Zephir

Zephir

Van het ontwerp van J.A. Jonker zijn er meer Hoogaarsen in het Stamboek ingeschreven, veelal gebouwd op werven in de buurt van Dordrecht. Op de werf van Van Vlietin Hendrik Ido Ambacht zijn meerdere hoogaarsen van dit ontwerp gebouwd.

De basis van de tekening van deze hoogaars is de inzending van J.A. Jonker aan de K.V.N.W.V. Ontwerpen-prijsvraag 1954, waarbij de SSRP nauw betrokken is geweest. Het ontwerp heeft de top-3 niet bereikt. De tekeningen van J.A. Jonker van de 'Zephir' zijn beschikbaar in het archief van de SSRP. Behalve het ontwerp van deze hoogaars is verder niets bekend van de ontwerper J.A. Jonker.

De Hoogaars 'Zephir' is een ontwerp van J.A. Jonker en is in 1962 gebouwd op de werf van Van Vliet in Hendrik Ido Ambacht. Opdrachtger was C. van der Houwen uit Oostvoorne, die de hoogaars bij de tewaterlating de naam 'Vredenburg' gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:291 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1961 Ontwerper:J.A. Jonker
Werf:A. van Vliet Werf plaats:Hendrik Ido Ambacht
Motor:Inbouw Motor type:SABB 2G diesel
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,37 m Breedte berghout:3,48 m
Diepgang:0,79 m Masthoogte water:11,42 m
Oppervlakte grootzeil:25,10 m2 Oppervlakte fok:8,90 m2
Oppervlakte botterfok:6,60 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:40,60 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1961 – 1967 C. van der Houwen, Oostvoorne ( De Vredenburg)
1967 – 1980 C.Z. Salomé, Geldermalsen ( Emelisse)
1980 – 1981 R.L.C. de Vries, Hoogezand ( Emelisse)
1981 – 1985 W. Baard, Huizen ( Blauwbaard)
1985 – 2012 H.A. Arendse, Biggekerke ( Vrouwe Jannetje)
2012 – 2020 W. Medema, Den Helder ( Blauwbaard)
2020 – Nu (laatst bekend) R. Verbeek, Leiden ( Zephir)

Geschiedenis

1961

1961

1961: Tewaterlating en eerste tocht

Tewaterlating (Coll fam. van der Houwen)
Tewaterlating (Coll fam. van der Houwen)
Foto/ansicht kaart, 'De Vredenburg' liggend in Den Briel (Coll fam. van der Houwen)
Foto/ansicht kaart, 'De Vredenburg' liggend in Den Briel (Coll fam. van der Houwen)

1966

1966

1966: Foto's van de 'De Vredenburg', eigenaar C. van der Houwen

Drooggevallen in  de werkhaven van Rijkswaterstaat in Hellevoetsluis. Het Haringvliet was toen nog open dus "banken" was makkelijk (Coll fam. van der Houwen)
Drooggevallen in de werkhaven van Rijkswaterstaat in Hellevoetsluis. Het Haringvliet was toen nog open dus "banken" was makkelijk (Coll fam. van der Houwen)
Onder zeil (Coll fam. van der Houwen)
Onder zeil (Coll fam. van der Houwen)
Onder zeil (Coll fam. van der Houwen)
Onder zeil (Coll fam. van der Houwen)
liggend aan een vingerpier is de jachthaven 't Werfje in Goes. Aan de overzijde bij de neus van de motorboot is het vuurtorentje/toilet te zien. (Coll fam. van der Houwen)
liggend aan een vingerpier is de jachthaven 't Werfje in Goes. Aan de overzijde bij de neus van de motorboot is het vuurtorentje/toilet te zien. (Coll fam. van der Houwen)
In de sluis van Sas van Goes (Coll fam. van der Houwen)
In de sluis van Sas van Goes (Coll fam. van der Houwen)

2020

2020

2020: Zeilfoto van de Hoogaars 'Zephir'

De eerste vaartochten in 2020 met de nieuwe eigenaar (Coll fam. Verbeek)
De eerste vaartochten in 2020 met de nieuwe eigenaar (Coll fam. Verbeek)

2021

2021

2021: Foto's Hoogaars 'Zephir'

juli 2021

juli 2021: Varen in de zomer

Zeilen in 2021 zonder zwaarden, omdat het geen zwaarden zijn maar eigenlijk remmen. Ze zijn Zeeuws-hol. Het aangepaste profiel is in bewerking.
Zeilen in 2021 zonder zwaarden, omdat het geen zwaarden zijn maar eigenlijk remmen. Ze zijn Zeeuws-hol. Het aangepaste profiel is in bewerking.

2024

10 juni 2024

10 juni 2024: E-mail van Henk van der Houwen (zoon van oud-eigenaar C. van der Houwen)

Hierbij aanvullende informatie over de Hoogaars van mijn vader. Ik moet wel een beetje uit mijn geheugen putten. 
De foto's de hoogaars (foto's zijn geplaatst in de tijdlijn van het schip) zeilend met een witte romp zijn in augustus 1962 gemaakt voor Bruinisse. Dus de foto van de tewaterlating is begin 1961 gemaakt. De foto/ansicht kaart liggend in Den Briel is ook van 1961. De beide foto's dat de boot droog staat zijn gemaakt in de werkhaven van Rijkswaterstaat in Hellevoetsluis, ik denk midden jaren 60. Het Haringvliet was toen nog open, dus "banken" was makkelijk. 
De foto liggend aan een vingerpier is de jachthaven 't Werfje in Goes. Aan de overzijde bij de neus van de motorboot is het vuurtorentje/toilet te zien. De andere foto is in de sluis van Sas van Goes.  
Mijn vader was lid van WSV Haringvliet. De officiële opening van de jachthaven in het Kanaal door Voorne was in 1962. Op de jachthaven kwam ik laatst een foto tegen genomen bij de opening, de hoogaars van mijn vader staat erop maar ook de hoogaars 'Vrouwe Aagje' van de fam. Linden. Zelfde type hoogaars en ontwerper. 
De zeilen waren nog van katoen, gemaakt door de fa SA de Boer, Oud Beijerland, de zwaarden door Duivendijk in Tholen. De hulpmotor was een benzinemotor met een Verhey omkeerbare schroef. 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht