Zeevogel

Zeevogel Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Wim Kuyper schrijft het volgende in zijn boek: 'Zwervend langs het IJsselmeer pag 133':
'De 'Almare' was niet het enige schip dat de haven van Huizen met bestemming Schokland verliet. We zeilden vaak in konvooi. Er was ook een rond schip bij; een half gedekt aakje met een kajuitopbouwtje op het voordek. Het was een scheepje dat op zee zijn mannetje stond en de naam 'Zeevogel' met ere droeg. Een wat vreemde vogel was het wel. Het onderschip met doorlopende scheg leek op dat van een Staverse jol. Het was dan ook een ontwerp van Thiebout. Aan de afwijkende vorm van het boeisel, de klauw van de gaffel, de grote open visserskuip en de wat primitieve behuizing in het voorschip was dat voor kenners duidelijk te zien.

Eigenschappen

Plaquette nummer:101 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Amsterdamse aak

Bouw

Bouwjaar:1912 Ontwerper:J.P.G. Thiebout
Werf:J.P.G. Thiebout De Amstel Werf plaats:Ouder Amstel
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Hout
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,30 m Breedte berghout:3,30 m
Diepgang:1,05 m Masthoogte water:10,00 m
Oppervlakte grootzeil:30,00 m2 Oppervlakte fok:17,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:8,00 m2
Oppervlakte totaal:55,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1912 – 1924 J.P.G. Thiebout, Ouder Amstel ( Eva)
1929 – 1954 Gebr. Langhout, Huizen ( Zeevogel)
1960 – 1983 T. Hamming, Huizen ( Oubol)
1983 – 1990 R. Hooiveld, Huizen ( Zeevogel)
1990 – 2005 J. Brilleman, Ommen ( Zeevogel)
2005 – onbekend M.F. de Jong, Woudrichem ( Zeevogel)

Geschiedenis

1996

april 1996

april 1996: Spiegel der Zeilvaart nummer 3 - De Amsterdamse aak 'Zeevogel'

Jan Brilleman is in het bezit van een 'Amsterdamse aak', zoals zijn ontwerper Thiebout het schip noemde. Hij heeft met de 'Zeevogel' diverse reizen gemaakt o.a. naar Parijs, Antwerpen, Helsingor/Helsingborg en natuurlijk niet te vergeten kriskras door Nederland. De aak heeft een rijke historie achter de rug. Jan Brilleman ging op onderzoek uit naar de geschiedenis van dit unieke schip uit het begin van onze eeuw.
Als er over de 'Zeevogel' gesproken dient te worden, mag sowieso zijn kunstzinnige ontwerper en ervaren zeiler J.P.G. Thiebout niet worden vergeten. Hij werd geboren op 6 maart 1873 te Zwolle als vierde kind van een welgestelde familie. Zijn vader was advocaat en zij woonden aan een singel 'Klein Wezenland', thans Burgemeester Rooyensingel.
Johannes Petrus Gerardus Thiebout studeerde aan het einde van de vorige eeuw enige jaren scheepsbouwkunde in Delft. Doordat hij aan zijn rechterarm en rechterbeen gehandicapt was en tevens een zwakke gezondheid bezat, kon hij die studie niet afmaken. De scheepsbouw bleef wel zijn interesse houden.
In 1903 trok Thiebout naar Ouderkerk aan de Amstel waar hij compagnon werd van Gerben Baay. In 1906 kwam hij voor het eerst in contact met Auke van der Zee middels een opdracht om een Fries jacht te bouwen voor de kinderen van de heer Blijdenstein te Nieuwersluis. Tussen Thiebout en Baay boterde het niet. Op 6 juli 1908 richtte Thiebout bij notaris Charles Miseroy te Amsterdam de Naamloze Vennootschap Scheepswerf 'De Amstel' te Ouder-Amstel op. De werf is gevestigd aan de Omval op de hoek van de Ringsloot te Ouder-Amstel. Sinds 1741 is op die plek al een scheepstimmerwerf gevestigd. Baay woonde op de werf en Thiebout in een woonark genaamd 'De Ark'.

pdf SdZ 1996 nr03 april - De Amsterdamse aak 'Zeevogel'

1997

maart 1997

maart 1997: SSRP Jaarverslag 1996 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 1996 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
Voor een varend monument is niet alleen het beeld op het water een belangrijk aspect. Ook het behoud of het weer terugbrengen in de oorspronkelijke staat van het interieur van een traditioneel jacht behoort tot restauratie werkzaamheden die subsidiabel zijn. Een voorbeeld hiervan is de aak "Zeevogel", gebouwd in 1908 door J.G. Thiebout te Ouder Amstel. De eigenaar, Jan Brilleman, kwam toevallig in contact met enkele dames die tussen 1911 en 1924 op de Zeevogel in zijn oorspronkelijke toestand gevaren hebben. Deze dames, tussen 86 en 92 jaar oud, konden Jan Brilleman in 1993 nog precies schetsen hoe de kajuit indeling in de oorspronkelijke uitvoering was. 


Deze schetsen gaven de mogelijkheid tot het opstellen van een plan tot het terugbrengen in de originele staat van het interieur van de "Zeevogel".

De eigenaar nam het sloopwerk ter hand en het intimmeren met het origineel gebruikte vurehout door Jack Sambrinck in Lekkum maakte een traditioneel schip tot een vrijwel geheel monumentaal schip. 
De foto's tonen het resultaat van een, terecht met een subsidie-gesteunde, inspanning van een liefhebber van het behoud van originaliteit van in het Stamboek ingeschreven schepen. 

2024

3 mei 2024

3 mei 2024: E-mail van Bart Rodenhuis

Het scheepje is na op de Merwede overvaren te zijn in 2007 terechtgekomen bij BST Dintelsas.
BST Dintelsas is een bergingsbedrijf die er wat scheepshandel bij doet. Het bedrijf heeft het scheepje bij wijze van betaling gekregen van de verzekering, de bedrijfsvoerder zag het wel zitten, leuk voor zijn vader, oprichter van de zaak. Hij heeft een paar gedeukte huidgangen vervangen en de motor aan de gang gekregen, maar intussen was vader ziek geworden.

Toen kwam het scheepje in de handelsvoorraad, en ben ik als mogelijke koper wezen kijken. De vraagprijs was 25000 euro, eigenlijk de bergingskosten en daar was hij onbeweeglijk in. De zwaarden waren verdwenen en veel houtwerk uit de kuip, de mast was beschadigd en de vorige eigenaar had net de zeilen meegenomen. Het was toen voor mij een te begrotelijk project. Ik moest er bijna een traantje om wegpinken toen ik wegliep: wat een leuke eigenwijze schuit!

De eigenaar na Jan Brilleman heeft wat plaatjes in de huid gelast, goeie schilderbeurt gegeven en de mast strijkbaar gemaakt. Op zijn eerste tocht, richting Zeeland is hij van achteren overvaren door een vrachtschip, hij was even binnen, en de vrachtschipper was ook even met iets anders bezig… Het is meen ik in 2007 gebeurd, op het Hollands Diep. Zijn hond heeft het niet overleeft…

Pas nog heb ik een oud stukje van de Schuttevaer gelezen waar de Zeevogel werd aangehaald, en waarin werd vermeld dat hij via schepenveiling werd aangeboden, maar dat er maar weinig belangstelling was. Had ik toen moeten weten….. Ik las het op het Internet, en ik heb het niet meer terug kunnen vinden, weet ook de datum van die krant niet, maar in een artikel ernaast werd vermeld dat er weer sprake was van een derde haven voor Werkendam, dat zal dus 2008/2009 negen zijn geweest.

Schuttevaer, rubriek De Erfenis 2009
Schuttevaer, rubriek De Erfenis 2009

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht