ST16 De Jonge Siebren

ST16 De Jonge Siebren Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek 'Staverse jollen':
In 1994 nam Tjitske Albada in Stavoren de oude jol ST16 over van Wil Peeters uit Boxmeer. Zij had een emotionele band met het scheepje. Zij is de kleindochter van Douwe Mulder die in 1901 deze jol heeft laten bouwen bij Roosjen. Haar man, Jan Albada, was gestopt met zijn werk als aannemer in Stavoren en zag er wel wat in om samen met Tjitske met de jol ‘De Jonge Siebren’ te varen. Na het overlijden van Jan Albada bleef het scheepje echter wat weg te kwijnen in de gracht bij de Schans. Als er niets gebeurde, zou de jol rijp zijn voor de sloop.

Eigenschappen

Plaquette nummer:126 Zeil nummer: ST16
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1901 Ontwerper:Douwe Roosjen
Werf:Douwe Roosjen Werf plaats:Stavoren
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,25 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,85 m Masthoogte water:9,25 m
Oppervlakte grootzeil:16,50 m2 Oppervlakte fok:9,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:8,00 m2
Oppervlakte totaal:33,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1901 – 1928 Douwe Mulder, Stavoren ( ST16 'De Jonge Siebren')
1928 – onbekend Siebren Mulder, Stavoren ( ST16)
1946 – onbekend ( Marga)
1959 – 1960 E. ten Haag, Haren (Gr) ( Marga)
1960 – 1963 F. Boswijk, Ermelo ( Marga)
1963 – 1967 H. Poepjes, Lemmer ( Marga)
1967 – 1968 Stichting VaFaMil, 's Gravenhage ( Marga)
1968 – 1970 S.G.D.A. Joö, Enschede ( Marga)
1970 – 1971 Th. Henning, Amstelveen ( Marga)
1971 – 1976 A.R. Woortman, Amstelveen ( ST16 Marga)
1979 – onbekend R. Bakker, Aduarderzijl ( Marga)
1982 – onbekend W. Peeters, Boxmeer ( ST16 De Jonge Siebren)
1994 – onbekend J. Albada, Stavoren ( ST16 De Jonge Sybren)
2008 – onbekend Skipsmaritiem, Jos de Vries, Stavoren ( ST16 De Jonge Siebren)

Geschiedenis

1911

1911

1911: Visserijregister inschrijving in Staveren Staverse jol De Jonge Siebren ST16 in 1911 door Douwe Mulder

1928

1928

1928: Visserijregister inschrijving in Staveren Staverse jol De Jonge Siebren ST16 in 1928 door Douwe Mulder

1936

1936

1936: Visserijregister inschrijving in Staveren Staverse jol De Jonge Siebren ST16 in 1936 door Siebren Mulder

1960

1960

1960: Foto van de kajuitingang vanuit de kuip

1972

1972

1972: Erik Woortman laat de jol door Piet Dekker terugbrengen in vissermanuitvoering

De voormalige vissersjol ST16, omgebouwd tot jachtjol, in de vissershaven van Stavoren. In 1972 werd deze jol van Erik Woortman, door Piet Dekker in Kortenhoef gerestaureerd en teruggebracht in visserman-uitvoering, zonder kajuit.
De voormalige vissersjol ST16, omgebouwd tot jachtjol, in de vissershaven van Stavoren. In 1972 werd deze jol van Erik Woortman, door Piet Dekker in Kortenhoef gerestaureerd en teruggebracht in visserman-uitvoering, zonder kajuit.

2010

2010

2010: Restauraratie van de ST16 door Johan Prins in Workum

Bij Jachtwerf Johan Prins in Workum werd de jol in de winter van 2010 op 2011 grondig aangepakt. Op ambachtelijke wijze, maar wel met moderne constructietechnieken, waardoor het scheepje in het voorjaar van 2011 mooier en technisch beter tevoorschijn kwam dan hij ooit was geweest. Zo worden de gangen bij hem niet koud tegen elkaar geplaatst, maar met lengtelassen aan elkaar verbonden, zodat rot op de kopse kanten voorbij is. Opdrachtgever De Vries kon bij de te water lating in Stavoren met trots zeggen, dat “het een kunstwerk in hout” was geworden.

Stavoren, 2011. De gerestaureerde jol ST16 wordt te water gelaten.
Stavoren, 2011. De gerestaureerde jol ST16 wordt te water gelaten.

2014

25 oktober 2014

25 oktober 2014: Weekblad Schuttevaer: Visserijdagen Workum

Goed weer, redelijke vangst en goede visprijzen

Een vloot Lemsteraken, Staverse jollen, schouwen en botters trekt er ieder jaar in de herfstvakantie vanuit Workum op uit om "onder zeil" op het IJsselmeer te vissen. Het was dit jaar goed zeilweer, de vangst per net viel mee en de visprijzen waren goed.

Na de start zeilen en bomen de vissers naar buiten (Foto Hajo Olij)
Na de start zeilen en bomen de vissers naar buiten (Foto Hajo Olij)

2020

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht