabij Breezand. Ik kende het schip uit de tijd van de familie Beers en wist dat ze een goede zeiler was. De techniek was complex (liggende 6 cyl Scania mooi onder kuipvloer, 1000 liter aan geschakelde vrachtwagen brandstoftanks onder de dichtgelaste zelflozende kuipvloer, een elektrisch verstelbare schroef, maststrijkinstallatie, toilet etc. Veelal uit de schappen van de Scania importeur Beers. Grote ramen, in pezen in een opbouw, door Stofberg gemaakt in een stijl die toen gebruikelijk was bij de verbouw van tjalkjes.
Voor 't Kromhout gelegen werden de kleuren wat aangepast in 1985 en 'de kont' erin geschilderd.
Mooie tochten en in de winter lag het schip voor ons huis midden in Leiden. Medio 1987 verkochten we haar om met een 42 ft klassiek scherp jacht 'buiten' te gaan varen. Het werd het recreatiewoonschip op de Kaag en weer intensiever gebruikt. Wij verhuisden naar 't Gooi.
Alhoewel kort in bezit, de beste herinneringen, ook aan de Flevorace deelnames. Ik kwam haar afgelopen zomer in Willemstad tegen en zag andere ramen in de opbouw. Helaas was er niemand aan boord.
Ik hoop met deze ervaringen iets bij te kunnen dragen aan deze historie.