Vrouwe Catharina
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1960 begon Bouwe Westerdijk met zijn zoons - waaronder de oudste, Sytze, die weer naar zijn grootvader was genoemd - met de bouw van zeeschouwen. Zoon Sytze tekende graag en ontwierp geleidelijk aan een hele serie zeeschouwen, van 7 meter opklimmend tot 11 meter. Wat eerst een spekbak werd genoemd, wist hij om te toveren in een stoer, maar toch elegant jacht, dat terecht een eigen naam kreeg: de Friese Zeeschouw. In 1960 is de 1e Westerdijk Zeeschouw (Topper?) van stapel gelopen, waarvan er tot en met 1982 zo'n 170 exemplaren zijn gebouwd. Daarna hebben nog diverse nieuwe Zeeschouwen de werf verlaten.
De Zeeschouw 'Vrouwe Catharina' is in 1964 gebouwd op de werf van Bouwe Westerdijk te Eernewoude en onder de naam 'Janna' te water gelaten. Opdrachtgever was dhr. B.A. Schermer uit Nijmegen.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 441 | Zeil nummer: | ZC204 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Zeeschouw |
Bouw
| Bouwjaar: | 1964 | Ontwerper: | S. Westerdijk |
|---|---|---|---|
| Werf: | Fa. B. Westerdijk & zn | Werf plaats: | Eernewoude |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: | Dooskiel |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 8,30 m | Breedte berghout: | 3,40 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 10,20 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 18,18 m2 | Oppervlakte fok: | 10,50 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 75,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 103,68 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1964 – onbekend | B.A. Schermer, Tiel / Nijmegen ( Janna) |
|---|---|
| onbekend – onbekend | L. van der Leij ( Böze Happert) |
| 1987 – 1996 | M. Aalbrecht, Maassluis ( Vrouwe Grietje) |
| 1996 – 2001 | J. Humme, Amsterdam ( Vrouwe Cornelia) |
| 2001 – 2008 | J. Humme en S. Walsh, Amsterdam ( Vrouwe Catharina) |
Geschiedenis
1963
1963
1963: Handgeschreven offerte voor de 8.30m Westerdijk Zeeschouw 'Janna'
Offerte ZC204 Zeeschouw Vrouwe Catharina - Fa Westerdijk Eernewoude 1963.pdf
1964
oktober 1964
oktober 1964: Waterkampioen nr1136 - Zeeschouw 'Janna' te water gelaten
Op de jachtwerf van de firma B. Westerdijk te Eernewoude werd kortgeleden de grote stalen zeeschouw 'Janna' te water gelaten. Deze zeeschouw is gebouwd voor rekening van dr. B. Schermer te Nijmegen en is speciaal bestemd voor de vaart op de grote rivieren, het IJsselmeer en de Waddenzee. De afmetingen zijn 8,50 bij 3,30 meter; de diepgang bedraagt 67 centimeter. Onder de stuurkuip is een 10 pk Sabb dieselmotor ingebouwd, die dit jacht voldoende snelheid kan geven, ook op ruw water. Bij de hele afwerking is op ruw water gerekend; alles is extra stevig en zeevast gebouwd. De 'Janna' is een ruim jacht met mooie lijnen. De opdrachtgever toonde zich over de bouw en uitrusting zeer tevreden.
Sinds 1960 heeft de jachtwerf Westerdijk zich speciaal toegelegd op de bouw van zeeschouwen in staal. Zestig jaar geleden begon de heer Sytze Westerdijk hier op deze plek een werf voor schuiten en pramen en vele beurtscheepjes raakten hier voor het eerst de waterspiegel. Omstreeks 1912 werd het hout voor de bouw van pramen en dergelijke verwisseld voor ijzer, maar na de eerste wereldoorlog werd overgeschakeld op de watersport en kwam het hout hier weer in ere. Er werden hier vooral veel Friese zeilschouwen gebouwd; in de glorietijd van deze klasse had de werf bij de wedstrijdzeilers een goede naam. Sinds 1960 zijn al weer vele zeeschouwen in het water gerold en ook nu is er nog volop werk. Naast de 'Janna' stond al een romp van een meter of zeven lengte te wachten op de afbouw, terwijl er nog drie opdrachten voor de bouw van dergelijke jachten in portefeuille zijn.
0