Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven. Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond. Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In opdracht van Kooijman & de Vries ontwierp J.K. Gipon in 1962 een 7.50 meter grundel die ondanks het geringe lengteverschil van 50 centimeter alweer heel wat groter was dan bijvoorbeeld de 6.65 meter of de 7.00 meter. De mast van het gaffeltuig stond op de lange kajuit om meer ruimte in het vooronder te scheppen. In dat vooronder waren twee langsscheepse kooien met daartussen een toilet. Het schot tussen vooronder en kajuit diende ter ondersteuning van de mastkoker.
Deze 7.50 meter grundels waren behoorlijk snel. Een bekende grundel uit deze serie werd het `Swarte Schaep'. John Brakelé deed van de tochten met deze grundel gedurende vele jaren verslag in de Waterkampioen.
De grundel 'Tante Jan' is in 1967 gebouwd door Kooijman & De Vries in Deil. Opdrachtgever was C. Blaak uit Roosendaal die de grundel bij de tewaterlating de naam 'Helios' gaf.
De Grundel 'Tante Jan' in 2024 (coll fam van Beers)