ST16 De Jonge Siebren

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Dirk Huizinga schrijft in zijn boek 'Staverse jollen':
In 1994 nam Tjitske Albada in Stavoren de oude jol ST16 over van Wil Peeters uit Boxmeer. Zij had een emotionele band met het scheepje. Zij is de kleindochter van Douwe Mulder die in 1901 deze jol heeft laten bouwen bij Roosjen. Haar man, Jan Albada, was gestopt met zijn werk als aannemer in Stavoren en zag er wel wat in om samen met Tjitske met de jol ‘De Jonge Siebren’ te varen. Na het overlijden van Jan Albada bleef het scheepje echter wat weg te kwijnen in de gracht bij de Schans. Als er niets gebeurde, zou de jol rijp zijn voor de sloop.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 126 | Zeil nummer: | ST16 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1901 | Ontwerper: | Douwe Roosjen |
---|---|---|---|
Werf: | Douwe Roosjen | Werf plaats: | Stavoren |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,25 m | Breedte berghout: | 2,85 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 9,25 m |
Oppervlakte grootzeil: | 16,50 m2 | Oppervlakte fok: | 9,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 8,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 33,50 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1901 – 1928 | Douwe Mulder, Stavoren ( ST16 'De Jonge Siebren') |
---|---|
1928 – onbekend | Siebren Mulder, Stavoren ( ST16) |
1946 – onbekend | ( Marga) |
1959 – 1960 | E. ten Haag, Haren (Gr) ( Marga) |
1960 – 1963 | F. Boswijk, Ermelo ( Marga) |
1963 – 1967 | H. Poepjes, Lemmer ( Marga) |
1967 – 1968 | Stichting VaFaMil, 's Gravenhage ( Marga) |
1968 – 1970 | S.G.D.A. Joö, Enschede ( Marga) |
1970 – 1971 | Th. Henning, Amstelveen ( Marga) |
1971 – 1976 | A.R. Woortman, Amstelveen ( ST16 Marga) |
1979 – onbekend | R. Bakker, Aduarderzijl ( Marga) |
1982 – onbekend | W. Peeters, Boxmeer ( ST16 De Jonge Siebren) |
1994 – onbekend | J. Albada, Stavoren ( ST16 De Jonge Sybren) |
2008 – onbekend | Skipsmaritiem, Jos de Vries, Stavoren ( ST16 De Jonge Siebren) |
Geschiedenis
1911
1911
1911: Visserijregister inschrijving in Staveren Staverse jol De Jonge Siebren ST16 in 1911 door Douwe Mulder

1928
1928
1928: Visserijregister inschrijving in Staveren Staverse jol De Jonge Siebren ST16 in 1928 door Douwe Mulder

1936
1936
1936: Visserijregister inschrijving in Staveren Staverse jol De Jonge Siebren ST16 in 1936 door Siebren Mulder

1960
1960
1960: Foto van de kajuitingang vanuit de kuip

1972
1972
1972: Erik Woortman laat de jol door Piet Dekker terugbrengen in vissermanuitvoering

2010
2010
2010: Restauraratie van de ST16 door Johan Prins in Workum
Bij Jachtwerf Johan Prins in Workum werd de jol in de winter van 2010 op 2011 grondig aangepakt. Op ambachtelijke wijze, maar wel met moderne constructietechnieken, waardoor het scheepje in het voorjaar van 2011 mooier en technisch beter tevoorschijn kwam dan hij ooit was geweest. Zo worden de gangen bij hem niet koud tegen elkaar geplaatst, maar met lengtelassen aan elkaar verbonden, zodat rot op de kopse kanten voorbij is. Opdrachtgever De Vries kon bij de te water lating in Stavoren met trots zeggen, dat “het een kunstwerk in hout” was geworden.



2014
25 oktober 2014
25 oktober 2014: Weekblad Schuttevaer: Visserijdagen Workum
Goed weer, redelijke vangst en goede visprijzen
Een vloot Lemsteraken, Staverse jollen, schouwen en botters trekt er ieder jaar in de herfstvakantie vanuit Workum op uit om "onder zeil" op het IJsselmeer te vissen. Het was dit jaar goed zeilweer, de vangst per net viel mee en de visprijzen waren goed.

2020
7 augustus 2020
7 augustus 2020: ST16 De Jonge Siebren aan de Historische Schepenroute in Stavoren (gemeente Súdwest-Fryslân)

