Tarke

Tarke

De Hee­ger werfbaas Berend de Jong leverde in 1948 aan visser Pieter Poepjes van het Slotermeer een uit­stekend visbootje, de SLO4, dat tot 1965 in gebruik zou blijven. Daarna zeilde de familie Hoekstra vanuit de Achterhoek met hun twee zoontjes en dochter er vele zomers mee over de grote rivieren en van de Biesbosch tot in Friesland toe. In 2002 was het boatsje aan een grote restauratie toe, die werd uitgevoerd op de Restauratiewerf van Jan Loopik in Heeg.

Eigenschappen

Plaquette nummer:563 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Boatsje

Bouw

Bouwjaar:1948 Ontwerper:Gebr. de Jong
Werf:Gebr. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,60 m Breedte berghout:1,60 m
Diepgang:0,20 m Masthoogte water:45,50 m
Oppervlakte grootzeil:8,00 m2 Oppervlakte fok:4,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:12,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:2116 Registratie datum:01-08-2024
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1948 – 1965 Pieter Poepjes, Sloten ( SLO4)
1965 – 1995 P.E. Hoekstra, Alsemberg ( Tarke)
1995 – 2000 E.A. Leeman gebruiker (P.E. Hoekstra Geldrop), Geldrop ( Tarke)
2000 – 2001 J. Brilleman, Ommen ( Tarke)
2001 – 2012 Stichting Behoud Tarke, Aalsmeer ( Tarke)
2012 – 2023 R. van der Post en I. Verburg, Langelille ( Tarke)
2023 – Nu (laatst bekend) G.K. Postma en A.F. Wickel, Leimuiden/Schipluiden ( Tarke)

Geschiedenis

2002

2002

2002: Spiegel der Zeilvaart Oktober 2002 nr08 - Het Boatsje Tarke gerestaureerd

Nu is het nauwelijks nog voor te stellen, toch is het maar een paar decennia geleden dat visserman Pieter Poepjes voor dag en dauw met het boatsje 'Tarke' langs zijn fuiken in het Slotermeer zeilde. Zonder het spriettuig te laten zakken, sloeg hij het getaande zeil met een simpele beweging een paar keer om de ongestaagde steekmast en begon het binnensjorren van de netten. Gladde boorden, zonder boeiborden, klampen of uitsteeksels, maakten het hem daarbij gemakkelijk. Met de SLO4 had de Heeger werfbaas Berend de Jong hem een uitstekend visbootje geleverd, dat tot 1965 in gebruik zou blijven. Daarna zeilde de familie Hoekstra vanuit de Achterhoek met hun twee zoontjes en dochter er vele zomers mee over de grote rivieren en van de Biesbosch tot in Friesland toe. Uiteindelijk ontgroeide die het 4,60 meter lange en 1,75 meter brede scheepje. Van zeilen kwam het steeds minder, mede door het klimmen der jaren, die ook aan het eikenhout begonnen te knagen.

pdf SdZ October 2002 nr08 - Het Boatsje Tarke gerestaureerd.pdf

2004

augustus 2004

augustus 2004: De Waterkampioen nummer 18 2004: De 30e Regionale Friese Reünie voor Ronde jachten Schouwen en Staverse jollen

Ze noemen zichzelf eigenlijk een beetje gek - en verslaafd. Gek van eikenhout en verslaafd aan het zeilen met hun Friese jachten, tjotters, schouwen, Staverse jollen, boeiers en boatsjes. Voor de dertigste keer kwamen ze bij elkaar om hun gekte te vieren. Op het Heegermeer. Met admiraalzeilen, wedstrijden, een Indonesisch buffet en veel verhalen...

Jan Brilleman heeft een klein probleem: hij vindt zoveel mooi. Hij is al 50 jaar donateur van de Stichting Stamboek Ronde & Platbodemjachten en bouwde zelf de tjotter 'Twee Gebroeders' die hij onlangs aan zijn zoon cadeau heeft gegeven. 'Ik had dat ding helemaal in mijn hoofd zitten. Het is een replica van een scheepje uit 1854.'
Het boatsje Tarke is een ander verhaal. Berend de Jong bouwde het voor Pieter Poepjes in Sloten om op het Slotermeer op paling te vissen. Er zat dan ook een bun in. 'Vier jaar geleden kreeg ik het scheepje van de familie Hoekstra, volledig verrot, maar nog helemaal origineel, dus met bun en met spriet-tuig. Ik heb er zelfs weer een katoenen tuig voor laten maken.'
En zo kwam Brilleman ook weer via via in Loosdrecht op het spoor van de 'Aurora', een tjotter uit 1915 die bij de Gebroeders De Jong in Heeg werd gebouwd. 'Een echte werkboot, dat kan je zien omdat de mast dan wat voorlijk geplaatst is. Waarschijnlijk gebruikt om oliekoeken mee naar de koeien te brengen. Een echte snelle zeiler en die wilden ze opstoken! Hij moet inderdaad voor 90 procent gerestaureerd worden en dat zal ik grotendeels zelf doen, hoewel ik het branden van de gangen graag aan een professional over laat. De zeilen, de mast, de giek en de mastbank zijn nog goed. Gelukkig subsidieert de FONV (Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen - red.) mee... omdat ik het schip in originele staat wil terugbrengen, dus waar bijvoorbeeld een zwaluwstaartverbinding zat, zal ik er weer een aanbrengen. Tja, wat kan ik zeggen? Het is een ziekte...'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht