Ouwe Reus

Op de werf van Van der Meulen in Sneek zijn schouwen in allerlei lengtes gebouwd, van speelbootje tot forse zeeschouw. Zo heeft het kleinste model een mooie vloeiende zeeg - een beetje afgekeken van de stoere zeeschouw. Die kleinste was eerst 2,60 m lang met een spriettuigje, Dan klimmen de maten op: 3,50 m; 4,25 m; 5,25 m; 6,00 m. De grootste open schouw is 6,75 m lang, 2,20 m breed heeft een vast voordek. Kajuitschouwen worden gebouwd in lengtes van 6 tot 7,5 meter. De kroon op het werk zijn de 9 meter lange zeeschouwen. Scheepsvorm en materiaal zijn hier vergroeid tot een bijzonder stoer en harmonieus geheel.
De kajuitschouw 'Ouwe Reus' meet 7.50m en is in 1971 gebouwd in opdracht van J.M. Bosman uit Oppenhuizen. Sindsdien is het nog steeds in familiebezit.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 704 | Zeil nummer: | GD193 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Kajuitschouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1971 | Ontwerper: | Joh. van der Meulen |
---|---|---|---|
Werf: | Joh. van der Meulen & zn | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 7,50 m | Breedte berghout: | 2,90 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,40 m | Masthoogte water: | 9,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1971 – 1986 | J.M. Bosman, Oppenhuizen ( Ouwe Reus) |
---|---|
1986 – 2014 | W.F. Heins, Den Haag ( Ouwe Reus) |
2014 – Nu (laatst bekend) | W.J.W. Heins en A.F.L.M. Franken, Voorburg ( Ouwe Reus) |
Geschiedenis
1996
9 januari 1996
9 januari 1996: Naar aanleiding van 'Opsporing Verzocht'

2013
2013
2013: Onderhoud in 2013
In het voorjaar van 2013 kwam de kajuitschouw 'Ouwe reus' voor het eerst naar de werf 'Wind & Water' van Martijn Perdijk in Heeg. Aan het vlak moesten een aantal reparaties worden uitgevoerd. Het vlak is toen voorlopig gerepareerd door Martijn Perdijk en het achtersteven is deels vervangen, net als de helmstok.



2014
2014
2014: Definitieve reparatie van het vlak door Martijn Perdijk
In het voorjaar 2014 is de 'Ouwe Reus' definitief door Martijn Perdijk gerepareerd. Het vlak en zijkant aan stuurboord zijn toen vernieuwd (2 planken verticaal en 2 op het vlak). Ook zijn er meerdere knietjes en liggers vernieuwd. De 'Ouwe Reus' is zowel in 2013 als 2014 volledig in meerdere lagen lak gezet door de eigenaren. De mast is nog steeds origineel.




2021
2021
2021: Vervanging roer en reparatie roefdak door Wind&Water
In 2021 is het roefdak vervangen, is het dek deels vernieuwd en zijn er in de kuip delen vervangen van de zijkanten. In 2019 is het roer volledig vervangen. Dit is allemaal op de werf Wind en Water gebeurd. Uiteraard met vele lagen lak door de eigenaren.
