Rik van Dijnkel

Rik van Dijnkel Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Een van de populairste schepen die er op de werf van Kooijman en de Vries, later Van Rijnsoever, in Deil aan de Linge, van stapel zijn gelopen is de Vollenhovense Bol. Het ontwerp was van J.K. Gipon. Dat het schip zo populair is onder platbodemzeilers komt doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt. De Vollenhovense bol wordt in diverse lengtes gebouwd. De 8.10m en 8.50m versies zijn veel gebouwd.

De Vollenhovense bol 'Rik van Dijnkel' is een 8.50m versie en is in 1969 gebouwd door Kooijman en de Vries in Deil. Wie de opdrachtgever was, weten we (nog) niet. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:679 Zeil nummer: VC142
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1969 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1979 F.C.A.L. van Rijn, Nijmegen ( Katrijn)
1979 – 1987 H. van der Wal, Geertruidenberg ( Katrijn)
1987 – 2000 Jachtwerf Joh. van der Meulen, Sneek ( Katrijn)
2000 – 2000 Tornado Saling, Sneek ( Katrijn)
2000 – 2015 H. Hardenbol, Apeldoorn ( Dame Blanche)
2015 – (Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) J. Dinkelbach, Berne (Dld) ( Rik van Dijnkel)

Geschiedenis

2017

10 september 2017

10 september 2017: Reactie verstuurd op schip Dame Blanche (679)

Het schip is nu in mijn bezit overgegaan. Actuele naam is 'Rik van Dijnkel'. Het ligt in Duitsland, Berne aan de Weser.

2020

17 april 2020

17 april 2020: E-mail van Esther Mellink-van der Wal

Dit schip was vanaf omstreeks het jaar 1979 in het bezit van mijn ouders. Zij hebben het schip destijds gekocht van scheepsmakelaar Brenninkmeijer in Heeg. Het schip heette destijds 'Katrijn' en onder die naam heeft het gevaren, totdat mijn ouders haar omstreeks 1987 weer hebben verkocht.
Mijn vader is werkzaam geweest op de Amercentrale, de elektriciteitscentrale van de (toen) Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij (PNEM). De PNEM was/is een kolengestookte centrale en deze kolen werden aangevoerd per schip. De centrale had een grote haven, waarin eigenlijk altijd wel duwbakken lagen. Het achterste gedeelte van de haven was bestemd voor de plezierjachten van de medewerkers van de centrale. Hier lagen de steigers, waaraan ook de Katrijn een achttal jaren haar ligplaats heeft gehad. Wanneer je uit de haven komt en de rivier de Amer oversteekt, ben je meteen in de Biesbosch. Dus ook daar heeft de 'Katrijn' heel wat uren doorgebracht. 
Ik heb als kind dus een jaar of acht veel tijd op dit schip doorgebracht. De opbouw van de kajuit was destijds nog wit geschilderd. Erg leuk om haar op deze manier nog eens terug te zien!

De foto waarop de Katrijn onder zeil is, is gemaakt op de rivier de Amer ter hoogte van Drimmelen. De andere foto is gemaakt op het punt waar de Amer en de Nieuwe Merwede bij elkaar komen uiteindelijk overgaan in het Hollands Diep.

2022

23 augustus 2022

23 augustus 2022: E-mail van oud-eigenaar H. Hardenbol

Wat leuk al deze informatie over “onze” VC142! Wij vullen graag de geschiedenis aan. Wij hebben in 2000 bij Tornado Sailing (toen in Sneek) het schip gekocht. Daar hadden ze het schip net overgenomen van de gerenomeerde houten schepen bouwer Joh. van der Meulen uit Sneek. Die heeft deze Vollenhovense Bol - samen met een paar andere - jaren in de verhuur gehad.
Wij hebben de naam van 'Katrijn' in “Dame Blanche” veranderd (moet he eigenlijk niet doen natuurlijk..). Mijn vrouw Jacqueline was altijd fan van Dame Blanche ijsjes. En een wit schip met bruine zeilen leek daar wel heel erg veel op. Vanaf 2000 lag het schip bij de Stormvogel in Warns. Er was nogal wat achterstallig onderhoud. Zij hebben heel veel verbouwd, opnieuw ingetimmerd deels, andere vloeren en kuipbanken, sanitair, stroom, radio, marifoon, etc, etc.
In 2001 is het hele schip van buiten opnieuw gestraald en gespoten bij Hooghiemstra. De jaren erna een nieuw grootzeil en fok bij Molenaar in Grou en daar een kuiptent laten maken. In 2008 waren we in de USA en is het schip daarna in de thuishaven ‘t Varskip in Heeg gaan liggen. Onder de goede zorgen van Nico. Vanaf 2000 waren we ingeschreven bij de SRRP. Toen de kinderen het huis uit gingen hebben we de boot aan/via ‘t Varskip verkocht in 2015. Wat een plezier ermee gehad!
Hans Hardenbol

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht