Twee Gebroeders LE10

Twee Gebroeders LE10 Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Jan Brilleman oud-eigenaar en oud-archivaris SSRP heeft de geschiedenis van de LE10 uitgezocht. Hij kwam in contact met ene mevrouw De Boer, wonend aan 't Hop in Lemmer. Na lang zoeken in de werfboeken ontdekten zij de naam van de opdrachtgever. Dat was Jacob Stienstra. Hij bestelde „een vischaakje lang 8,25, breed over spanten 2.90". In het notaboek staat Stienstra's aak onder nummer 291. Het is een uitgewerkte, gespecificeerde nota en het jaartal wordt meermalen herhaald: 1912. De aak is vastgeklonken met 188 kilogram nagels. De arbeiders verdienden toentertijd zestien cent per uur. De zeilen waren afkomstig van M.F. de Vries in Lemmer.

De LE10 in dus in 1912 gebouwd op de werf van de Gebr. de Boer in Lemmer. Tot 1957 werd de aak voor de visvangst gebruikt. In verband met de afsluiting van de Zuiderzee werd de LE10 in 1932 in het visserijregister doorgehaald, hoewel doorgegaan werd met vissen op het IJsselmeer. De broers Wouda vissen door tot mei 1957, toen Henny Kingma het aakje overnam. Deze Lemster werkte in die tijd in Amsterdam en liet een andere motor inbouwen. De LE 10 werd voorzien van een kajuit en een jaar later werd de rest van de bun er uit gehaald bij Stofberg in Leimuiden en de bun-inlaten dicht gelast. De mast werd strijkbaar gemaakt middels een ijzeren kontragewicht en een tjalken-luik in het voordek. De naam werd 'Roelja', de ligplaats Durgerdam.

Eigenschappen

Plaquette nummer:275 Zeil nummer: LE10
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1912 Ontwerper:H. de Boer
Werf:Gebr. de Boer Werf plaats:Lemmer
Motor: Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,25 m Breedte berghout:3,10 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:9,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1912 – 1923 J. Stienstra, Lemmer ( Twee Gebroeders LE10)
1923 – 1939 M. Raadsveld, Lemmer ( Twee Gebroeders LE10)
1939 – 1957 Jan en Jaap Wouda, Lemmer ( Twee Gebroeders LE10)
1957 – 1962 Henny Kingsma, Amsterdam ( Roelja)
1962 – 1981 J.J. de Korte, Aerdenhout ( Grote Pier)
1981 – 1982 J. Hydra, Leimuiden ( Grote Pier)
1982 – 1989 J. Brilleman, Ommen ( Twee Gebroeders LE10)
1989 – onbekend R. Bos, Gouda ( Twee Gebroeders LE10)
onbekend – onbekend Maarten Hemmes, Nijland ( Twee Gebroeders LE10)
onbekend – onbekend R. Klaver, Dirkshorn ( Twee Gebroeders LE10)

Geschiedenis

1983

1983

1983: SSRP Stichtingsmonografie 21

In de Spiegel der Zeilvaart van februari 1982 stond de volgende advertentie:
Te Koop: Lemsteraak LE 10. Gebouwd door Gebr. de Boer. Bouwjaar 1908. L.C.A. 8,25 m. *) Breed 3,10 m.

Wij zijn dadelijk gaan kijken en constateerden dat het aakje in niet al te beste staat was en dat onder het berghout polyester was aangebracht. Gelukkig waren de rondhouten goed, hoewel erg verwaarloosd, de zeilen en zwaarden eveneens. Het roer en het overige houtwerk moest vernieuwd worden.

Lees het hele verhaal in Monografie 21- Pag. 323-332 - De LE10

november 1983

november 1983: De 'Twee Gebroeders LE10' in de Spiegel der Zeilvaart in 1983

In Gaastmeer, een alleraardigst dorpje op de noordelijke oever van de Fluessen in Friesland, is zaterdag 18 juni de LE10 aan de vloot van ronde en platbodemschepen toegevoegd. Eigenaar is Jan Brilleman, een Leeuwarder douanebeamte, die de Lemsteraak kocht naar aanleiding van een advertentie in „de Spiegel der Zeilvaart" van februari 1982. Brilleman, een Twentenaar die al jong verknocht raakte aan Friesland, ging geruime geleden ook in deze provincie werken om maar dicht bij de meren en de schepen te kunnen zijn. „Toen ik de advertentie las, zei ik tegen Tine, m'n vrouw, daar is vast een ééntje vergeten. Maar dat was niet zo. We troffen het schip aan bij Stapel in Leimuiden. De eigenaar Henk Hydra zag van restauratie af. Toen hebben we de LE10 gekocht." Volgens de advertentie was het bouwjaar van deze kleine aak - „de kleinste ter wereld" grapt Brilleman -1908, maar een der nazaten van de werf-eigenaar (De Boer, Lemmer) zegt dat 1912 het bouwjaar is en de werfboeken geven hem gelijk. Brilleman kocht de aak nadat hij op de helling eens goed naar het onderwaterschip had gekeken en er een tochtje mee had gezeild. De koop ging door en de familie bracht de aak dit voorjaar over naar Friesland. 

pdf SdZ November 1983 nr09 - De LE10.pdf

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht