Zeester

Zeester Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De opdrachtgever K.E. Abbing van de Hoogaars 'Zeester' schrijft in mei 1974: Dit schip wordt gebouwd als één uit een serie van 12 Hoogaarsen. De serie is opgezet om een een 'custom build' schip te kunnen leveren tegen een aanvaardbare prijs. De ontwerper van de Hoogaarsen is Jachtarchitect Henk Lunstroo en de bouw is uitbesteed aan Scheepswerf de Ruiter B.V. in Hardinxveld-Giessendam. De bedoeling is om de serie van 12 schepen in de laatste twee weken van 1975 op te leveren.

De schepen van K.E. Abbing in het Stamboek.

De 'Zeester' is gebouwd in 1975. K.E. Abbing had zelf daarvoor de 'Mosselaar' uit dezelfde serie in bezit gehad.

Wouter Verster, zoon van de opdrachtgever H. Verster schrijft in juni 2021:
De 'Zeester' werd in opdracht van mijn vader, H. Verster, via de heer Abbing gebouwd, omdat onze Boemerang (Kroes ontwerp) te klein werd met vier kinderen. De boot werd aanbesteed via Abbing, waarbij slechts de romp geleverd zou worden en wij - mijn vader, broers en ik - zouden gaan aftimmeren, omdat we dat bijna net zo leuk vinden als het varen. Toen we zouden gaan kijken voor het casco, bleek dat mijn grootvader geïntervenieerd had en het schip helemaal kant en klaar had laten opleveren en daarbij ook alle huisraad had geleverd!  Een kleine teleurstelling op dat moment..............
Het schip had oorspronkelijk bruine dacron zeilen. Het schip is tot ca. 1982 in bezit van mijn vader geweest. Er zijn tochten mee gemaakt op de Waddenzee, Zeeuwse Stromen en IJsselmeer met één uitstapje naar Noord-Frankrijk. Eerste ligplaats was 't Raboes aan de monding van de Eem. Later werd dit de Workumer Jachthaven. Ik weet niet wie de koper is geweest die het scheepje van mijn vader kocht. Vele jaren later kocht Maarten Dorgelo het schip en informeerde mij van de koop. Mijn gezin koos toen weer voor een Kroes scheepje, de 'Alcedo'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:912 Zeil nummer: HC212
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1975 Ontwerper:H. Lunstroo
Werf:De Ruiter bv Werf plaats:Hardinxveld-Giessendam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,25 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:23,00 m2 Oppervlakte fok:11,00 m2
Oppervlakte botterfok:14,50 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:58,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1975 – 1982 H. Verster ( Zeester)
2002 – 2010 M.A. Dorgelo, Amsterdam ( Zeester)
2011 – onbekend J.P.M. Reijnen, Horssen ( Zeester)

Geschiedenis

1974

1974

1974: Bouwbestek Zeeuwse Hoogaars 9.25m

1975

1975

1975: Tijdschrift "Watersport": Zeeuwse Hoogaars naar ontwerp H. Lunstroo

Outdoor Holland BV treedt op als project-ontwikkelaar in de Nederlandse jachtbouw. Het bedrijf laat door bekende jachtontwerpers exclusieve schepen ontwikkelen met overwegend traditionele lijnen en geschikt voor rationele seriebouw. Op de Hiswa wordt een Zeeuwse Hoogaars getoond naar ontwerp van H. Lunstroo Jr. De keuze is op een Hoogaars gevallen omdat er daar nog slechts een gering aantal van 'in de vaart zijn. Daar komt bij dat Hoogaarsen uitstekende zeilers zijn en zeer geschikt voor groot en open water. Door de scherpe steven en het ronde achterschip gedraagt de Hoogaars zich meer dan andere platbodems als een scherp jacht, terwijl de voordelen van een klassiek Hollands jacht: ruimte, karakter en geringe diepgang, behouden zijn gebleven.
Het stalen schip wordt in serie vervaardigd door Scheepswerf de Ruiter BV uit Hardinxveld-Giessendam en voldoet constructief geheel aan Lloyd's „Rules and Regulations for the construction of steel yachts". De afmetingen zijn: l.o.a. 9.25 m, c.w.l. 7.00 m, breedte 3.10 m, diepgang 0.65 m, waterverplaatsing 6.5 ton.
Het is alles bij elkaar een stoer en onverslijtbaar jacht geworden met een mooie vloeiende lijn die nog wordt geaccentueerd door de traditionele overnaadse bouw van de huidgangen.
Verder zijn op de stand de tekeningen te zien van een nieuw ontwerp van Lunstroo. Het gaat hier om een typische Hollandse toerzeiler van 11 meter lengte, kits-getuigd en met een zeer klassieke lijn. Het ligt in de bedoeling ook dit schip in de naaste toekomst in serie te gaan bouwen.

Hiswa 1975
Hiswa 1975

Outdoor-Holland B.V. in Oud Karspel bracht de traditionele platbodemsfeer op de Hiswa met een Zeeuwse Hoogaars gebouwd naar ontwerp van Lunstroo. Een strak stalen casco, dat zonder bezwaar donker gelakt kon worden, prachtig uitvloeiend van de rechte steven.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht