Ouderhoek

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Jules van Beylen schrijft in 1985:
Ik meen ik de "Ouderhoek" voor het eerst zag in Zoutkamp tijdens de Reünie van 1977. Op het eerste gezicht dacht ik "hé, een poon", maar bij nader toezien bleek ik ook fout te zitten. Nu ik de foto's bekijk en de romp uit het water zie, dan stel ik vast dat dit inderdaad een boeiertype is, een Zeeuwse boeier dus, zoals ik ook bij Crone lees. Het schip is gebouwd op inspiratie van een schilderij, maar men mag aannemen dat de bouwer lijkt eerder met een boeier dan met een poon in zijn achterhoofd gewerkt te hebben.
Nu is een poon wel een zeer mooi schip, maar bepaald niet bedoeld als pleziervaart, al zeilden ze dan zeer goed. De bouwer heeft hier een wat tweeslachtige bouwwijze gebruikt. Uw "Ouderhoek" is niet zo zwierig als boeier gebouwd, maar ook niet zo zwaar als een poon. Dat is vooral te merken in het voorschip. Dat is nogal wat voller gebouwd dan van een boeier, maar niet zo "vierkant" als bij een poon, waar het belangrijk was voor het laadvermogen. De "Ouderkerk" heeft een een gewone kiel, zwaar genoeg voor een jacht. Bij een poon is dit midscheeps een brede, zware balk die naar de stevens toe taps toeloopt tot op stevendikte. Dit is ook zo met het zaathout. Ik neem aan dit bij de "Ouderkerk" niet het geval is, ook niet nodig trouwens vermits dit geen vrachtschip is.

Verschillen Boeier vs Poon
Maar er zijn nog meer verschillen. De poon heeft een andere zeeg, stijver zou ik zeggen. In het midden is ze minder vloeiend rond, dan bij een boeier en aan de koppen wipt ze vrij bruusk in de hoogte omdat de poon voor en achter hoger is dan een boeier. Verder blijkt het veel bredere boeisel overal even breed en het staat ook stijl In profiel geeft een poon dus een stuggere, massievere indruk. Het berghout is ook breder en eindigt voor en achter in een zwaanshals (voor heet dat slemphout zoals U wel weet ,maar dat is er bij een boeier ook). Er zijn ook heel wat ponen waarvan het bovenboord (onder het berghout) aan het voorschip naar binnen valt, zoiets als opgelette borst' en dat wordt zelfs als typisch voor de poon gezien. Toch hebben ze dat niet allemaal.
Een ander kenmerk is de vorm van de voorsteven. Die is hoog en puntig. In extreme gevallen wijst de punt naar de hommer van de mast. In ieder geval is de steven van uw schip niet die van een poon. Het roer heeft - zoals te verwachten - zeetrekjes en kan met dit van een poon worden vergeleken, hoewel beide niet identiek zijn. Bij de poon valt het op dat de roerkop naar binnen kantelt, dus sterk voorover hangt. Dat is o.m. ook zichtbaar bij Arnemuidense hoogaars en dit is eveneens het geval - maar minder bij het roer van de "Ouderhoek". Dit komt omdat het achterschip minder hoog is dan bij een poon.
Op een poon staat de mast ver naar voren, op 6/20e schrijft van Loon maar hij raadt aan 1/3 te nemen. De stand van de mast heeft tot gevolg dat het grootzeil erg breed is en de fok smal. Dat kan dan reden zijn waarom uw fok op een botteloef zit, die feitelijk een boeieronderdeel is, maar het voordeel heeft dat je niet voortdurend met een kluiver moet leuteren. De zwaarden van de "Ouderhoek" zij meer boeierzwaarden - die zijn toch nog ronder - dan die van een poon want die zijn smaller. Met brede zwaarden zou een zwaar geladen poon op zwaar water - Schelde, Hollands Diep, etc - niet veel uitrichten. Die zouden vlug tot brandhout gemaakt zijn.

Conclusie
Wat maakt het uit of je met een Zeeuwse boeier dan wel met een poon vaart. Beide zijn even zeldzame vogels op on wateren. Alleen heeft de poon wat meer bekendheid, is wat beroemd en daar wordt liever mee gezwaaid dan een boeier, omdat er meer van bestaan. Evenwel geen Zeeuwse boeiers. Ik ben iedere keer dat ik uw schip zie varen onder de indruk, want het is een pracht gezicht.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 238 | Zeil nummer: | TB78 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Poon |
Bouw
Bouwjaar: | 1914 | Ontwerper: | J.P.G. Thiebout |
---|---|---|---|
Werf: | J.P.G. Thiebout De Amstel | Werf plaats: | Amsterdam |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,55 m | Breedte berghout: | 4,05 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,87 m | Masthoogte water: | 14,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 44,40 m2 | Oppervlakte fok: | 30,94 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 75,34 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1914 – 1935 | Th. W. Blijdenstein, Loenen a/d Vecht ( Ouderhoek) |
---|---|
1947 – 1957 | L.J.E. van Steenwijk, Amsterdam ( Ouderhoek) |
1957 – onbekend | J. Lagerwey ( Ouderhoek) |
onbekend – onbekend | U.H. Meijer, Zeist ( Ouderhoek) |
onbekend – onbekend | P.C. Kooijman, Krimpen a/d IJssel ( Ouderhoek) |
1973 – 1990 | F.W.T. Fehmers, Amsterdam ( Ouderhoek) |
1990 – 2021 | L.W.A. Verhaegen, Schilde ( Ouderhoek) |
Geschiedenis
1913
1913
1913: Bouw Ouderhoek - opdrachtgever Th. W. Blijdenstein


1924
1924
1924: De Boeier 'Ouderhoek' in het Nederlandsch Jachtregister 1924-1925

Bovenstaande pagina is onderdeel van het Nederlandsch Jachtregister 1924-1925, een uitgave van A.N.W.B. Toeristenbond voor Nederland in 1925.
Behalve de Zeeuwse Poon "Ouderhoek", heeft er vroeger ook een Fries jacht bestaan met dezelfde naam. De heer Th.W. Blijdenstein, directeur van de Twentsche Bank te Amsterdam, had reeds in 1906 door Thiebout een Fries jacht van 6 meter laten bouwen. Het schijnt, dat Auke van der Zee daarbij van advies heeft gediend. Het moet een bijzonder mooi jacht zijn geweest, want in wedstrijdverslagen werd het geroemd.
Beide schepen staan vermeld in het Nederlandsch jachtregister van 1924-1925 op naam van Th.W. Blijdenstein te Loenen a/d Vecht.
1947
1947
1947: Eigenaar L.J.E. van Steenwijk
1950
juni 1950
juni 1950: Waterkampioen juni 1950 nr871 - Ouderhoek: Een boeierjacht naar het model van een Zeeuwse Poon

Wij zijn in de gelegenheid - dank zij de welwillendheid van de heer G.S. Kroes, uit Kampen - onze lezers ditmaal een zeer merkwaardig ontwerp te tonen van een jacht, dat nog steeds de Nederlandse wateren bevaart. Het boeierjacht „Ouderhoek" werd in 1914 door wijlen de heer J. P. G. Thiebout getekend en gebouwd op zijn werf „De Amstel", aan de Omval te Amsterdam, voor de heer Blijdenstein te Nieuwersluis. De naam is ontleend aan het buiten „Ouder¬hoek", dat vroeger aan de Vecht heeft gestaan. De vorm van dit jacht werd door de ontwerper ontnomen aan het model van een Zeeuwse Poon, een ook verdwenen scheepstype, waarvan ik in mijn jonge jaren nog eens een mooi vracht¬scheepje in Middelburg heb zien liggen.
De heer Thiebout behoorde tot wat men in de moderne kunst noemt de experimentelen. Want behalve verschillende fraaie jachten, die in die tijd modern en goed waren, schrok hij niet terug voor zeer bijzondere scheeps- en tuigtypes. Er varen nog enkele van deze bijzondere boten, sprietzeilschoener getuigd of iets van die aard.
De „Ouderhoek" is een ander experiment, dat, zoals ik reeds schreef, teruggrijpt op een oud scheepsmodel. Zonder twijfel is een zeer bijzonder en karakteristiek jacht ontstaan, dank zij de sterke zeeg, de terugspringende voorsteven, de grote, brede zwaarden en de hoge roerkop. De breedte is groot ten opzichte van de lengte en het behoeft niet te verbazen, dat dit jacht niet een van de snelste, maar wel een ruime en comfortabele platbodem is. Onze foto's geven een goede indruk van het jacht onder zeil, van de stuurkuip en van het interieur van de roef. Het houtsnijwerk werd door de beeldhouwer Fortuin uitgevoerd,
Laten wij hopen, dat dit jacht, dat nog steeds eigendom van de familie Blijdenstein is, nog vele jaren de Nederlandse wateren zal sieren.
Waterkampioen 1950 juni nr871 - Ouderhoek: Een boeierjacht naar het model van een Zeeuwse Poon
1955
1955
1955: Archief Stamboek

Meer artikelen in de Waterkampioen
1962
1962
1962: Scheepsbouwtekening van de boeier 'Ouderhoek' door C.W. Verhoeff, Krimpen aan de Lek


1964
1964
1964: Foto van de Reünie Ronde en Platbodemjachten te Medemblik 1964

1973
1973
1973: Eigenaar F.W.T. Fehmers



1986
1986
1986: Nederlandse platbodems naar Sail New York in 1986

Ze gingen deelnemen aan Sail New York. Inmiddels zijn ze weer terug en we hebben de indruk dat het, ondanks tegen slagen, een groot succes was. Sail New York stond dit jaar geheel in het teken van het vrijheidsbeeld: Miss Liberty bestaat 100 jaar en is onlangs ook nog ge heel gerestaureerd.
Uiteraard mochten bij de festiviteiten de Nederlanders, per slot van rekening toch de stichters van de stad, niet ontbreken en zo werd het idee geboren om met een vloot ronde jachten en platbodems aan Sail New York deel te nemen. Er werd een vloot van 34 schepen samengesteld en deze werden in een dokschip geladen om vervolgens in twee weken tijd naar Amerika overgevaren te worden. Daar werden de Nederlanders enthousiast ontvangen. De Amerikanen wisten niet wat ze zagen, dit scheepstype was echt nieuw voor hen.
Het verhaal met de foto's is vastgelegd op de pagina: Nederlandse platbodems naar Sail New York in 1986
1989
1989
1989: Meetbrief

1990
1990
1990: Eigenaar L. Verhaegen
2001
20 februari 2001
20 februari 2001: Brief van Dr. Ir. J. Vermeer t.a.v. opname van de 'Ouderhoek' in het boek "De Boeier"

2017
4 januari 2017
4 januari 2017: Museumschip ' Ouderhoek' aan MAS in Antwerpen volledig gezonken en gelicht
Een van de twee museumschepen, de poon 'Ouderhoek', die aan het Bonapartedok in Antwerpen lagen, is woensdagochtend volledig gezonken. De brandweer kon beletten dat ook een tweede schip onder water verdween. Het gezonken schip is de 'Ouderhoek'. Het was meer dan honderd jaar oud, en de enige varende houten poon ter wereld.

Toen het Vrijheidsbeeld in New York in 1986 honderd jaar bestond, werd de 'Ouderhoek' per schip naar de Verenigde Staten vervoerd. Samen met tientallen andere historische vaartuigen vaarde het toen mee in de parade voor Manhattan. Het was 10 meter lang en 3,75 meter breed.
De duikploeg van de brandweer is ter plaatse aan het Museum aan de Stroom. Niemand raakte gewond. Vermoedelijk is een waterleiding aan boord dichtgevroren en gesprongen, waarna het schip begon te zinken.
Het trieste verhaal met foto's staat op de website van de Belgische krant "Het Nieuwsblad".
Dit bericht is ook in onze Nieuws-rubriek geplaatst. We volgen de ontwikkelingen rond de berging en proberen u daarvan zo snel mogelijk op de hoogte te brengen.









2022
7 mei 2022
7 mei 2022: Zeilersforum.nl: De restauratie van een uniek schip, episode 1
Na lange tijd van voorbereiding (de eerste offerte voor deze klus heb ik 24 jaar geleden uitgebracht, in guldens en Belgische franken) heb ik een half jaar geleden de opdracht gekregen om een houten poon te restaureren.
Of beter gezegd: DE houten poon, want er is er nog maar 1 op de wereld.
En zelfs dat is niet zeker, want sinds de bouw van het schip in 1914 is er onenigheid over het type. Soms wordt het een afgeleide van een Zeeuwse boeier genoemd maar tegenwoordig horen we toch meestal “poon”. Hoe dan ook, het is een kogelrond ding.
Het schip is ontworpen en gebouwd door Thiebout in Ouderkerk aan de Amstel en architect Lyon Cachet, die gespecialiseerd was in de Jugendstil.
Na een veelbewogen leven is de poon ruim 30 jaar geleden in Vlaamse handen gekomen; het is nu erkend als Belgisch Staatsmonument.
Het interieur is nog volledig origineel, als één groot Jugendstil-museum.
Een kwart eeuw geleden was het schip al in slechte staat. Op verzoek van de eigenaar heb ik toen een offerte uitgebracht voor een totale restauratie waarbij alles vervangen zou worden in exact originele staat.
Negen jaar geleden is die offerte geactualiseerd.
Zes jaar geleden is het schip gezonken (nadat iemand de stekker eruit getrokken had), na enige tijd netjes gelicht en op het droge gezet.
In het afgelopen najaar nam de eigenaar weer contact met mij op, het werk moest maar doorgaan.
Ik heb het schip weer bekeken en zag dat het er sinds 1998 niet op vooruit gegaan is, om het mild uit te drukken.
Afgelopen zaterdag heb ik het schip verbokt. Het zware stalen frame, waar het sinds de berging op stond, moest eronder vandaan, anders zou ik de kielbalk en het vlak niet kunnen vervangen. Het was een lastig klusje omdat het schip bijzonder slap en zwak is.
Volgende week zal ik proberen om er weer een fatsoenlijk model in te drukken. Het schip is nu uitgezakt, vertoont een lichte torsie en heeft een zware kattenrug.
Daarna kan het werk echt beginnen. Ik schat het in anderhalf jaar te kunnen klaren.
Wim.

De hele restauratie is te volgen op Zeilersforum.nl onder het onderwerp Poon. Er worden regelmatig nieuwe bijdrages gepost:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/projecten/597427-poon
2024
11 april 2024
11 april 2024: Een Koudemer scheepstimmerman in Antwerpen (restaureert de 'Ouderhoek') - een verhaal op de website Brekt.nl

De website BREKT.NL is een initiatief van Wiebe Dooper, historicus en journalist uit Sneek. Op 11 april publiceerde hij een verhaal van de hand van Jelle van der Meulen:
Omdat we toch naar de kunstenaar Jean Kamps in het Zeeuws-Vlaamse Koewacht gingen, zijn we eind februari ook even in Antwerpen langs geweest bij Koudumer Wim Mendelts. Die is op een smoezelige werf ergens op de linkeroever van de Schelde bezig met een uniek project, namelijk de volledige restauratie van een houten zeiljacht van meer dan 100 jaar oud. Het gaat om de Ouderhoek, een ‘Zeeuwse poon’ (of is het toch een boeier?) die in 1914 in Ouderkerk aan de Amstel gebouwd werd.
december 2024
december 2024: Het bewogen leven van de 'Ouderhoek' aangevuld met het restauratieverslag

In Antwerpen restaureert Wim Mendelts van 't Berghout sinds mei 2022 een uniek houten platbodemjacht. Of beter gezegd, hij verricht een vernieuwbouw, want tot nog toe moet bijna alles worden vervangen.
In deze publicatie op De Boekenplank nemen we integraal de 4 afleveringen in de Spiegel der Zeilvaart over het bewogen leven van de 110-jarige Ouderhoek. Wim de Bruijn schrijft in zijn verhaal dat Wim zijn restauratieverhaal vertelt op het platform "Zeilersforum", voorzien van vele foto's die hij van zijn restauratie heeft gemaakt. Hij is daarmee gestart in mei 2022.
Het restauratieverhaal kan in de tijdlijn van de Ouderhoek natuurlijk niet ontbreken. Daarom hebben we met Wim de Bruijn en Wim Mendelts afgesproken om het complete verhaal zoals gepubliceerd in de Spiegel der Zeilvaart en op het Zeilersforum te combineren in deze publicatie op De Boekenplank van de SSRP. In oktober 2024 zijn we zelf in Antwerpen geweest om het werk van Wim Mendelts te bewonderen. Van dat bezoek hebben we natuurlijk ook foto's geplaatst.
Deze publicatie is natuurlijk nog niet af. Wim de Bruijn publiceert in de komende Spiegel een vierde artikel in zijn reeks over het bewogen leven van de 'Ouderhoek' en Wim Mendelts is nog niet klaar met de restauratie. Dus dit hele verhaal wordt zeker de komende tijd uitgebreid!