Trouwe Johannes
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Voor velen zijn kleine Grundels en Schouwen het eerste begin geweest van het platbodemzeilen. Net als de kleine schouw is een grundeltje een goedkoop scheepje vanwege de eenvoudige vorm: een plat vlak, rechte spantdoorsneden, een rechte voorsteven en een platte spiegel. In de jaren zestig heeft J.K. Gipon een aantal kleinere Grundels ontworpen voor Kooijman en de Vries. De 6,65 meter versie was daar één van.
Om de stabiliteit te vergroten werden de jachtjes uitgevoerd met een onder het hele vlak doorlopende scheg tot de door het Stamboek toegelaten hoogte (2 procent van de waterlijnlengte). Deze scheg bestond uit een massieve stalen balk van 10 x 10 centimeter en had door het toegevoegde gewicht een goede invloed op de helling onder zeil. Ook het varen op de motor werd er gunstig door beïnvloed vanwege de toegenomen koersvastheid en manoeuvreerbaarheid.
De 6.65m Grundel 'Trouwe Johannes' is in 1975 gebouwd. Wie de opdrachtgever was, weten we (nog) niet.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1047 | Zeil nummer: | GD149 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Grundel |
Bouw
Bouwjaar: | 1975 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | Kooijman & De Vries | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Buitenboord | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,65 m | Breedte berghout: | 2,53 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,45 m | Masthoogte water: | 7,75 m |
Oppervlakte grootzeil: | 15,45 m2 | Oppervlakte fok: | 5,08 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 20,53 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
onbekend – onbekend | A.L. Rutten, Beekbergen ( Trouwe Johannes) |
---|---|
1980 – onbekend | M.M. van Gaale, Lunteren ( Trouwe Johannes) |
onbekend – onbekend | B.J. Lünneman, Huis ter Heide ( Trouwe Johannes) |
2017 – Eigenaar, nu geen relatie met het Stamboek) | E. Meijnen en A. Knoth ( Trouwe Johannes) |
Geschiedenis
1976
22 oktober 1976
22 oktober 1976: Meetbrief
2017
12 augustus 2017
12 augustus 2017: Reactie van Eelco Meijnen en Amber Knoth
Op het moment zijn wij in bezit van deze lieve grundel. De boot verkeerd in zeer goede staat en we proberen er zo vaak mogelijk mee te zeilen. Ook het nodige onderhoud doen we met liefde.