Nooitgedacht KL26

Nooitgedacht KL26 Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

De marine heeft voor de Eerste Wereldoorlog vier rondspantschokkers laten bouwen op de werf van J. en K. Smit in Kinderdijk. De schepen waren bedoeld om als mijnentransportschepen ofwel torpedistenschokkers in de Zeeuwse wateren te gebruiken. Alle vier de schokkers zijn behouden gebleven, een paar zijn nog in de vaart als charterschip. De 'Nooitgedacht KL26' is gebouwd in 1886.

Voor het leggen van mijnen in de zeegaten gebruikten de Torpedisten deze zware, zeewaardige schokkers. Ook uit strategische overweging, ze vielen niet op tussen de Zeeuwse vissersschepen. De mijn hing aan de snoes, de zware stevenbalk werd in het water gelaten en de ontsteking kon op al stand worden bediend. Tijdens de Eerste Wereldoorlog legden zij explosieven in de Beneden Merwede.
De eerste Torpedistenschokker, de TD1, was nog van hout en werd in 1882 vervangen door een schokker van puddelijzer, gebouwd door J. en K. Smits Scheepswerven N.V. in Kinderdijk. Deze schokker, 17.80 meter lang, zeilt nu nog als de KL26 vanuit Enkhuizen. In 1882 volgde de 'Raptor'. Deze heeft een ingrijpende opknapbeurt gehad en lag in 2010 in een sloot bij Makkum te wachten op een nieuwe eigenaar. In 1883 volgde de MD3, 30 centimeter korter. Deze schokker is nog het meest in oorspronkelijke staat: een stevig, houten dek, kompaspaal en met de eerste, achtkantige steekmast van longlife pitchpine. 14 jaarrangen op een duim. Als laatste bouwde Smit in 1908 'De Witte Olifant'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:9303 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1882 Ontwerper:De Vries Lentsch
Werf:J. en K. Smits Scheepswerven N.V. Werf plaats:Kinderdijk
Motor:Inbouw Motor type:DAF 625
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:IJzer
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,48 m Breedte berghout:5,25 m
Diepgang:1,45 m Masthoogte water:17,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1882 – 1928 Min. van Defensie onderdeel Torpedisten ( TD3)
1928 – Eind jaren-60 A&G Kanters, Moerdijk ( KL26)
Eind jaren-60 – 1979 Ed Bosman ( KL26 )
1979 – 1985 J.P.J. Jansen, Hilversum ( Nooitgedacht KL26)
1985 – 2009 J.M. van der Stoel, Usquert ( Nooitgedacht KL26)
2009 – (Huidige eigenaar) Karel Hoeksma ( Nooitgedacht KL26)

Geschiedenis

1974

1974

1974: De KL26 voor Marken

(foto Frits Loomeijer)
(foto Frits Loomeijer)

1994

mei 1994

mei 1994: Mr. A. W. Thöne uit Epe schrijft in mei 1994 in Spiegel der Zeilvaart nummer 4 het volgende:

Met heel veel plezier las ik het artikel over de Lemsteraak "Nettie" in uw nr. 2 van deze jaargang. (Overigens: ik ben altijd blij als uw blad weer met de post binnenkomt.) Maar het stuk over de "Nettie" riep ineens een hele oude herinnering in me op die ik aan u mee wil delen, naar aanleiding van een aan het eind van mijn brief te doen verzoek.
In 1947 was ik als jurist voor civiele zaken werkzaam op het Ministerie van Oorlog, nu departement van defensie. Op een dag in het voorjaar of de zomer van dat jaar verscheen aan mijn bureau een majoor van de genie. Hij vertelde, dat hij voor de oorlog officier was geweest van het toenmalige corps pontonniers en torpedisten (na de bevrijding opgegaan in de genie) en dat tot zijn materieel twee grote zeilende schokkers hadden behoord. Die waren natuurlijk in handen van de bezetters gevallen. Nu was hem ter ore gekomen dat die schokkers in het bezit waren geraakt van vissers aan de Moerdijk en hij vroeg zich af of daar niet een onrechtmatige transactie met de bezetters aan ten grondslag zou liggen, zodat de schokkers waar hij blijkbaar erg op gesteld was geweest, teruggevorderd konden worden.
Wel, dat was iets wat me heel erg aansprak Ik heb van jonge leeftijd af gezeild en was erg épris geraakt van ronde en platbodemschepen. Ik heb dadelijk een zgn. staffcar gerequireerd, a.h.w. een bestelauto ingericht als een kantoortje, met tafel, stoelen, kastje en een klein tafeltje met stoel voor een typist. Ik nam een sergeant-schrijver mee die ook de auto bestuurde. Zo ben ik langs de havens aan het Hollands Diep gaan rijden op zoek naar de schokkers van de majoor. Er waren meer schokkers in gebruik bij vissers, maar op aanwijzing van Moerdijkers en Lage Zwaluwers „vond" ik de schepen die ik hebben moest. Ik was verschillende „instanties" afgegaan en ik hoorde inwoners, vissers, die me konden vertellen in mijn rijdende kantoortje wat ze van de transacties met de bezetter wisten en dat was nogal wat. Men wist in die dorpen alles van elkaar en wie in de oorlog goed geweest was, zoals we dat noemden, wilde anderen die zich met de bezetter hadden ingelaten en als dubieus werden beschouwd niet dekken.
Ik heb alle verklaringen behoorlijk laten opschrijven en ondertekenen. De bezitters van de schokkers kreeg ik niet te pakken, die waren aan het vissen. Maar ik had genoeg en ben met alles naar mijn bureau teruggekeerd. Vervolgens heb ik voor de Staat een verzoek ingediend bij het toentertijd bevoegde gerecht om teruggave van de schokkers. Ik kon dat zelf doen, voor een procedure van dien aard was een procureur niet vereist. Zelf was ik een tijd advocaat en procureur geweest, maar in die tijd was ik niet als zodanig ingeschreven. De vissers voerden verweer, door middel van een advocaat. Tot pleidooien toe. Ik deed alles met buitengewoon veel plezier, omdat ik graag de schokkers wilde redden voor de majoor, nog afgezien van het rijksbelang. Dadelijk na de pleidooien verliet ik het ministerie om een andere betrekking te aanvaarden. Maar toen ik daar een week of zes bezig was, verscheen een briefkaart van mijn oude ministeriecolle ga's met de tekst: „Je hebt je schokkers terug!" Enorm plezier, dus.
Nu, na het lezen over de 'Nettie' en de torpedisten, ben ik nieuwsgierig geworden naar de verdere lotgevallen van mijn schokkers. Er zijn bijna 50 jaar verstreken. Zou er iemand zijn, die het weet? Zouden er lezers van uw blad zijn die weten waar twee zeilende schokkers van de genie die in 1947 nog aanwezig waren, gebleven zijn? Een recherche, beginnend bij het departement van defensie en dan verder lijkt mij wat boven mijn krachten te gaan. Welke namen de schokkers droegen weet ik niet meer.

Mr. A. W. Thöne uit Epe

juni 1994

juni 1994: L. Kooijman uit Den Oever reageert in Spiegel der Zeilvaart van juni nummer 5

In antwoord op de brief in SdZ 1994 nr. 4 reageer ik op de brief van mr. A.W. Thöne te Epe.
Er zijn vier schokkers geweest.

  • De eerste is door mijn opa gekocht in 1922 en had als nummer KL6. Het schip is later in de Bruine Vloot terecht gekomen als MD3 in Enkhuizen. Op de KL6 heb ik van mijn 15 tot 25ste jaar gevaren.
  • De tweede schokker is de KL23 en is bergingsvaartuig op het kanaal van Eindhoven.
  • De derde was de KL26 en de laatste thuishaven was Lauwersoog.
  • De laatste was de "Witte Olifant" en had het nummer KL11.

De andere schokkers waren Urker schokkers, ze waren van hout. 

Tot slot heeft de heer Frits Loomeijer een paar jaar geleden in Schuttevaer een artikel over de vier schepen geschreven.

L. Kooijman, Den Oever

2016

2 mei 2016

2 mei 2016: Het archief van Marchienus de Jonge

Marchienus de Jonge was van 1947 tot 1948 inwonend conciërge / beheerder en restaurateur van het Fries Scheepvaart Museum te Sneek. Daarna van 1949 - 1969 Technisch Assistent A bij het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen, 1 maart 1969 ging hij met pensioen. In zijn vrije tijd heeft hij vele scheepsmodellen gebouwd. Zij kleinzoon Willem de Jonge kwam enige tijd geleden in het bezit van de persoonlijke archieven van zijn grootvader, waarin nogal wat fotomateriaal in zit van schepen, waar hij o.a. modellen van heeft gebouwd, maar ook van schepen waar hij als restaurateur aan heeft gewerkt en tevens enkele die hij volledig heeft herbouwd. Willem de Jonge heeft ons een aantal foto's uit dit archief voor publicatie ter beschikking gesteld.

Willem de Jonge schrijft nog: Ik heb wat meer onderzoek gedaan naar die Torpedisten Schokkers aangezien mijn vader bij het corps pontonniers zat. Ik heb wat meer onderzoek gedaan naar die Torpedisten Schokkers aangezien mijn vader bij het corps pontonniers zat. 
De TD1 - MD3 of KL6 van de in Enkhuizen wonende Henk Hortensius, ligt ook in de haven van Enkhuizen.
De TD2 - KL23, zou nu de 'Raptor' zijn.
De TD3: De KL26 is op dit moment eigendom van Karel Hoeksma en ben deze week bij hem aan boord geweest, volgens hem is zijn schip de TD3. Ik heb nog een paar couranten artikelen bijgevoegd die ik op internet opdook.
De TD4 - VA31 - KL11 (de 'Witte Olifant') had in 1914 als eigenaar G. Vermaas Den Briel.

De RV93 ('De Witte Olifant')
De RV93 ('De Witte Olifant')
De RV93 ('De Witte Olifant')
De RV93 ('De Witte Olifant')
De TD3
De TD3
12-12-1929 Provinciale Noord Brabantsche en 's Hertogenbossche courant KL26 ( Huib Kanters )
12-12-1929 Provinciale Noord Brabantsche en 's Hertogenbossche courant KL26 ( Huib Kanters )
De 'Raptor' op 15-12-1984 in het Limburgsch dagblad
De 'Raptor' op 15-12-1984 in het Limburgsch dagblad

2020

december 2020

december 2020: Spiegel der Zeilvaart december 2020-januari 2021 nummer 10 - Erfgoedtopper Torpedisten schokker KL26

Een Torpedistenschokker, alleen al vanwege die benaming zou je er een willen hebben. Want zo'n krijgshaftige naam spreekt tot de verbeelding. Niet dat deze schokker nou bedoeld was om anderen te torpederen, dat niet. En het is eigenlijk ook geen echte schokker. Hoe zit dat precies?
Karel Hoeksma's schip dateert al uit 1882 en behoorde de eerste 46 levensjaren tot de vloot van het Ministerie van Oorlog. Anders dan je zou verwachten was het in dienst bij de Landmacht - en niet bij de Marine - en was het onderdeel van het Korps der Torpedisten, met als kenmerk TD 3. Dit korps beschikte over vier ijzeren schokkers die op de werf van J. en K. Smit te Kinderdijk waren gebouwd. De ontwerptekeningen bevinden zich overigens nog in de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam. De schepen werden weliswaar schokkers genoemd, maar het onderwaterschip is wel degelijk afwijkend van, bijvoorbeeld, de Urker schokkers. Het is veel ronder, eigenlijk een rondbodem en veel spitser in de boeg en ook het achterschip is meer geknepen. Deze schokkers werden door het legerkorps in de toenmalige zeegaten als het Hollands Diep en de Brielse Maas ingezet om de, voor die tijd, zeer geavanceerde elektroschok torpedo's te leggen als verdediging tegen eventuele binnendringende vijandelijke schepen. De torpedo's konden vanaf de wal met een heel lang snoer elektrisch tot ontploffing worden gebracht. De hoge en zware stevenbalk van de schokker werd gebruikt als kraan om de mijnen te kunnen lichten voor onderhoud. Door het terugvallende boeisel konden ze relatief makkelijk met een val aan boord gehesen worden. Met een bijboot kon de bemanning onder de lange boegspriet het gevaarlijke werk doen.
In 1928, toen defensie er geen emplooi meer voor had, kwam de TD 3 in bezit van de familie Kanters in Moerdijk. Het schip maakte deel uit van een complete vissersvloot die de broers Ariaan en Gerrit Kanters bij elkaar sprokkelden; ze kochten vijf schepen van het Korps Torpedisten, waaronder de KL26 en de KL11 (de torpedistenschokker die later Witte Olifant zou gaan heten). Speciaal daarvoor hadden ze het visserijbedrijf A&G Kanters opgericht. Met de vijf schepen visten ze in de zeegaten en op de rivieren. Omdat hun schepen in Klundert lagen kreeg de TD3 het visserijnummer KL 26. Het schip werd uitgerust met een ankerkuil vistuig, waarmee voor anker liggend in de stroming van de rivier gevist werd.

pdf SdZ 2020-2021 nr10 december-januari - Erfgoedtopper Torpedisten schokker KL26

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht