Siet Op Uw Selven

Siet Op Uw Selven Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De schepen van Boot aan de Gouwsluis waren bekend om hun fraaie vormen. Hier een statie foto van een zojuist opgeleverd paviljoenschip uit de jaren vóór de eeuwwisseling. Het is een uitstekend voorbeeld van een Zuid-Hollandse 'tjalk'.
Negenentwintig jaar oud was Johannes Koopman uit Haarlem toen hij in maart 1904 de grote sprong had gewaagd om zijn eigen houten schip van de hand te doen en aan Dirk Boot aan het Steekt bij Alphen aan de Rijn opdracht te geven voor de bouw van een staal-ijzeren roefschip van 25 lasten (50 ton). Een roefschip had boven de woning een opbouw met vier ramen, dat met de komst van het ijzer mogelijk was geworden. De hoofdafmetingen, 70 x 13 x 4.3/4 Amsterdamse voeten van 28,3 cm lijken vreemd. Een verhouding L:B van 4,1:1 was normaal, terwijl 4,7:1 ook nog voorkwam, maar 5,4:1 is beslist abnormaal te noemen. De verklaring ligt in het feit, dat Koopman zijn duinzand haalde van de afgravingen rond Sassenheim, Lisse en zijn geboorteplaats Hillegom.
De bruggen van de meeste watergangen daar laten een doorvaart van maar 4 m toe, zodat de breedte, met voldoende reserve voor de zwaarden, hoogstens 3,7 mocht zijn. De diepte van de Haarlemmertrekvaart is 1,4 m, zodat de holte maximaal 1,35 m mocht bedragen. Als je dan bovendien 50 ton zand wil vervoeren en ook nog een mooi model eist, dan moet het wel uit de lengte komen. Dirk kon niet anders. Vergeefs hebben wij dan ook, na de aankoop, gezocht naar de plaats waar het schip ooit verlengd zou zijn, die was er niet.

De tjalk is in 1969 uit de beroepsvaart genomen en door dhr. F. Jorissen in eigen beheer verbouwd in de jaren 1969-1972. Het schip is 2.52 m ingekort.

Eigenschappen

Plaquette nummer:714 Zeil nummer: TA71
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1904 Ontwerper:D. Boot
Werf:D. Boot "De Vooruitgang" Werf plaats:Alphen a/d Rijn - Gouwsluis
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,32 m Breedte berghout:3,65 m
Diepgang:0,72 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:52,83 m2 Oppervlakte fok:38,20 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:91,03 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1904 – 1913 D. Boot, Alphen aan de Rijn ( Elisabeth Wilhelm)
1913 – 1935 ( Vrouwe Gerritje)
1935 – 1969 ( Vrouwe Maaike)
1969 – onbekend F. Jorissen, Hendrik Ido Ambacht ( Siet Op Uw Selven)
onbekend – onbekend H. Leeflang ( Siet Op Uw Selven)
1997 – 2000 R.R. Meindertzhagen, Shrewsbury Shropshire ( Siet Op Uw Selven)
2000 – 2014 A.R.W. Large, Berlijn ( Siet Op Uw Selven)

Geschiedenis

1980

1980

1980: SSRP Monografiën 26 - Een Zuid-Hollandse tjalk als jacht

De schepen van Boot aan de Gouwsluis waren bekend om hun fraaie vormen. Hier een statie foto van een zojuist opgeleverd paviljoenschip uit de jaren vóór de eeuwwisseling. Het is een uitstekend voorbeeld van een Zuid-Hollandse 'tjalk'. De fok wordt op de steven gevoerd, de kluiver op een losse boom. De gaffel is gebogen evenals de vlaggestok op de lange helmstok, net voor de klik. De mast strijkt met (ijzeren?) bokkepoten en dus zonder uitwip in het voordek. De houten 'loze steven' is erg hoog. Het zwaard heeft 2 spannen en een halfrond langs het grootste deel van de omtrek. De ankerlier staat ver naar achter. Van de 'Elisabeth Wilhelm' bestaat helaas zo'n foto niet. 

Varen met een oud roefschip (tjalk zeggen we tegenwoordig) als jacht. Wie ons dat 20 jaar geleden voorspeld zou hebben, zouden we waarschijnlijk hartelijk uitgelachen hebben en toch. .. 
Er werd veel gevaren, we wonen aan het water, maar dat was met allerlei klein grut. 's Zomers waren we telkens enkele weken met de kleine bootjes en wat goede vrienden en vriendjes in een vakantiehuis aan de Loosdrechtse plassen. Maar dat liep mis toen de eigenaar ons liet weten dat hij verhuur in het seizoen niet meer wilde. Er moest dus wat anders gebeuren, maar wat? 

Het hele verhaal heeft oud-eigenaar F. Jorissen opgeschreven in Stichtingsmonografie nummer 26.

1996

september 1996

september 1996: Spiegel der Zeilvaart september 1996 nummer 7 - Siet op U Selven: Een Hollandse tjalk op een Engels maritiem festival

Tijdens het festival in Bristol waarover we in het vorige nummer al schreven over de `Matthew' en de 'Rose', lag ook de 'Siet op Uw Selven', een tjalk die jarenlang in het bezit was van de heer Jorissen, oud-voorzitter van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten (SSRP). We werden direct door de nieuwe eigenaar aan boord uitgenodigd.

We lopen langs de kades van Bristol met de gerenoveerde pak huizen op de achtergrond. Met ons (Wim de Bruijn en ik) duizenden bezoekers die per persoon £20 hebben betaald om naar schepen te mogen kijken en naar muziek te mogen luisteren. We zien o.m. de `Oosterschelde', gehuurd door de Bristolorganisatie. Het is een van de paradepaardjes van het festival. We lopen verder de brug over, onder Neptunus door, naar de overkant waar de `Geesje van Urk' ligt afgemeerd. Haar eigenaars maken een tocht van zes maanden, waarin ze ook Spitsbergen aandoen. Ik zie een Russische lodya met gehesen bruine zeilen, de sierlijke konten van pilotcutters, een botter die van ferrocement blijkt te zijn gebouwd, de `Recouvrance', de fantastische schoener als representatant van de stad Brest en aan de overkant de schoener `Pride of Baltimore'. Beelden die op een schilderij thuishoren, maar toch voel ik dat er iets mis is, wat is me niet duidelijk en net als ik daarover wat wil zeggen, hoor ik Wim in mijn oor roepen "Dat is de 'Siet op Uw Selven', daar heb ik eens op gevaren." Ik kijk hem met een blik van ongeloof aan, want hij zegt: "Ja echt, dat was de tjalk, ooit zand- en grintschip, van de familie Jorissen."

Hij stelt zich voor als Ran Meinertzhagen. "Nee, geen Nederlander maar Engels. Niet puur hoor." Het eerste wat hij vertelt, is dat hij het schip wel moest kopen. "Mijn voorouders woonden in Duitsland; een deel is naar Engeland gevlucht en een deel naar Nederland en wat bleek; de Hollandse tak is de eigenaar van het schip geweest."

pdf SdZ September 1996 nr07 - Siet op U Selven Een Hollandse tjalk op een Engels maritiem festival

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht