Vlieland

Vlieland

De Enkhuizer visserman Jan Goos was de opdrachtgever van deze aak, waarvan het model, en met name de kop, afwijkt van de normale Lemsteraak. De koopprijs was rond f 3.300,-, naam: de EH64 'Drie Gezusters', naar de drie dochters van Goos. Uit het dagboek van Jan Goos (1877-1950), bewerkt door K. Boonenburg en uitgegeven door P.N. van Kampen & Zoon, blijkt dat Goos niet alleen met de 'Drie Gezusters' op haring, ansjovis en bot viste, maar het schip ook verhuurde en tochten met gasten maakte. Daartoe werd eerst een soort overkapping van zeildoek over het ruim gemaakt en later zelfs een vaste roef aangebracht. De andere vissers vonden dat maar gek, doch Goos schrijft: 'Wat zou het dat er een roef op staat? Op een tjalk staat ook een roef en er wordt toch ook mee op ansjovis gevist!'

Nieuwe eigenaar gezocht - Te koop

Voor dit schip wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Voor meer informatie: e-mail vlieland@posteo.nl

Eind 1915 wordt de aak als pleziervaartuig gekocht door O.M. Fürst te Amsterdam, die de naam wijzigde in 'Razende Bol'. In 1920 wordt de transportondernemer W.H. Kersken uit Gendringen eigenaar, maar in 1927 koopt O.M. Fürst, het schip terug en laat de roef van Jan Goos, verbouwen tot een royale salon, drie slaaphutten en een - niet erg fraaie - dekhut. Tevens wijzigt hij de naam in 'Vlieland'. In 1939 wordt vervolgens P. Schoen, eigenaar. Na diens overlijden gaat de aak in 1968 naar Zuid-Frankrijk.

De 'Vlieland in 2023
De 'Vlieland in 2023
Foto gemaakt rond 1960
Foto gemaakt rond 1960

Eigenschappen

Plaquette nummer:84 Zeil nummer: VA85
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1909 Ontwerper:Appelo
Werf:C. Appelo Werf plaats:Zwartsluis
Motor:Inbouw Motor type:Mercedes OM 603 106pk in 2000
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,44 m Breedte berghout:4,46 m
Diepgang:1,35 m Masthoogte water:16,00 m
Oppervlakte grootzeil:55,00 m2 Oppervlakte fok:30,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:25,00 m2
Oppervlakte totaal:110,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:2666 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1909 – 1915 J. Goos, Enkhuizen ( EH64 Drie Gezusters)
1915 – 1920 O.M. Fürst, Amsterdam ( Razende Bol)
1920 – 1927 W.H. Kersken, Gendringen ( Razende Bol)
1927 – 1939 O.M. Fürst, Amsterdam ( Vlieland)
1939 – 1968 Pieter Schoen Pzn, Buchillon (CH) ( Vlieland)
1968 – 1981 Bouchier, Mangematin, Sevestre, (FR) ( Adagio II, Loleil)
1981 – 1988 F. de Vos, Amsterdam ( De Gouden Engel)
1981 – 1988 ( Vlieland)
1988 – 1996 H. Pätzold & H. Thomas, Elsfleth ( Vlieland)
1996 – Nu (laatst bekend) M. Dielen en A. van Riesenbeck, Korschenbroich (D) ( Vlieland)

Geschiedenis

1920

1920

1920: Tekening uit tijdschrift 'Ons Element'

1927

1927

1927: Het schip wordt verbouwd en krijgt de naam 'Vlieland'

Waterkampioen 1927
Waterkampioen 1927

In 1927 koopt O.M. Fürst, het schip terug en laat de roef van Jan Goos, verbouwen tot een royale salon, drie slaaphutten en een - niet erg fraaie - dekhut. Tevens wijzigt hij de naam in 'Vlieland'.

1972

februari 1972

februari 1972: Advertentie in tijdschrift "Waterport"

1981

1981

1981: Internationale Meetbrief

2005

2005

2005: Foto op werf

2011

2011

2011: Foto in Museumhaven Het Booze Wiif in Lauwersoog, de 'Vlieland' 102 jaar oud

2014

2014

2014: Fotoalbum met o.a. historische foto's van de 'Vlieland'

1927
1927
Lemmer 1930
Lemmer 1930
1948
1948
1960
1960
2012
2012

2017

april 2017

april 2017: Rondje Frankrijk

"Tour de France en Bateau"

'Vlieland' 04 tm 09 2017: via Venlo, Luik, Namur, Dinant, Givet (Maas), Reims, Langres (Canal de la Marne à la Saone), Lyon, Avignon, Arles (Rhone), Aigues Mortes, Sete (Canal du Rhone à Sete), Etang du Thau, Beziers, Carcassone, Toulouse (Canal du Midi), Bordeaux, Pauillac Canal de Garonne, Garonne), Royan (Gironde), Ile d'Oleron, Rochefort, La Rochelle, Ile de Ré, Les Sables d'Olonne, Ile d'Yeu, Noirmoutier, Belle Ile, Quiberon, Lorient, Ile Groix, Audierne, Point du Raz, (Biskaje)Bretagne, Guernsey, Alderney, Cherbourg, Barfleur, Caen (Normandie), Honfleur (Seine), Le Havre, Fécamp, Dieppe, Boulogne s. mer, Duinkerke (La Manche), Oostende, Vlissingen...staande Mastenroute...L'oog.

Belle-Île-en-Mer, Frankrijk (24-07-2017)
Belle-Île-en-Mer, Frankrijk (24-07-2017)

2022

september 2022

september 2022: Spiegel der Zeilvaart september 2022 nummer 7 - Het woelige leven van de Lemsteraak Vlieland

In 2008 vonden Martin Dielen en zijn vrouw Ariane van Riesenbeck in een zijrivier van de Weser bij Elsfleth de zwaar verwaarloosde Vlieland. De aak was toen al een eeuw oud en had een lange mars langs verschillende eigenaren achter de rug. Martin en Ariane pakten de restauratie op en stuurden het jacht daarna op 'Tour de France'.
Grappig om na ruim 50 jaar weer op een jacht te stappen waar je als 25-jarige nauw bij betrokken was. Toen werd de Vlieland naar Frankrijk verkocht, maar nu zijn we op het Lauwersmeer aanbeland, waar het schip nu ligt. Martin Dielen (63) ken ik ook al 45 jaar: in 1978 kwam hij als 18-jarige knaap met zijn vader Willi naar de HISWA om er oude exemplaren van Spiegel der Zeilvaart te kopen op onze stand die toen overigens precies een vierkante meter groot was.
De familie Dielen bezat in die tijd de Vrouwe Elske, een van de eerste door Gipon ontworpen en door Van Waveren geleverde Vollenhovense bollen van 8,50 m waar het gezin jarenlang mee op vakantie ging - met maar liefst vier zonen en drie dochters! Ook zeilwedstrijden werden niet gemeden. Tijdens hun studententijd in de jaren tachtig nam het gezin zelfs deel aan de toen legendarische Muider Hardzeildagen.
Toen het jachtje voor het varen met een steeds groeiende groep van vrienden echt te klein werd schaften Martin en Ariane in 1992 een grote Waalschokker aan, de Bollevaer, en maakten met de volledige verbouwing van het voorschip voor het eerst kennis met het sprookje "koop een boot - werk je dood". Veel te zwaar ook om ermee te zeilen, maar er was wel een zee van ruimte aan boord. Dit schip werd in 2005 weer verkocht en in 2008 vonden ze in een zijrivier van de Weser bij Elsfleth de toen zwaar verwaarloosde Vlieland, die z'n leven honderd jaar eerder begon in de visserij.

In 1909 werd de EH64 Drie Gezusters in opdracht van visserman Jan Goos gebouwd op de werf van C. Appelo in Zwartsluis. De naam was naar aanleiding van de drie dochters van Jan Goos. Deze Enkhuizer visserman verdiende - als er niet werd gevist - aardig bij met het varen met betalende gasten. Aanvankelijk werd er een zeildoekse overkapping over het ruim gemaakt, die later werd vervangen door een vaste roef. (In 1916 zou Goos zelfs een aakjacht laten bouwen speciaal voor de verhuur. Lees hierover het artikel de Bries, Lemsteraakjacht van Jan Goos', geschreven door Jan Brilleman in SdZ 1991.8. Dit jacht werd tien jaar geleden volledig gerestaureerd door Jappie Strikwerda, zie SdZ 2012.9).
Na zes jaar verkoopt Jan Goos zijn aak als pleziervaartuig aan O.M. Fürst te Amsterdam. De naam wordt gewijzigd in Razende Bol. Een naam die we dan regelmatig tegenkomen bij wedstrijden waaraan bijvoorbeeld ook de Trekvogel en de Rob van de fam. Bon meedoen.

pdf SdZ 2022 nr07 september - Het woelige leven van de Lemsteraak Vlieland web

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht