Philippine PI66

Philippine PI66

C. Stapel Gzn. bouwt op zijn werf 'Vooruit' in Enkhuizen meerdere mosselaken voor vissers uit Philippine, maar ook daarbuiten. Bij de eerste aanmelding wordt aangegeven dat de 'Philippine' in 1924 gebouwd zou zijn door Stapel voor W. Abroscheer uit Philippine met bouwnummer 181 onder de naam PI66 'Hilda'. In 1991 laat de heer H.W. Stapel uit Den Helder het Stamboek weten dat een dergelijke aak van deze afmetingen niet in 1924 gebouwd kan zijn. Dat was wel het geval in 1926. Toen werd met bouwnummer 190 afgeleverd onder de naam WR67 'Flevo' aan H. Koster en C. Doves in Wieringen.

In de 70er jaren is de aak tot jacht verbouwd. In 2000/2001 is het schip bij Hebo in Zwartsluis gerenoveerd, door Hoek Design van onderwaterschip met onderbroken kielbalk voorzien + een 2m langere mast en veel meer zeil.

Eigenschappen

Plaquette nummer:404 Zeil nummer: VA80
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1924 Ontwerper:C. Stapel
Werf:Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. Werf plaats:Enkhuizen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,80 m Breedte berghout:4,50 m
Diepgang:1,32 m Masthoogte water:21,10 m
Oppervlakte grootzeil:88,50 m2 Oppervlakte fok:47,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:28,00 m2
Oppervlakte totaal:164,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5536 Registratie datum:31-10-2023
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1924 – 1940 W. Abroscheer, Philippine ( PI66 'Hilda')
1940 – 1945 gevorderd door Duitsers ( PI66 'Hilda')
1945 – 1953 W. Abroscheer, Philippine ( PI66 'Hilda')
1991 – Nu (laatst bekend) KNZ&RV Muiden, Muiden ( Philippine)

Geschiedenis

1997

30 juli 1997

30 juli 1997: Correspondentie PI66 'Hilda (1924) vs WR67 'Flevo' (1926)

2016

2016

2016: Op de Noordzee

2017

2017

2017: Naar Antwerpen

Willemsdok Antwerpen
Willemsdok Antwerpen

11 september 2017

11 september 2017: Reactie van Sander Leeman

Ik heb ook mijn twijfels over de herkomst van de 'Philippine'. Destijds was ik erbij dat de 'Philippine' in gebruik werd gesteld als jeugdschip voor de KNZ&RV. Ook de heer Stapel (zie boven) was hierbij. Hij deelde toen mede dat zijn grootvader nooit gepiekte schepen had gebouwd (en de 'Philippine' weldegelijk gepiekt). Ook valt mij op dat in de brief hierboven wordt aangenomen dat de Philippine 15 meter lang is, maar bij als onze metingen (we hadden het schip zelf in onderhoud) kwamen wel degelijk tot 16 meter. Dit zou dus inhouden dat de 'Philippine' niet bij Stapel is gebouwd en misschien dus wel nooit vanuit Philippine heeft gevist. Ik heb ook wel eens onderzoek gedaan naar het visserijnummer en toen bleek mij dat PI66 op meerdere schepen heeft gestaan, zodat dat ook geen goed aanknopingspunt was. Het mysterie duurt dus voort en de PI66 blijft een heerlijk schip.

2018

2018

2018: De 'Philippine PI66' naar Denemarken

Møns Klint Denemarken
Møns Klint Denemarken

2019

2019

2019: De 'Philippine PI66' naar Denemarken

Pi in Kopenhagen 2019
Pi in Kopenhagen 2019
De 'Philippine PI66' op de terugweg bij de Oostersluis in Groningen
De 'Philippine PI66' op de terugweg bij de Oostersluis in Groningen

2020

10 maart 2020

10 maart 2020: Reactie van Adriaan den Haan, één van de schippers van de "Pi"

De 'Philippine' is nog steeds in eigendom van de KNZ&RV en wordt ingezet voor de jeugd, door de jeugd. Er wordt volop genoten van het schip met als hoogtepunt de tochten naar Zweden en Denemarken. Daarbij zijn diverse schippers betrokken. Niet alleen bij het zeilen worden er veel taken door de de jeugd uitgevoerd, ook in de winters wordt het schip samen met de jeugd klaargemaakt voor het volgende seizoen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht