Saeftinghe

Saeftinghe

Op 12 oktober 1929 wordt een aak van 15.25 x 14.50 m voor P.J. Blommaert te Zierikzee aangenomen. Het werk begint op 28 februari 1930, de tewaterlating volgt op 2 mei en de oplevering op 13 mei. Naam: 'Op Gods Vertrouwen'. Uitvoerige berekeningen, pagina's vol, zijn gemaakt betreffende de waterverplaatsing van de aak in verband met het te vervoeren gewicht aan mosselen. Op 8 mei, vlak voor de overdracht verzekert Arie de Boer dat met een lading van 30 ton mosselen het schip 'een gelijklastige diepgang van:!: 1.33 m zal hebben of 12 cm beneden onder het berghout'. 

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog kwam het schip in bezit van het Duitse leger. Begin 1946 werd het schip door een Nederlandse sleepbootkapitein teruggevonden in Flensburg en door hem teruggebracht naar Nederland.

Eigenschappen

Plaquette nummer:466 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1930 Ontwerper:A. de Boer
Werf:Gebr. de Boer Werf plaats:Lemmer
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,98 m Breedte berghout:4,60 m
Diepgang:0,94 m Masthoogte water:15,00 m
Oppervlakte grootzeil:70,00 m2 Oppervlakte fok:35,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:30,00 m2
Oppervlakte totaal:135,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:3475 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1930 – 1957 P.J. Blommaert, Zierikzee ( Op Gods Vertrouwen ZZ4)
1957 – 1961 Jan de Rooy, Paal ( GRA2)
1957 – 1961 Jac. Kreyger , Yerseke ( YE85)
1964 – 2004 O.P.C. Werkers, Nieuw Namen ( Saeftinghe)
2004 – Nu (laatst bekend) B.P.M. Schmeinck, Makkum ( Saeftinghe)

Geschiedenis

1930

1930

1930: Bouw van twee Lemsteraken door Gebr. de Boer in Lemmer

Op 12 oktober 1929 wordt door de Gebr. de Boer in Lemmer een aak van 15.25 x 14.50m voor P.J. Blommaert te Zierikzee aangenomen. Er werden tegelijkertijd twee Lemsteraken gebouwd van dezelfde afmetingen; één voor Heine Baay uit Tholen, die eind maart 1930 klaar was en een tweede voor P. Blommaert. Het werk aan de ZZ4 begint op 28 februari 1930, de tewaterlating volgt op 2 mei en de oplevering op 13 mei. Naam: 'Op Gods vertrouwen'. Uitvoerige berekeningen, pagina's vol, zijn gemaakt betreffende de waterverplaatsing van de aak in verband met het te vervoeren gewicht aan mosselen.

Op 8 mei, vlak voor de overdracht verzekert Arie de Boer, dat met een lading van 30 ton mosselen het schip 'een gelijklastige diepgang van plusminus 1.33 m zal hebben of 12 cm beneden onder het berghout'. Petrus Blommaert, die, zoals de oude vissers zeggen, 'geen school heeft gehad', stond bekend als een zeer slim en onderlegd iemand. Hij maakte zijn eigen zeekaarten zo, dat hij bij mist en donker de weg kon vinden. Hij was bovendien financieel een zeer succesvol visser en kreeg in Zierikzee de bijnaam: De Paus. Hij viste vooral mosselen op de Oosterschelde.

Op het eind van de bezetting is het schip gevorderd in Vlissingen. Met een paar kogelgaten in de romp is het teruggevonden in Flensburg. Een sleepbootkapitein, die de ZZ-4. heel goed kende en het schip toevallig zag liggen in Flensburg heeft het meteen maar aangepikt en meegebracht.

1957

1957

1957: Jan de Rooy wordt eigenaar en geeft het schip visserijnummer GRA2

1964

1964

1964: Verbouwing tot jacht

Het schip is in 1964-65 op de werf van Verras te Paal tot jacht verbouwd naar voorbeeld van de 'Groene Draeck', het schip van Prinses Beatrix.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht