Bruintje Beer
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In het midden van de jaren dertig was Henk Tingen Jr. de huisontwerper van Huisman uit Ronduite. Hij tekende niet alleen houten knikspantjachtjes, maar ook Staverse jollen die in Ronduite werden gebouwd. Van de Staverse jollen zijn naast de 'Bruintje Beer' uit 1932, ook haar voorgangster 'Bolster' uit 1931 en de latere 'Amnicolist' uit 1936, op dit moment nog bekend. De 'Cambria', de eerste gebouwd in 1928 is voor het laatst gezien rond 1975. Grote schepen van meer dan acht meter lengte, die heel typerend voor Huisman gebouwd zijn met zeer smalle gangen. De grote houten jollen die Huisman uit Ronduite voor de oorlog bouwde, waren goede zeilers. Die waren vaak wel een maat groter dan de modale Staverse jol.
De 'Bruintje Beer' is in 1932 gebouwd voor D.P. de Vries uit Bussum. Ze is toen 'Amelandia lll' gedoopt. Het beertje komt uit Zwitserland. Eén van de houtsnijwerken van het wapen van Bern. het Beertje zit nog steeds achterop het roer, maar het lijkt nu omgedraaid en kijkt naar het achtersteven. Vroeger zat hij andersom en leek het of hij de vlag vasthield tussen de voorpoten.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 144 | Zeil nummer: | JC34 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1932 | Ontwerper: | W. Huisman |
---|---|---|---|
Werf: | W. Huisman & zn | Werf plaats: | Ronduite |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 7,10 m | Breedte berghout: | 2,80 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 9,90 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1932 – 1941 | D.P. de Vries, Bussum ( Amelandia lll) |
---|---|
1941 – 1945 | Dhr. de Heus, Amsterdam ( Amelandia lll) |
1945 – 1947 | Dhr. Oudshoorn, Warmond ( Amelandia lll) |
1947 – 1965 | D.R. de Kat ( Bruintje Beer) |
1965 – 1971 | J.C. Kaptein, 's Gravenhage ( Bruintje Beer) |
1971 – 1998 | P.C. Lindenbergh, Reeuwijk ( Bruintje Beer) |
1998 – 2006 | P.S.B. van Doorn, Blaricum ( Bruintje Beer) |
2006 – 2022 | M. Storm de Grave - Smit, Zoelen ( Bruintje Beer) |
2022 – (Eigenaar - Staverse jol 'Bruintje Beer' "Niet Actief" in het Stamboek) | Th. Loos, Münster (D) ( Bruintje Beer) |
Geschiedenis
1932
1932
1932: Werfboek Huisman Ronduite
1941
1941
1941: Uit het fotoalbum van de Familie de Vries (opdrachtgever)
1988
27 december 1988
27 december 1988: Geschiedenis van de Staverse jol 'Bruintje Beer van oud-eigenaar J.C. Lindenbergh
2005
september 2005
september 2005: Reünie 125 jaar vd Meulen Sneek
2010
maart 2010
maart 2010: SSRP Jaarverslag 2009 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten
In het SSRP jaarverslag 2009 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
Het onderwaterschip van de in 1932 door Huisman als jacht gebouwde Staverse jol Bruintje Beer van mevrouw Storm de Grave stond in het koper. Dit was zo netjes gedaan dat het de vraag opriep of het koper mogelijk al bij de bouw of kort daarna was aangebracht. In de afgelopen jaren kwamen enkele van de koperplaten los en bleek het hout daarachter aangetast te zijn. Besloten werd om het onderwaterschip rigoureus te vervangen. Na verwijdering van het koper kwamen er oude reparaties aan de huid tevoorschijn, waarmee duidelijk werd dat het koper er niet direct bij de bouw opgezet was. Ook was het interessant om te zien hoe Huisman onderwater brede gangen had toegepast die even onder de waterlijn overgingen in twee smalle gangen resulterend in een elegant gangenverloop boven water. Al met al is door Jachtwerf Piersma de huid van het onderwaterschip, de leggers, de kielbalk en het onderste deel van de voorsteven vervangen.
2015
20 juni 2015
20 juni 2015: Deelnemer SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn in Lemmer
De Staverse jol 'Bruintje Beer' tijdens de Vlootschouw, het Admiraalzeilen en de Jubileum Bokkingrace.
2015: SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn