Zeevolen

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De 'Zeevolen' is in 1935 als jacht gebouwd door Janus Kok in Huizen. Hij heeft dienst gedaan als onderduikadres in de Biesbosch en vluchtte later naar Engeland. Na de oorlog kwam hij terug naar Nederland; er werden reizen mee gemaakt van Noorwegen tot de Franse zuidkust. In vrij deplorabele toestand kwam het schip in Nederland terug. Maar met een aantal nieuwe gangen en spanten en een nieuw dek erop, wordt het opnieuw een fraai jacht dat weer jaren mee kan. Deze als jacht gebouwde Pluut in in 1993 bij Klaas Bood grondig gerestaureerd.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 373 | Zeil nummer: | VC47 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Pluut |
Bouw
Bouwjaar: | 1935 | Ontwerper: | J. Kok |
---|---|---|---|
Werf: | J. Kok | Werf plaats: | Huizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | 3cyl , 28pk |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Hout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,10 m | Breedte berghout: | 3,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,75 m | Masthoogte water: | 11,30 m |
Oppervlakte grootzeil: | 23,48 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 22,60 m2 | Oppervlakte kluiver: | 10,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 56,08 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1935 – onbekend | Mak Honigh, Huizen ( Zeevolen) |
---|---|
1959 – 1964 | R.P.M. Hin, Aerdenhout ( Zeevolen) |
1964 – 1975 | E. Hötte, Blaricum ( Zeevolen) |
1975 – onbekend | W. Zadel, Naarden ( Moeder de Gans) |
onbekend – 1992 | Dhr. Oosterveld, Nijkerk ( Moeder de Gans) |
1992 – 2000 | J.B. van Leeuwen , Amsterdam ( Moeder de Gans) |
2000 – 2020 | T.J.C.M. Tesselaar, Medemblik ( Zeevolen) |
2020 – onbekend | G.H.G. Klaassen, 's Heerenberg ( Zeevolen) |
Geschiedenis
1935
1935
1935: Foto's van de bouw van de 'Zeevolen'



1937
1937
1937: Deelname vloot revue in 1937 ter ere van de overdracht van de 'Piet Hein' aan Prinses Juliana en Prins Bernhard

2000
11 april 2000
11 april 2000: Geschiedenis van de Pluut 'Zeevolen' door T.J.C. Tesselaar

2011
december 2011
december 2011: De Pluut 'Zeevolen' in de rubriek "De Erfenis" in weekblad Schuttevaer (nr. 510)




2024
november 2024
november 2024: Frits Hoogzaad schrijft ons n.a.v. ons Spiegel der Zeilvaart artikel over het scheepstype Pluut
Hij schrijft in zijn reactie op het artikel:
Aan het eind van het artikel over de pluut wordt een pluut gebouwd als jacht gebouwd door Kok in Huizen. Ik heb dit scheepje in 1987, tijdens een zeilvakantie, te koop zien liggen bij de werf van Pier Piersma in Heeg. Ik vond het een mooi en bijzonder schip. Helaas lieten mijn middelen en mogelijkheden aanschaf op dat moment niet toe. Ik heb toen wel enkele foto's gemaakt: foto 1 vooraanzicht en foto 2 zijaanzicht.
Een paar jaar geleden lag de pluut (Zeevolen) te koop in Hoorn. Ik heb het schip toen bekeken. Er was veel werk aan. Eigenlijk was een goede restauratie nodig om het schip te behouden voor de lange termijn.


december 2024
december 2024: Spiegel der Zeilvaart SdZ december 2024 / januari 2025 nummer 10: Vraag over de Pluut 'Zeevolen'
Pluut
Naar aanleiding van het artikel `Waarom de Pluut nooit populair werd' (zie SdZ 2024.8, p 63) stelt Frits Hoogzaad bovenstaande vraag ook aan de Redactie van de Spiegel der Zeilvaart.
Reactie van de redactie:
De pluut Zeevolen is gebouwd in 1935, als jacht, reden waarom het door Botterbehoud geweigerd werd als inschrijving. Wel kon de pluut in het Stamboek van de SSRP ingeschreven worden. Reden waarom er nu op de site van de SSRP veel informatie over het pluutjacht te vinden is, inclusief foto's van de bouw. Theo Kampa maakte in 1993 een foto van de eerste grote restauratie bij Klaas Bood. Het schip had in de jaren daarvoor verre reizen gemaakt naar Noorwegen en Zuid-Frankrijk, zodat de zeewaardigheid van dit scheepstype wel bewezen werd. In 2020 is deze pluut inderdaad vanuit Hoorn verkocht, maar de huidige staat ervan kennen we niet. Mocht de tegenwoordige eigenaar extra informatie hebben, dan houden we ons aanbevolen!
SdZ 2024-2025 nr10 december-januari - Pluut
Het antwoord laat niet lang op zich wachten ....
Guido Klaassen schrijft ons op 13 december:
Naar aanleiding van het bericht in de Spiegel geef ik aan jullie door wat er met de 'Zeevolen' is gebeurd na de aankoop door mij. Ik vond het een mooi schip en heb een bod gedaan en toen was ze van mij. Er was wel onderhoud nodig was en er moesten zeker 2 liggers vervangen worden. Ik heb dat danig onderschat en een jonge scheepsbouwer, waar ik de naam niet meer van weet, het schip laten ophalen. Die jongen vertelde me dat hij af en toe mee hielp bij de jachtwerf Wind en Water van Martijn. Ik ben er eens langsgegaan om te vragen maar toen wist niemand er nog van. Dus de 'Zeevolen' ligt ergens in Friesland.