Jan Kooijman schrijft in zijn boek "Tien Platbodemjachten":
De 7.80 meter Staverse jol is een ontwerp van een ontwerpersteam van de werf Kooijman en De Vries uit Deil, bestaande uit Willem Akkerman, Hans Fleumer, Jan Kooijman en Dick Lefeber. De werf had al heel wat ervaring in het bouwen van Staverse jollen in diverse maten naar ontwerpen van J. K. Gipon. De opdracht bestond uit een wat grote jol vanwege de zeilkwaliteiten. Kleine jollen zeilen wel goed in vlak water, maar hebben als dikke en korte scheepjes nog meer dan andere kleine platbodems het nadeel dat ze door golven flink worden afgestopt. Een grote jol heeft - alleen al door zijn gewicht - dat nadeel minder.
Zo ontstond na vele sessies van uitvoerig overleg de 7.80 meter Staverse jol, die een gewaardeerd schip bleek te zijn en in een flink aantal exemplaren werd gebouwd. Aan de berekeningen die noodzakelijk waren, werd veel aandacht besteed. Wat het tuig betreft, werd gekozen voor de tuigage van de latere jollen met een kleine botteloef en met een kluiver. De gaffel kreeg de oorspronkelijke rechte vorm. Daar bij de oude Staverse jollen een loefbijter niet ongebruikelijk was, werd die ook hier getekend. In de praktijk bleek dat toch een geringe loefgierigheid op te leveren, zodat het later beter werd geoordeeld die weg te laten. Door vergroting van de 7,80 meter jol met 20 cm ontstond de 8 meter versie en was het mogelijk de gasflessen dwars achter in de kuip in een bun te plaatsen.
De herkenbare verschillen (t.o.v. de Gipon ontwerpen) zijn: een duidelijk smallere kop, geen zo kenmerkende hartvormige spiegel, klein voordek door de doorlopende kajuit (deze loopt een stuk voor de mast door) en een diepere kiel. De werf Van Rijnsoever heeft het snijpakket later ook gebruikt.
De 'Cambria' is één van deze schepen, een 7.80 meter jol en in 1981 gebouwd bij Kooijman en de Vries in Deil. De opdrachtgever was F.H. Brand u Söhne uit Oldenburg.
Tekening Staverse jol 7.80m - Ontwerpteam Kooijman en de Vries