Triton

Dit schip diende jarenlang diverse schippers. Ruim dertig jaar wordt het schip als vissersschip TH2 op de Zeeuwse wateren ingezet. Daarna wordt de Triton in gebruik genomen door de visserijpolitie in Antwerpen.Vanaf 1953 wordt zij gebruikt voor de pleziervaart. In 1976 komt het schip weer in Nederlandse handen en wordt het regelmatig op de Zeeuwse wateren gesignaleerd.
Helaas volgt er in de jaren negentig van de twintigste eeuw een periode van achteruitgang in onderhoud en gebruik. De kajuit wordt gesloopt en de Hoogaars is niet langer zeewaardig.
Sinds 2004 is de Triton eigendom van de Stichting Behoud Hoogaars. In 1986 heeft dit schip op de watersporttentoonstelling HISWA gestaan om de watersport in Zeeland te promoten.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1046 | Zeil nummer: | VB43 |
---|---|---|---|
Categorie: | V | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1902 | Ontwerper: | D. van Duivendijk |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf Duijvendijk (Duivendijk) | Werf plaats: | Tholen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 13,30 m | Breedte berghout: | 4,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 14,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – onbekend | R. Kotoun, Zierikzee ( Triton) |
---|---|
2010 – onbekend | Stichting Behoud Hoogaars, Goes ( Triton) |
Geschiedenis
2013
29 september 2013
29 september 2013: Hoogaars Triton wordt geloopt




2015
25 februari 2015
25 februari 2015: Karel Koenen van de Stichting Behoud Hoogaars schrijft het volgende
Inderdaad is deze hoogaars in november 2013 door mij gesloopt. Na best wel langdurig en vaak overleg is besloten dat het echt niet gaat. 't Kostte zo'n 2 ton om te restaureren en dan zijn er binnen de Stichting Behoud Hoogaars niet genoeg mensen om 't schip te onderhouden én te varen.
Het doet eigenlijk wel zeer om heden ten dage een schip te slopen en 't kostte ook veel moeite. De Triton gaf zich niet zonder slag of stoot gewonnen. Er zijn nog wat significante delen bewaard gebleven en die hebben een plaatsje in de bouwloods van de Historische werf C.A.Meerman te Arnemuiden, ook onze thuisbasis voor de SBH. Het roer staat buiten als tafel, de zwaarden staan achter in de loods te wachten op n eventuele bestemming. De mast wordt een dezer dagen verbouwd voor de net vernieuwbouwde steekhengst 'Boreas'. Een zeer oude bronzen kikker is gisteren opgepoetst en op een stuk teak gezet, om te gaan gebruiken voor een wisselprijs.
5 september 2015
5 september 2015: Model van de Hoogaars 'Triton' van de heer J.A. Holleman
