Stamper

Stamper Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Eind jaren 40 begin 50 is de visserman jol omgebouwd tot kajuitjacht door scheepswerf Kerstholt in Groningen. Na 1972 is de jol regelmatig gerestaureerd door diverse werven. De laatste jaren door Jachtwerf Piersma in Heeg.

Foto Thierry Danz Philadelphia USA - de 'Stamper' op de Westeinder jaren-60
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - de 'Stamper' op de Westeinder jaren-60

Eigenschappen

Plaquette nummer:1712 Zeil nummer: HL7
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1918 Ontwerper:Wildschut
Werf:Gebr. Wildschut Werf plaats:Gaastmeer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,50 m Breedte berghout:3,30 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:11,00 m
Oppervlakte grootzeil:23,00 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:8,00 m2
Oppervlakte totaal:43,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1918 – eind 1940/1950 Auke en Frank Vogelzang (vissers te Laaxum), Laaxum ( HL7)
1957 – 1973 L.G.J. Blokland, Haarlem ( Stamper)
1994 – 1997 W.H. Moolenaar en F. Thunnissen, Amsterdam ( Stamper)

Geschiedenis

1944

1944

1944: Foto in het boek 'Vluchthaven Laaksum 100 jaar' van Dirk Huizinga

Laaksum, 1944. De jollen worden vervangen door stalen schouwen. Vooraan de HL5 van Jan en Age Visser en de HL7 van Auke en Frank Vogelzang. (Foto: collectie Jan Visser, Stavoren)

1994

1 september 1994

1 september 1994: Geschiedenis Staverse jol 'Stamper' door (oud)eigenaar W.H. Moolenaar

2016

11 februari 2016

11 februari 2016: Foto's van Thierry Danz Philadelphia, PA (USA)

In het februari nummer van Spiegel der Zeilvaart las ik met veel genoegen het artikel over de restauratie van de Boeier/Fries jacht "Peep", een boot die ik nog goed ken uit de tijd van Joop en Anneke van Viersen. Ik vond nog wat oude foto's uit 1962/3, ook van de 'Stamper', die wellicht interessant zijn voor de documentatie.

De 'Stamper' lag in de jachthaven Kreuger (nu "Het Drijfhuis") in Aalsmeer aan de Westeinder, maar is later naar de jachthaven Botje in Kalslagen gegaan. Ik heb in begin jaren-60 veel met de Stamper op de Westeinder gezeild toen hij van de gebroeders Blokland was. (Zij hadden de HL7 uit de visserij gekocht in 1947.) Tijdens de winter van 1964/65 is de Stamper verbouwd. De oude kajuit en dek eruit, wellicht spanten en gangen vervangen, een nieuw dek en opbouw erop. Later is een van de broers getrouwd en heeft de jol meegenomen. De andere broer heeft toen een boot door Dick Koopmans laten ontwerpen, maar dat is een ander verhaal. Toen ik in 1996 (?) in Nederland was heb ik de jol nog in Enkhuizen zien liggen. De toenmalige eigenaar vertelde mij  dat zijn ouders de boot van Piet Blokland hadden gekocht. De jol zag er van buiten nog precies zo uit als ik hem herinnerde.

Foto Thierry Danz Philadelphia USA - de 'Stamper' samen met de 'Peep' op de Westeinder
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - de 'Stamper' samen met de 'Peep' op de Westeinder
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - de 'Stamper' samen met de 'Peep' op de Westeinder
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - de 'Stamper' samen met de 'Peep' op de Westeinder
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965
Foto Thierry Danz Philadelphia USA - Restauratie van de 'Stamper' 1964/1965

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht