Reitdiep
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1960 begon Bouwe Westerdijk met zijn zoons - waaronder de oudste, Sytze, die weer naar zijn grootvader was genoemd - met de bouw van zeeschouwen. Zoon Sytze tekende graag en ontwierp geleidelijk aan een hele serie zeeschouwen, van 7 meter opklimmend tot 11 meter. Wat eerst een spekbak werd genoemd, wist hij om te toveren in een stoer, maar toch elegant jacht, dat terecht een eigen naam kreeg: de Friese Zeeschouw. In 1960 is de 1e Westerdijk Zeeschouw (Topper?) van stapel gelopen, waarvan er tot en met 1982 zo'n 170 exemplaren zijn gebouwd. Daarna hebben nog diverse nieuwe Zeeschouwen de werf verlaten.
De "Reitdiep" is een 9.00m Zeeschouw en in 1965 gebouwd op de werf van Bouwe Westerdijk te Eernewoude. De opdrachtgever is onbekend. De Zeeschouw heeft ergens in de beginjaren de naam 'Almere' gedragen.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1804 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Zeeschouw |
Bouw
| Bouwjaar: | 1965 | Ontwerper: | S. Westerdijk |
|---|---|---|---|
| Werf: | Fa. B. Westerdijk & zn | Werf plaats: | Eernewoude |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: | Dooskiel |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 9,77 m | Breedte berghout: | 3,36 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 11,70 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 24,00 m2 | Oppervlakte fok: | 14,30 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 6,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 44,30 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| onbekend – onbekend | Dhr. Schoemaker ( Almere) |
|---|---|
| onbekend – onbekend | ( Cygne) |
| onbekend – onbekend | G.J. Campagne ( Heer Hendrik) |
| 1997 – 2007 | P.H. Doorn, Kortenhoef ( Pieter Hendrik) |
| 2007 – onbekend | J. van Vliet, Rijnsburg ( Jameja) |
| 2022 – (Eigenaar - Zeeschouw 'Reitdiep' niet "actief" in het Stamboek) | I. de Jong en W. Broersen ( Reitdiep) |
Geschiedenis
2022
30 juli 2022
30 juli 2022: Nieuwe eigenaren van de zeeschouw 'Jameda', hernoemd in 'Reitdiep'
De nieuwe eigenaren schrijven:
Wat fijn dat we deze website hebben gevonden. Mijn vriend, Wes, is sinds kort eigenaar van een Westerdijk zeeschouw. In het laatste keuringsrapport staat de boot vernoemd als “Jameja”. Het bouwjaar staat op 1965. Dit klopt dus met de informatie die hier staat. Graag dragen wij bij aan dit stamboek! Wij zijn de komende maanden bezig met de restauratie van het schip, die we “Reitdiep” hebben genoemd. Onze droom is om het schip weer zeilend te krijgen.