De Vrouwe Elske

De Vrouwe Elske Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 2007 kreeg het Stamboek een e-mail van de oud-eigenaar en opdrachtgever A.J. Cramer met de volgende informatie:
In 1961 verzochten wij de Heer J.K. Gipon het schip voor ons te tekenen, in 1962 werd het schip gebouwd (handgeklonken) door van Waveren in de Lier (Werf "De Leede"), aansluitend geschopeerd bij Braspenninx in Amsterdam Noord en afgebouwd in Burma Teak (geen eikenhout !!) door "de Scheepsmaker" W.J. Verkuyl (Jachtwerf "De Scheepmaker") aan het Tjotterspad in Amsterdam. In het voorjaar van 1963 vond daar de doop en tewaterlating plaats in tegenwoordigheid van o.a. de heer Dr. T Huitema, de heer Ir. J.J. Loeff en de heer Gipon.

De werf van C. van Waveren in De Lier (Scheepswerf “de Leede”)
De werf van C. van Waveren in De Lier (Scheepswerf “de Leede”)

De werf van C. van Waveren in De Lier (Scheepswerf “de Leede”)

Naast een lieflijk landschap, ligt het mooie dorpje de Lier, in de verte zie je de prachtige oude scheve kerktoren, nabij hier vind je scheepswerf “de Leede". De scheepsbouwers van Waveren maakte adembenemende mooie boten. Cornelis van Waveren (1893-1975) was eigenaar van de scheepswerf te De Lier. De werf bestaat uit een klassieke houten loods, inclusief een opslagruimte.
In 1928 kocht Cor wat grond langs de noordkant van de Lee. En hij gaf het de naam scheepswerf “de Leede". Cor had een zoon die ook meewerkte in de scheepsmakerij, maar op een dag sloeg het noodlot toe. Zoon Jan kreeg metaalsplinters in zijn ogen en raakte hierdoor blind. Hierdoor moest de werf helaas sluiten en werd overgenomen door van Wijk scheepsbouwers. 

De 'Vrouwe Elske' in een winterse omgeving in Roermond
De 'Vrouwe Elske' in een winterse omgeving in Roermond

Eigenschappen

Plaquette nummer:283 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1961 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:C. van Waveren / Jachtwerf "De Scheepmaker" Werf plaats:De Lier / Amsterdam
Motor:Inbouw Motor type:Yanmar 3GM diesel
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Teakhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:10,65 m
Oppervlakte grootzeil:22,80 m2 Oppervlakte fok:9,45 m2
Oppervlakte botterfok:13,65 m2 Oppervlakte kluiver:7,25 m2
Oppervlakte totaal:53,15 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1961 – 1973 A.J. Cramer, Amsterdam ( De Vrouwe Elske)
1972 – 1993 W. Dielen, Straelen ( De Vrouwe Elske)
1992 – onbekend B. Dielen, Amern ( De Vrouwe Elske)

Geschiedenis

1963

1963

1963: Casco gebouwd in de Lier, afgebouwd in Amsterdam en tewatergelaten

Afgebouwd in Amsterdam en tewaterlating
Afgebouwd in Amsterdam en tewaterlating

1964

22 januari 1964

22 januari 1964: Waterkampioen januari 1964 nummer 1164 - Geklonken Vollenhovense bol De Vrouwe Elske

In het voorjaar van 1963 bereikte mij (Ir. J.J. Loeff) een uitnodiging tot het bijwonen van de tewaterlating van een Vollenhovense Bol van een mij, onbekende heer A. J. Cramer uit Amsterdam op een mij al evenmin bekende werf aan het Tjotterpad te Amsterdam. Het moet wel de associatie met het jachttype geweest zijn, waaraan ik de uitnodiging te danken had en het was ook die associatie die mij deed gaan naar die stapelloop. Want als je zelf al meer dan twintig jaren een Vollenhovense Bol hebt bezeten, waarvan je een niet te beschrijven hoeveelheid genot hebt gehad, wil je toch wel het jouwe weten van een nieuw scheepje van dit lang niet algemene type en over de mensen die zo'n jacht tot stand hebben gebracht en degeen, die zoveel liefde voor zijn toekomstig jacht had, dat hij dit mooie soort uitkoos van de reeks van oud-Nederlandse scheepstypes.
De bol, die de heer Gipon heeft getekend, is zeker zeer geslaagd, en vertegenwoordigt het type van de werf van Huisman aan de Ronduite, waartoe ook 'De Vrouw Lucia', de 'Goetzee' en nog een enkele andere bol behoren. Ook de na de oorlog gebouwde 'Njord', die echter naar het buitenland werd verkocht. Dit type doet velen aan een botter denken en talloos zijn de malen, dat mijn scheepje voor een bottertje wordt versleten. Het grote verschil zit echter in het vlak, dat bij een botter voor en vooral achter veel hoger is opgetrokken, waardoor een veel vloeiender onderwater-scheepsvorm ontstaat. De bol is eenvoudiger van vorm en daardoor ook gemakkelijker te bouwen.
Het vlak is bij de bol van Gipon achter iets voller dan bij die van Huisman en zal daardoor achter wat meer verplaatsing hebben, hetgeen goed gezien is omdat zowel de motor als de beman¬ning het achterschip sterk belasten. Voor de huid boven het vlak is de klinker-bouwwijze toegepast zoals bij de goede Lemmeraken. Wanneer het verloop der gangen goed wordt gekozen, de platen zorgvuldig worden bewerkt en het klinkwerk goed wordt uitgevoerd is deze wijze van staalbouw bevorderlijk voor de schoonheid van het schip. De scheepsbouwer Van Waveren is hier goed in geslaagd.

Het hele verhaal uit de Waterkampioen van januari 1964 hebben wij opgenomen op onze pagina "Uit het Stamboek".

2007

21 mei 2007

21 mei 2007: E-mail van oud-eigenaar en opdrachtgever A.J. Cramer

In 1961 verzochten wij de Heer J.K. Gipon het schip voor ons te tekenen, in 1962 werd het schip gebouwd door van Waveren in de Lier (handgeklonken), aansluitend geschopeerd bij Braspenninx in Asd Noord en afgebouwd in Burma Teak (geen eikenhout !!) door "de Scheepsmaker" W.J. Verkuyl aan het Tjotterspad in Amsterdam. In het voorjaar van 1963 vond daar de doop en tewaterlating plaats in tegenwoordigheid van o.a. de heer Dr. T Huitema, de heer Ir. J.J. Loeff en de heer Gipon.
De "Waterkampioen" Nr 1116 van 22 jannuari 1964 heeft een uigebreid artikel aan het schip gewijd van de hand van de heer Loeff.
Alle bouwtekeningen zijn nog in mijn bezit, inclusief het tuigplan. We zeilden met het schip voornamelijk op de (toen nog open) Oosterschelde en hebben het in 1973 verkocht aan de heer Dielen uit Straelen, toen een afgedamde Oosterschelde voor ons zijn aantrekkingskracht ging verliezen. We kochten in 1974 de 41' ketch "Rammegors", waarmee nadien nog ruim 30.000 mijl gevaren hebben op de wijde wateren in de lege verten. 
Wij zijn erg benieuwd hoe het met het schip verder is gegaan, wie er tegenwoordig van genieten en waar het ligt. 
Details staan in de lijst niet ingevuld. Hier zijn er een paar:
Grootzeil 22,8 m2; Botterfok 13,65 m2; Fok 9,45 m2;  Stormfok 4 m2; Kluiver 7,25 mtr.
De oorspronkelijk ingebouwde benzinemotor is later vervangen door een diesel.

2013

29 juli 2013

29 juli 2013: Reactie van de huidige eigenaren, de familie Dielen

Beste dames en heren,
Het schip is nog altijd in het bezit van onze familie.
Er zij de afgelopen 40 jaren veel reizen mee gemaakt door heel Nederland, de Duitse wadden, de Oostzee, Denemarken en na opening van de voormalige DDR-grens, al in 1990 de Oostduitse kust- en binnenwateren.
Het schip is nagenoeg nog in originele staat behalve:

  • de oude dacron zeilen, die (eerst in 2006!) door een nieuwe stel Molenaar zeilen zijn vervangen;
  • de inbouw van een moderne Yanmar 3GM diesel in plaats van de oude Solé benzinemotor;
  • de inbouw van een roestvrijstalen tweepits-kooktoestel en afwasbakje.

Het schip ligt nog steeds in Roermond aan de Maas.
Beste groeten
Martin Dielen

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht