Philippine PI66
![Philippine PI66](/uploads/preview-48/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 48w,/uploads/preview-320/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 320w,/uploads/preview-480/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 480w,/uploads/preview-640/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 640w,/uploads/preview-768/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 768w,/uploads/preview-1024/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/f2f78a74-9984-4b66-a796-c52580855bc5/3075092257/0404-foto-schepenlijst.jpg 1920w)
C. Stapel Gzn. bouwt op zijn werf 'Vooruit' in Enkhuizen meerdere mosselaken voor vissers uit Philippine, maar ook daarbuiten. Bij de eerste aanmelding wordt aangegeven dat de 'Philippine' in 1924 gebouwd zou zijn door Stapel voor W. Abroscheer uit Philippine met bouwnummer 181 onder de naam PI66 'Hilda'. In 1991 laat de heer H.W. Stapel uit Den Helder het Stamboek weten dat een dergelijke aak van deze afmetingen niet in 1924 gebouwd kan zijn. Dat was wel het geval in 1926. Toen werd met bouwnummer 190 afgeleverd onder de naam WR67 'Flevo' aan H. Koster en C. Doves in Wieringen.
In de 70er jaren is de aak tot jacht verbouwd. In 2000/2001 is het schip bij Hebo in Zwartsluis gerenoveerd, door Hoek Design van onderwaterschip met onderbroken kielbalk voorzien + een 2m langere mast en veel meer zeil.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 404 | Zeil nummer: | VA80 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1924 | Ontwerper: | C. Stapel |
---|---|---|---|
Werf: | Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. | Werf plaats: | Enkhuizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 15,80 m | Breedte berghout: | 4,50 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,32 m | Masthoogte water: | 21,10 m |
Oppervlakte grootzeil: | 88,50 m2 | Oppervlakte fok: | 47,50 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 28,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 164,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5536 | Registratie datum: | 31-10-2023 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1924 – 1940 | W. Abroscheer, Philippine ( PI66 'Hilda') |
---|---|
1940 – 1945 | gevorderd door Duitsers ( PI66 'Hilda') |
1945 – 1953 | W. Abroscheer, Philippine ( PI66 'Hilda') |
1991 – Nu (laatst bekend) | KNZ&RV Muiden, Muiden ( Philippine) |
Geschiedenis
1997
30 juli 1997
30 juli 1997: Correspondentie PI66 'Hilda (1924) vs WR67 'Flevo' (1926)
![](/uploads/48/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 48w,/uploads/320/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 320w,/uploads/480/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 480w,/uploads/640/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 640w,/uploads/768/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 768w,/uploads/1024/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 1024w,/uploads/1280/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 1280w,/uploads/1920/f963a5fb-987f-4976-9358-77b3d2aec1d6/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-1.jpg 1920w)
![](/uploads/48/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 48w,/uploads/320/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 320w,/uploads/480/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 480w,/uploads/640/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 640w,/uploads/768/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 768w,/uploads/1024/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 1024w,/uploads/1280/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 1280w,/uploads/1920/aeb35cd2-cefe-4c38-9e81-b5b88269ee2d/3201837032/0404-Brief-Informatie-VA80-Lemsteraak-Philippine-HW-Stapel-30-07-1991-2.jpg 1920w)
2016
2016
2016: Op de Noordzee
![](/uploads/48/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 48w,/uploads/320/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 320w,/uploads/480/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 480w,/uploads/640/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 640w,/uploads/768/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 768w,/uploads/1024/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 1024w,/uploads/1280/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 1280w,/uploads/1920/ddb951f0-59d8-5480-950d-d3f30366c5bb/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2016.jpg 1920w)
![](/uploads/48/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 48w,/uploads/320/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 320w,/uploads/480/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 480w,/uploads/640/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 640w,/uploads/768/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 768w,/uploads/1024/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 1024w,/uploads/1280/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 1280w,/uploads/1920/27db827f-b3a3-56fc-8fec-77e81aeb700f/3303526152/Philippine-PI66-20160718.jpg 1920w)
2017
2017
2017: Naar Antwerpen
![](/uploads/48/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 48w,/uploads/320/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 320w,/uploads/480/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 480w,/uploads/640/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 640w,/uploads/768/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 768w,/uploads/1024/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 1024w,/uploads/1280/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 1280w,/uploads/1920/72f90337-cea2-57e8-a0a1-13cef3da7cbc/3303526152/Pi-op-de-Noordzee-2017.jpg 1920w)
![Willemsdok Antwerpen](/uploads/48/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 48w,/uploads/320/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 320w,/uploads/480/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 480w,/uploads/640/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 640w,/uploads/768/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 768w,/uploads/1024/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 1024w,/uploads/1280/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 1280w,/uploads/1920/aa93e763-e1cb-54fa-9f6c-31edeb05ddd1/3303526153/Pi-voor-Willemdok-Antwerpen-2017.jpg 1920w)
11 september 2017
11 september 2017: Reactie van Sander Leeman
Ik heb ook mijn twijfels over de herkomst van de 'Philippine'. Destijds was ik erbij dat de 'Philippine' in gebruik werd gesteld als jeugdschip voor de KNZ&RV. Ook de heer Stapel (zie boven) was hierbij. Hij deelde toen mede dat zijn grootvader nooit gepiekte schepen had gebouwd (en de 'Philippine' weldegelijk gepiekt). Ook valt mij op dat in de brief hierboven wordt aangenomen dat de Philippine 15 meter lang is, maar bij als onze metingen (we hadden het schip zelf in onderhoud) kwamen wel degelijk tot 16 meter. Dit zou dus inhouden dat de 'Philippine' niet bij Stapel is gebouwd en misschien dus wel nooit vanuit Philippine heeft gevist. Ik heb ook wel eens onderzoek gedaan naar het visserijnummer en toen bleek mij dat PI66 op meerdere schepen heeft gestaan, zodat dat ook geen goed aanknopingspunt was. Het mysterie duurt dus voort en de PI66 blijft een heerlijk schip.
2018
2018
2018: De 'Philippine PI66' naar Denemarken
![Møns Klint Denemarken](/uploads/48/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 48w,/uploads/320/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 320w,/uploads/480/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 480w,/uploads/640/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 640w,/uploads/768/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 768w,/uploads/1024/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 1024w,/uploads/1280/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 1280w,/uploads/1920/b3626c89-b2ff-5093-9c34-eef3a56978b2/3303526153/Pi-voor-Mons-Klint-Denemarken-2018.jpg 1920w)
2019
2019
2019: De 'Philippine PI66' naar Denemarken
![Pi in Kopenhagen 2019](/uploads/48/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 48w,/uploads/320/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 320w,/uploads/480/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 480w,/uploads/640/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 640w,/uploads/768/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 768w,/uploads/1024/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 1024w,/uploads/1280/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 1280w,/uploads/1920/6bbe1c02-3737-5c91-a97b-0d723a72b76e/3303526152/Pi-in-Kopenhagen-2019.jpg 1920w)
![De 'Philippine PI66' op de terugweg bij de Oostersluis in Groningen](/uploads/48/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 48w,/uploads/320/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 320w,/uploads/480/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 480w,/uploads/640/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 640w,/uploads/768/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 768w,/uploads/1024/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 1024w,/uploads/1280/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 1280w,/uploads/1920/2568ae47-d55d-5c7c-a63e-dbc0546aebc6/3303335799/Oostersluis-2019.jpg 1920w)
2020
10 maart 2020
10 maart 2020: Reactie van Adriaan den Haan, één van de schippers van de "Pi"
De 'Philippine' is nog steeds in eigendom van de KNZ&RV en wordt ingezet voor de jeugd, door de jeugd. Er wordt volop genoten van het schip met als hoogtepunt de tochten naar Zweden en Denemarken. Daarbij zijn diverse schippers betrokken. Niet alleen bij het zeilen worden er veel taken door de de jeugd uitgevoerd, ook in de winters wordt het schip samen met de jeugd klaargemaakt voor het volgende seizoen.
![](/uploads/48/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 48w,/uploads/320/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 320w,/uploads/480/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 480w,/uploads/640/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 640w,/uploads/768/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 768w,/uploads/1024/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 1024w,/uploads/1280/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 1280w,/uploads/1920/d09c3700-54bf-5289-9194-cd3f0bad04c6/3303335520/Philippine-2020.jpg 1920w)