MK1

MK1

Jan Kooijman startte in 1967 in Deil met de werf Kooijman & de Vries, nadat hij in 1961 in Zwijndrecht was begonnen met het bouwen van ronde-en platbodemjachten. Bij Kooijman en De Vries Jachtbouw N.V. was men helemaal vertrouwd met de ronde voor- en achterschepen. Daaronder zijn er veel Staverse jollen gebouwd die historisch verantwoord ontworpen zijn door J.K. Gipon. In 1981 namen Ted en Lydia van Rijnsoever de werf over en veranderde de naam in Jachtwerf van Rijnsoever Deil BV.

J.K. Gipon heeft negen versies van een (stalen) Staverse jol getekend. Die variëren van 5.20 m tot 9.00 meter. Daarnaast is er ook nog een tiende versie in hout, een opmeting van een bestaande oude houten jol.
De 'MK1' is een stalen "open" Staverse jol van 6.20m lang. Ze is in 1979 gebouwd en wie de opdrachtgever was weten we (nog) niet. Ze is een zusterschip van de jol 'Aaltje Vis', gebouwd van dezelfde tekening en ook als visserman.

De Staverse jol 6.20 meter

Dit is al weer een heel wat groter scheepje, dan de kleinere jol van 5.20 meter. Een meter lengte maakt op deze afmetingen een beduidend verschil. Deze jol werd voor het eerst gebouwd door Kooijman en De Vries en tentoongesteld op de Hiswa in 1972. Wat er aan accommodatie mogelijk is in zo'n kort scheepje dat al een breedte heeft van 2.60 meter laat de inrichtingstekening zien.
Wat de constructie betreft moet worden opgemerkt dat zo'n kleine Staverse jol gevoelig is voor vertrimming en voor stabiliteitsverandering. De kajuitopbouw vermindert de stabiliteit door windvang en topgewicht. Daarmee moet rekening worden gehouden in het ontwerp. De jol biedt daartoe onder meer de mogelijkheid door enige ballast aan te brengen in de scheg. Nog beter, meer in overeenstemming met het karakter van de bouw in staal, is het om de scheg te maken van dikke plaat - 30 mm bijvoorbeeld - zoals later bij Kooijman en De Vries gebruikelijk werd. Dat geeft de gewenste ballast zonder extra voorzieningen.
Ook kan de bouw van de kajuit, de zelflozende kuip en de inbouw van een motor de langsscheepse trim van dit korte scheepje nogal sterk beïnvloeden. Deze 6.20 meter Staverse jol is al een heel fijn scheepje voor het maken van tochten met een klein gezelschap. Een zeer gewaardeerde eigenschap is de handzaamheid.

Bij de 'MK1' is de kajuit weggelaten.
Bij de 'MK1' is de kajuit weggelaten.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2414 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,20 m Breedte berghout:2,65 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:10,30 m
Oppervlakte grootzeil:13,60 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:10,40 m2 Oppervlakte kluiver:3,00 m2
Oppervlakte totaal:27,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1990 – 2025 C. Homans ( MK1)
2025 – Nu (laatst bekend) R. van der Veen, Bunschoten-Spakenburg ( MK1)

Geschiedenis

2025

2025

2025: Foto's Staverse jol MK1

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht